Lexmark Z65N og D-LINK 604 router
Fra : starfish@fishcorp.dk

Dato : 21-10-04 17:42

Hej gruppe.

Jeg har lige købt mit en lexmark netværksprinter (Z65N) som jeg gerne
vil have sluttet til mit lokalnet.

Jeg har tilsluttet printeren min d-link 604 router og både router og
printers lamper lyser (indikerer at der er netforbindelse mellem dem)

Min router har subnet mask 255.255.255.0, men den kan ikke finde min
printer i routerens clients list. Der findes kun de 2 pc'er som er
tilsluttet routeren.

Printeren kan udskrive en side (når man tænder den med en knap holdt
nede), som fortæller mig printerens ip-adresse: 157.184.0.1

Min ene pc har ipadresse 192.168.0.56 (som routeren har tildelt den),
den anden pc har også en 192.168.0.xx adresse (som jeg ikke lige kan
huske)

Jeg har prøvet at pinge printeren på den ipadresse, den selv siger den
har, men får intet svar. Heller ikke når jeg bruger det "lexping" tool
som følger med printeren.

Mine spørgsmål er så.

Hvorfor kan jeg ikke se min printer i routeren?

Har det noget med subnet at gøre?

Mit printersoftware kan ændre ipadresse på printeren, men det kræver
at man kan få forbindelse til den :(

Jeg har have et krydset kabel mellem printeren og min ene pc (WinXP),
men heller ikke der kunne mit printersoftware finde en printer.

PS. Printeren virker fint, når man har den tilsluttet som USB. Men USB
er jo desværre ikke lige den tilslutning jeg ønsker mig :)

Mvh.
Dann Søjberg

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-10-04 17:48

starfish@fishcorp.dk <starfish@fishcorp.dk> skrev 2004-10-21:

> Hvorfor kan jeg ikke se min printer i routeren?

det svarer du selv på:

> Har det noget med subnet at gøre?

din printer skal have et ip# i stil med 192.168.0.xxx

> PS. Printeren virker fint, når man har den tilsluttet som USB. Men USB
> er jo desværre ikke lige den tilslutning jeg ønsker mig :)

kan du ikke konfigurere den til et rigtigt ip# eller dhcp over usb
forbinelsen? når først det er gjort vil den virke som netprinter.

Thomas

Fra : starfish@fishcorp.dk

Dato : 21-10-04 18:39

On 21 Oct 2004 16:48:15 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>din printer skal have et ip# i stil med 192.168.0.xxx

Desværre kan jeg ikke få printeren til at skifte ipadresse. Printeren
understøtter ikke DHCP (så vidt jeg kan læse mig til). Jeg har
installeret Lexmark solutionscentre, som kan ændre ipadresse på
printeren, men desværre ud fra en oversigt (billede 3 og 4)

Sådan ser min software til printerindstillingerne ud....

Billede 1:
http://www.soje.dk/images/printer1.PNG

Billede 2:
http://www.soje.dk/images/printer2.PNG

Billede 3:
http://www.soje.dk/images/printer3.PNG

Billede 4:
http://www.soje.dk/images/printer4.PNG

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-10-04 21:50

On Thu, 21 Oct 2004 18:42:28 +0200, starfish@fishcorp.dk wrote:

> Printeren kan udskrive en side (når man tænder den med en knap holdt
> nede), som fortæller mig printerens ip-adresse: 157.184.0.1

Konfigurér din pc fast med adressen 157.184.0.2 og brug det til at
konfigurere printeren om med (fx til 192.168.0.168). Når du har gjort
det, mister du forbindelsen til printeren, skifter adressen på pc'en
tilbage til pc, og det var så det.

-A

Fra : starfish@fishcorp.dk

Dato : 23-10-04 17:19

On Thu, 21 Oct 2004 22:49:39 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>konfigurere printeren om med (fx til 192.168.0.168). Når du har gjort
>det, mister du forbindelsen til printeren, skifter adressen på pc'en

Problemet blev delvist løst. Jeg kunne fint komme til at ændre
ip-adressen på printeren men desværre sagde softwaren at 192.168.0.10
f.eks. var ygyldig. Jeg fik dog ændret ip-adressen til 157.184.0.10 og
min router fik så en adresse, der ligner. Så mine pc'er har fået
tildelt ipadresser, som ligger i samme range som router og printer nu.
Alt virker herefter :)

--
Venlig hilsen
Dann