VNC (tight)
Fra : Bo Jørgensen

Dato : 01-11-04 16:32

Hejsa!!

Jeg har brug for et program til at styrer min mors XP-computer (support).
Hun har almindelig gammeldags modem, jeg har XP, bredbånd og sidder bag ved
et dlink-modem og router. Med programmet tightVNC kan jeg nemt se og styre
computerne på mit eget lan.

Hvad hvis jeg skal connecte til f.eks min mors computer? Eller omvendt ?
Nogen problemer dèr?

Jeg har prøvet at connecte til min egen fra nettet, men ude held - det har
nok noget at gøre med min opsætning i mit DLink604 modem - eller hva`?

Hilsen Bo

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 01-11-04 20:03

Bo Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Jeg har prøvet at connecte til min egen fra nettet, men ude held -
> det har nok noget at gøre med min opsætning i mit DLink604 modem -

Hvis din egen PC sidder på et lokalt LAN, skal de porte som VNC
anvender åbnes på routeren.

Men din mors PC sidder sandsynligvis direkte på internettet,
dvs. _ikke_ på et lokalt net bag en router.

Men der er nok en firewall, om ikke andet den indbyggede,
og der skal der også åbnes for TightVnc.
(XP sp2: The Program "Launch TightVNC Server" must be allowed (= Add
Program) i Windows Firewall | Exceptions | Add Programs )

Jeg har prøvet at fjernstyre en windows 98 pc via TightVnc
hvor der var åbnet for TightVnc i firewall.
Jeg connectede ikke via PC navn, men via IP addr på den anden PC,
og det virkede, selvom det var igennem WebSpeed på 64/64 kb.

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 01-11-04 22:00

> Hvis din egen PC sidder på et lokalt LAN, skal de porte som VNC
> anvender åbnes på routeren.

Hvordan kan jeg vide hvilke porte VNC bruger?

Mvh. Bo

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-11-04 21:17

On Mon, 1 Nov 2004 21:59:50 +0100, "Bo Jørgensen" <bo@pc.dk>
wrote:

> Hvordan kan jeg vide hvilke porte VNC bruger?

Du kan jo fx se på instillingerne for VNC-serveren. De siger:
Accept connections on port: 5900
Serve Java viewer via http on port: 5800

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 02-11-04 09:38

> Hvordan kan jeg vide hvilke porte VNC bruger?

Som nævnt så bruges port 5800 og 5900 til normale opkoblinger. Jeg plejer
dog at lave en modsat opkobling med VNC. Den går på at jeg starter vieweren
i "Listening" mode. Den jeg skal supportere højreklikker på VNC ikonet og
vælger "Add New Client" og indtaster min IP-adresse eller hostnavn. Så
bliver forbindelsen lavet over port 5500 og jeg har ikke behov for at ændre
i routeren eller firewallen hos den jeg skal supportere, men jeg skal selv
åbne for port 5500. Hvis nogen prøver at hacke min forbindelse opnår de
højest at jeg kan styre deres PC. Med den normale opkobling kunne en hacker
opnå at kunne styre din mors PC. Der er heller ikke behov for password med
en "bagvendt" opkobling.
Eneste ulempe er at den man skal hjælpe skal være tilstede for at lave
opkoblingen, men det kan også være en fordel at man ikke begynder at rode
med andres PC uden at de ved besked.

Niels Dybdahl

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 02-11-04 16:45

> [...]
> Eneste ulempe er at den man skal hjælpe skal være tilstede for at lave
> opkoblingen, men det kan også være en fordel at man ikke begynder at rode

Tak Niels
Fin vejledning - prøvede det på computerne i mit lan, det fungerer fint.
Port 5500 skal vel åbnes fra mit DLink 604 modem! ik?
Hvorfor lige port 5500?

Hilsen Bo

Fra : Jimmy

Dato : 02-11-04 21:05

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> wrote in message
> Hejsa!!
>
> Jeg har brug for et program til at styrer min mors XP-computer (support).
> Hun har almindelig gammeldags modem, jeg har XP

Hvorfor ikke XP's indbyggede Remote Desktop eller Remote Assistance?

Mvh
Jimmy