Gigabit lan
Fra : Michael Reiler

Dato : 01-11-04 17:05

Hej

Jeg har en maskine med indbygget gigabit lankort (Marvell Yukon), som kører
XP
I netværket er osse en Windows2000 server maskine med et D-Link DGE-530T
gigabit lankort i.

De sidder via en D-Link DGS-10005D gigabit switch, der er ca. 30 meter cat5
kabel imellem.

Der hvor jeg godt kunne tænke mig at der kom fart på, er når jeg laver
backup af min arbejdsmaskine (ca. 50Gb, det tager ca. 2,5 timer) til et drev
på serveren.

Jeg er godt klar over at jeg ikke kan forvente fuld overførselshastighed,
men når jeg kigger på WinXP's netværksmonitor, ligger overførselshastigheden
på et sted mellem 5 og 25%. Burde man ikke kunne få det bedre ?

Michael

Fra : Nicolai

Dato : 01-11-04 17:36

> [...]
> men når jeg kigger på WinXP's netværksmonitor, ligger
> overførselshastigheden på et sted mellem 5 og 25%. Burde man ikke kunne få

Disken er den store flaskehals. Har du en alm. ny ATA disk, skriver den ikke
hurtigere end 30MB/s - ca 325MBit - u do the math ;)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-11-04 17:58

On Mon, 1 Nov 2004 17:05:18 +0100, "Michael Reiler"
<Michael@reil_remove_er.dk> wrote:

> Der hvor jeg godt kunne tænke mig at der kom fart på, er når jeg laver
> backup af min arbejdsmaskine (ca. 50Gb, det tager ca. 2,5 timer) til et
> drev på serveren.

Har du prøvet at teste, hvad du kan overføre med noget andet end
backup? Fx med TTCP?

> Jeg er godt klar over at jeg ikke kan forvente fuld overførselshastighed,
> men når jeg kigger på WinXP's netværksmonitor, ligger overførselshastigheden
> på et sted mellem 5 og 25%. Burde man ikke kunne få det bedre ?

It depends.

-A

Fra : Michael Reiler

Dato : 01-11-04 19:08

Hej

Jeg har nu prøvet at køre TTCP, med følgende resultater

Sender:
TCP Transmit Test
Transmit : TCP -> 192.168.1.4:5005
Buffer Size : 8192; Alignment: 16384/0
TCP_NODELAY : DISABLED (0)
Connect : Connected to 192.168.1.4:5005
Send Mode : Send Pattern; Number of Buffers: 99999
Statistics : TCP -> 192.168.1.4:5005
819191808 bytes in 20.77 real seconds = 38524.13 KB/sec +++
numCalls: 99999; msec/call: 0.21; calls/sec: 4815.52

Modtager
Listening...: On port 5005

Accept : TCP <- 192.168.1.47:1187
Buffer Size : 8192; Alignment: 16384/0
Receive Mode: Sinking (discarding) Data
Statistics : TCP <- 192.168.1.47:1187
819191808 bytes in 20.77 real seconds = 38524.13 KB/sec +++
numCalls: 121408; msec/call: 0.18; calls/sec: 5846.48

38524 KB/sec, er det ok ?
Hvorfor er numcalls forskellig ?

-beklager, jeg har ikke meget forstand på netværk.....

Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-11-04 07:52

On Mon, 1 Nov 2004 19:08:20 +0100, "Michael Reiler"
<Michael@reil_remove_er.dk> wrote:

> 38524 KB/sec, er det ok ?

Det er godt 300 Mbps, og hvis det er en almindelig desktop-pc, så er
det nok meget godt. Hvis det var mellem to servere, var det klart i
den lave ende.

Når du kopierer filer, får du kun (50 GB/2,5 timer) ca. 44 Mbps, og
det lyder ikke af meget, men bl.a. diske og operativsystemer spiller
kraftigt ind på det tal.

-A

Fra : Michael Reiler

Dato : 02-11-04 08:36