Bredbånd og 3 pc,er ?
Fra : poul madsen

Dato : 23-10-04 23:39

Hejsa !
Lige baggrunden: jeg skulle hjælpe noget familie (der selvfølgelig bor 150
km. væk) med at installer netværk, de har fået bredbånd og deres computer
der har kørt modem og kører XP. Så fandt jeg et par gl. computer som deres
unger skulle have på deres værelser. Køb en router og kør netværkguiden i
xp. så går det helt ad sig selv, det er bare nemt.
Så i aften ringede de og sagde at nu var det hele sat op og de første 2
computere de satte til bare kørte uden problemer og gik på nettet med det
samme, men da den sidste skulle koble op var der ingen forbindelse til
nettet. Forsøgte i lang tid at fejlsøge ved at guide igennem tlf. og på et
tidspunkt siger hun så noget med switchen, hvorpå jeg retter hende til
router. Nej da det er en switch, det havde de sagt i den lokale telebutik,
at de skulle bruge istedet for den router som jeg havde sagt.
Nu er jeg selv på kabel, så jeg måtte lige ind og læse hvad TDC skrev om
bredbånd. For det første anbefaler de også router til bredbånd. Men så står
der også at man kan få tildelt 2 IP adresser.
Så er mit spørgsmål: Sidder der en router i den "boks" der er blevet sat op
efter tlf. stikket og derfor at de kun behøver en switch. ?
Eller er grunden, som jeg tror, at de ikke kan få en IP til den sidste
computer og derfor skal have en router ?
Mvh.
Poul Madsen

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 24-10-04 02:50

"poul madsen" <poulhmtagvæk@tagvækmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eller er grunden, som jeg tror, at de ikke kan få en IP til den sidste
> computer og derfor skal have en router ?

Lyder som om sælgeren ikke har lyttet til hvad de har bedt om.

De skal have en router for det sidder der ikke i det udstyr de har fået
medleveret fra TDC, efter hvad jeg kan læse mig til.

Mit råd er de går ned i butikken med den switch og siger at den ikke passer,
og at de gerne vil have den router de oprindeligt bad om.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-10-04 10:04

"poul madsen" <poulhmtagvæk@tagvækmail.dk> wrote in message

> [...]
> Eller er grunden, som jeg tror, at de ikke kan få en IP til den sidste
> computer og derfor skal have en router ?

Ja den sidste computer kan ikke få tildelt en IP, da Ip´erne bliver tildelt
fra TDC centralt. Da der er 2 IP´ere med som standart, mangler der derfor en
ip... Den sidste Ip skal tilkøbes af TDC. men husk Firewall! Det er global
IP der er direkte på hver maskine! Routeren ville nok være bedre! Og nej
der er ingen router i telefonstikket, modemmet eller switchen.. Routeren er
hos TDC, med tildeling af globale/offenlige IP´ere.

Mvh. Bjarke

Fra : poul madsen

Dato : 24-10-04 11:18

Tak for svarene, dette var også hvad jeg fornemmede, men har ikke rodet så
meget med bredbånd. Her har næsten alle kabelnet.
Syntes ikke TDC,s vejledning (På deres hjemmeside) var til meget hjælp.
Mvh.
Poul