LevelOne Router og Apache 2
Fra : Ander Sand

Dato : 26-10-04 07:38

Hej.
Vi har nu fået en LevelOne Router (FBR-1402TX) på vores 2MB webspeedlinie.
Jeg kan bare ikke få webserveren til at fungere andet end lokalt. Der er i
config-filen opsat den rigtige ip-adresse. Skal der evt. åbnes nogle porte ?
og hvordan gør man så det ?

Muggi

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-10-04 08:54

"Ander Sand" <noway@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> end lokalt. Der er i config-filen opsat den rigtige ip-adresse. Skal
> der evt. åbnes nogle porte ? og hvordan gør man så det ?

Port 80 skal forwardes hvis du kører med PAT (NAT) i routeren til den
maskine der er webserver.

--
Bjarke Andersen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-10-04 09:09

Ander Sand wrote:
> [...]
> config-filen opsat den rigtige ip-adresse. Skal der evt. åbnes nogle porte ?

Hvad siger manualen?

--
Steen Suder

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-10-04 09:09

"Ander Sand" <noway@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> config-filen opsat den rigtige ip-adresse. Skal der evt. åbnes nogle porte

Kan ikke lige huske den i hovedet (har samme router, men ikke lige ved
hånden).
Men der er nogle prædefinerede services du kan forwarede i routeren
herunder web. Der er 2 måder at konfigurere routeren på:
1. via webinterface
2. via uPnP (hvis det er slået til)

Hvis uPnP er slået til har du under netværkssteder en forbindelse der hedder
et eller andet med gateway. Den kan du tage egenskaber på og definere
hvilken port der skal peges på hvilken IP.
Sådan er det i hvert fald under win XP, men du nævner ikke noget om hvilket
OS du har kørende.

Hvis du istedet bruger weninterfacet skal du finde et punkt der hedder.
Virtual Server.
Når du har fundet det peger du så Web servicen (port 80) ind på din
webserver.

Gjorde mig lige den ulejlighed at læse i manualen og det afsnit du skal
bruge
starter på side 61 i den engelske udgave:
http://ftp.level1.com/levelone/drivers/manual_PDF/FBR-1402TX(EN).pdf
--
Peter J

Fra : Jens

Dato : 26-10-04 09:34

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 2. via uPnP (hvis det er slået til)

Uhauha.

Mvh Jens

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-10-04 09:58

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse
> Uhauha.

Ja men ikke desto mindre er muligheden der.
--
Peter J

Fra : Jens

Dato : 26-10-04 10:00

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja men ikke desto mindre er muligheden der.

Det tvinger jo ikke nogen til at bruge den, at den er der.
Sålænge der ikke er bedre mulighed for at kontrolere Upnp er det ikke en
smart tingest.

Mvh Jens

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-10-04 10:17

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev
> Det tvinger jo ikke nogen til at bruge den, at den er der.

Det prøvede jeg da sandelig heller ikke at tvinge nogen til.
Jeg fortæller om de muligheder routeren tilbyder.

> Sålænge der ikke er bedre mulighed for at kontrolere Upnp er det ikke en
> smart tingest.

Den har sine klare fordele idet at eks. Messenger er totalt glad for
det da man her slipper for 10-12 NAT entrys i sin router hvis man er
til video/lyd samtaler og filoverførlser og den slags.

De faste entrys jeg har foretaget via uPnP via det gateway punkt
i XP har resulteret i en statisk entry i routeren under Virtual Servers.
Altså samme resultat som hvis jeg havde anvendt webinterfacet til
det. Det er bare en noget nemmere indgang til det.

Men jeg har da også siden hen slået det fra grundet lidt svingende
resultater i forb. med messenger samt det faktum at der dengang var
en del sikkerhedsissues i forb. med uPnP.
Om de stadigvæk er der har jeg ikke sat mig ind i ...
Så hvis det var den del af det du ville advare imod, så tak for det.
Hvis ikke, så kan jeg ikke se problemet i at prøve det.
--
Peter J

Fra : Jens

Dato : 26-10-04 10:21

"Peter Jensen" <spateldask@lovelyspam.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så hvis det var den del af det du ville advare imod, så tak for det.
> Hvis ikke, så kan jeg ikke se problemet i at prøve det.

Det var det.
Jeg har ved flere lejlighedder set underlige "services" forwardet via upnp,
blandt andet smtp servere på forskellige porte...
(Som sikkert skyldes en virus, som Upnp servicerer....)

Mvh Jens

Fra : Ander Sand

Dato : 26-10-04 16:36

Jubiiiiiiii - tusind tak for den gode og hurtige hjælp

Muggi