Netværk, Win98, WinXP ....
Fra : Steen Hoffmann

Dato : 26-10-04 18:23

Hej NG
Har ikke forstand på dette, men har brug for råd om min søns PC. Bruges til
spil.
Amitech, 256 RAM, 700mHz, 13 Gigabyte HD (hvoraf 6 G er ledige), Windows 98.

Min egen PC er tilkoblet en ADSL-router. Access-point virker fint til en
bærbar med XP, som er forsynet med en ekstern antenne koblet til USB.
Men antennen virker ikke på min søns PC's USB.
Er det fordi han har Windows 98 eller er det fordi der ikke er netkort i
den?

1) Hvis det er på grund af Win 98: Kan jeg få XP til at fungere på en PC med
de nævnte specifikationer? Og kan man have trådløst netværk uden netkort
(men med antenne til USB)?
2) Hvis det er på grund af manglen på netkort: Er det nok at sætte netkort i
(hvilket skal jeg vælge?), eller skal der desuden installeres XP?
3) Jeg vil nødig trække 15 meter netkabel gennem vægge og gulve, men kan det
ende med at blive den eneste løsning?

Tillægsspørgsmål: Når ovennævnte PC har defragmenteret i 18 timer er den
nået til ca. 75%, og når den fortsætter yderligere 6 timer, er den stadig
kun nået til 75%. Kan det skyldes de mange spil der er gået i stå undervejs?
Vil det kunne afhjælpes ved at skifte til XP?

mvh og tak

Steen Hoffmann
(gerne kopi til shofSLET@dadlnet.dk)

Fra : Lars

Dato : 26-10-04 20:35

"Steen Hoffmann" <d18@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> undervejs?
> Vil det kunne afhjælpes ved at skifte til XP?

Hvilken USB wireless adapter er der tale om, min erfaring er at win 98 er
absolut vanskelig mht wifi på usb, har haft følgende usb wifi der
ikkevirkede på win 98SE
3com
Linksys wusb54g
Netgear ma111

Linksysen og Netgear kom dog til at virke efter at have fundet specifikke
opdaterede drivere der passede til win 98SE, jeg så forøvrigt ingen drivere
der passede til den helt gamle win 98.

Alm pci lan netkort fx realtek vil virke på win 98, men så skal du
selvfølgelig knokle med kabel

Den lange defragmenterings tid tyder på at den trænger til at blive cleanet
(formateret) for gamle spil rester etc.
Win xp vil, hvis det installeres på clean HD virke bedre end win 98, det er
nok lige så hurtigt og måske nemmere end at trække skjult netkabel.
Generelt fortrækker jeg kablet net frem for wifi til stationære pcer.

--
Venlig Hilsen
Lars Funder