Laptop på flere netværk.
Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-04 16:12

Jeg har en laptop, som jeg bruger dagligt på i dag to netværk.

1. Mit personlige intranet, med opkobling til internet gennem router.
Jeg anvender fast ip-adresse såvel til internettet som på intranettet
[dhcp-serveren giver ikke mulighed for at reservere ip-adresser til
bestemte maskiner, og dels er det praktisk med disse faste adresser,
dels foretrækker jeg at have min store Macintosh G4/867 med UNIX og
Samba placeret på 10.0.0.2, da det er den adresse folk udefra automatisk
bliver ført til].

2. Et skole/arbejdspladsnetværk, trådløst. Her skal der dels hentes en
IP-adresse [dhcp-serveren], der skal bruges en anden standard-printer og
endelig skal adgang ud på nettet gå gennem en proxy-server.

Laptoppen er en IBM Thinkpad R50 med IBM Access Connection installeret.
Jeg har her netop i dag lavet to profiler, én til hjemmet, en til
skolen. De vil gøre det muligt at komme ud på netværket [en ekstra
krølle på halen er opkobling til skolens filserver kræver opkobling
gennem Client Services for Netware, men det er da til at leve med].

Meen. IBM Access Connection giver ganske vist to opkaldsmuligheder for
IP, men ikke for to andre programmer jeg bruger intensivt: Outlook og
FirstClass {sidstnævnte skal jeg måske også have to opkaldssteder til}.
Hvordan klares den? Det kan jo ikke være meningen at jeg hele tiden
manuelt skal skifte om mellem en proxy- og en direkte indstilling i
Outlook.
--
Per Erik Rønne

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-11-04 19:32

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> IP-adresse [dhcp-serveren], der skal bruges en anden standard-printer og
> endelig skal adgang ud på nettet gå gennem en proxy-server.

Jeg har lavet det på følgende måde:
Inde i egenskaber for internetprotokol er der mulighed for en alternativ
forbindelse.
Den primære forbindelse er sat op til DHCP og den alternative er sat op med
fast IP.
Muligvis kan det hjælpe dig på vej.

--
mvh Uffe

Fra : Per Rønne

Dato : 05-11-04 08:47

Uffe Bærentsen <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote:

> [...]

> forbindelse.
> Den primære forbindelse er sat op til DHCP og den alternative er sat op med

Det viste sig at der var en alternativ mulighed på en IBM Thinkpad. IBM
Access Connections. Den virker omend på en lidt besværligt måde - men
trods alt mindre besværligt end den mulighed du angiver. Tror jeg.

TCP/IP-indstillinger«? Her er det muligt at tilføje en IP-adresse, men
det ser ikke ud til at der så vil være en sammenhæng mellem
standardgateway og IP-adressen?
--
Per Erik Rønne