Gigabit-produkter
Fra : JH

Dato : 18-10-04 22:08

Hej!

Jeg står overfor at skulle investere i noget gigabitudstyr (switch+netkort).
Jeg har kigget på forskellige produkter, men synes det er svært at vælge og
kunne godt bruge nogle gode råd fra Jer.

Først og fremmest: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af gigabit HW?
Specielle features osv.

Jeg har læst noget om "jumbo frames", er det noget BÅDE netkort og switch
skal understøtte? Er det overhovedet relevant?

Jeg vil gerne have noget udstyr af god kvalitet. 3com plejer at være et godt
mærke, D-Link virker lidt plastic-agtig (har et access point), men jeg har
kigget på et mærke der hedder "Level One", som ser ret godt ud, men jeg ved
ikke hvordan det er kvalitetsmæssig.

Denne switch ser fx lækker ud:
http://www.level1.com/products3.php?sklop=3&id=520008

Dette netkort ser dog lidt billigt ud (ca. 130 kr. hos bob.dk):
http://www.level1.com/products3.php?sklop=15&id=550022

Mon nogen har erfaringer med Level One, eller nogle gode alternativer.
Prisklasse ligger på 1000-2000 kr. for switch og ca. 500 for netkort.

Mvh
Jeppe

Fra : Jens

Dato : 18-10-04 22:55

"JH" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> Mon nogen har erfaringer med Level One, eller nogle gode alternativer.
> Prisklasse ligger på 1000-2000 kr. for switch og ca. 500 for netkort.

Præcist det udstyr du linker til har jeg monteret på et 15 bruger net i
foråret.
Maskinerne kører alle 12 timer i døgnet, serveren (en w2k3 standard) kør
24/7 med et par natlige aktiviteter.

Nettet blev opsat i påsken, og har ørt siden, udelukkende med almindeligt
vedligehold og opsyn.

Netkortene fungerer glimrende, uden at belaste pcèrnes cpu nævneværdigt.
Samtlige switche har kørt fejlfrit, untaget en enkelt, som gik i sort mens
dens strømforsyning blev brugt som walkman lader....

Den reelle hastighed er ikke testet nærmere, udover at det går hurtigere end
det gamle netværk, som var en tokenring.

Switchene fås i 5 og 8 ports, til ca 800 - 1000 kr stk

Netkortene kommer i virkeligheden uden den på billedet viste køleprofil, men
det er ikke et problem.

Mvh Jens

Fra : JH

Dato : 19-10-04 22:29

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Switchene fås i 5 og 8 ports, til ca 800 - 1000 kr stk
>
> Netkortene kommer i virkeligheden uden den på billedet viste køleprofil,

Hej Jens

Tak for for det gode svar vedr. Level One. Den switch du omtaler, vil jeg
tro er denne:
http://www.level1.com/products3.php?sklop=2&id=530208
som koster ca. 1100 kr. (GSW-0802T) Den model jeg linkede til (GSW-0840T)
kan jeg slet ikke finde på edbpriser.dk, og jeg kan ikke gennemskue om den
er bedre end den du omtaler.

Anmeldelser af Level One udstyr synes umulig at opdrive - jeg kan ikke
rigtig finde noget på Google.

Hvad er støjniveau'et på disse switche?

Mvh
Jeppe

Fra : Jens

Dato : 19-10-04 23:28

> [...]

> tro er denne:
> http://www.level1.com/products3.php?sklop=2&id=530208
> som koster ca. 1100 kr. (GSW-0802T)....]

Rigtigt, jeg har brugt både 5 og 8 ports switche. (7 * 8ports, 5* 5ports.),
dog fik jeg et "tilbud" på en stak af dem.
(Faktisk har jeg en 8 ports midt i huset, og en 5ports i hver ende af huset,
som aldrig brokker sig, 3 maskiner har level1 gbit kort.)

<[..... Den model jeg linkede til (GSW-0840T)
> kan jeg slet ikke finde på edbpriser.dk, og jeg kan ikke gennemskue om den
> er bedre end den du omtaler.

Eneste forskel ifølge www.level1.com er at den har en Gbic port
indbygget....

> Anmeldelser af Level One udstyr synes umulig at opdrive - jeg kan ikke
> rigtig finde noget på Google.

Kan du finde ret meget på andre mærker i det prisleje ?
Switche med Gbit porte er ret nye, og har ikke været så "moderne" som alt
det trådløse der også er væltet ud over verden.

> Hvad er støjniveau'et på disse switche?

0,00 db, der er ingen blæser, (ekstern trafo), de er som enhver anden
hjemmeswitch i brug, bare hurtigere, og dioderne giver flere informationer.

Som Asbjørn skriver, afhænger det jo af hvad de skal bruges til, men de
virker som man forventer, og bliver tilsyneladende ved med det, der er ikke
de store mulighedder for netstyrring i dem, det må man så løse på anden
vis......

(samtlige nedbrud jeg har opserveret, (4 stk) har været forårsaget af enten
en walkman der skulle lades med trafoèn til en af switchene, eller en
ISSmedarbejder og hendes Miele maskine som skulle bruge stikkontakten....)

Mvh Jens

Fra : JH

Dato : 20-10-04 17:45

> [...]
> en walkman der skulle lades med trafoèn til en af switchene, eller en
> ISSmedarbejder og hendes Miele maskine som skulle bruge stikkontakten....)

Hej Jens

hurra for Miele-maskiner...

Og tak for info!

Mvh
Jeppe

Fra : Jens

Dato : 20-10-04 17:48

"JH" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse

> hurra for Miele-maskiner...

Jeg kan nu bedre lide Miele piloten, men sådan er der jo så meget..........

> Og tak for info!

Np.

Mvh Jens

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 20-10-04 10:37

"JH" <spam@spam.com> wrote in message
> [...]
> er bedre end den du omtaler.
>
> Anmeldelser af Level One udstyr synes umulig at opdrive - jeg kan ikke

Hej Jeppe.

Jeg har selv brugt level-one udstyr, og må desværre sige at det udstyr jeg
fik lov at bruge langt fra levede op til de forventninger jeg havde.
Det skal siges at jeg er computer-party arrangør, og der er netværket jo er
ret central del af et arrangement.
Vi har haft Level1 som sponsor og desværre med meget dårlige resultater, ca.
50% af enhederne valgte på et eller andet tidspunkt at låse (Alle lamper
blinker, men ingen trafik kommer igennem, kan afhjælpes ved at tage
strømmen).
Det skal dog siges at til et sådan arrangement bliver udstyret virkelig
testet, da belastningen af udstyret er ret kraftig, og samtidig er miljøet
udstyret kører i ret varmt (dog langt fra de grader level1 selv opgiver
udstyret virker i).
Det skal siges at det var den gamle generation af udstyr fra Level1, så kan
være deres nye linje af produkter er blevet bedre.

Jeg har til gengæld været positiv overrasket over trendnet og rubytech, da
de modsat level1 udstyret ikke har problemer med at trække vores
arrangementer.

Når vi snakker netkort vil jeg anbefale 3com eller Intel kort, dem har jeg
ikke haft noget problemer med af nogen art, men det er igen en smagssag og
et realtek baseret level1 virker sikkert også fortræffeligt.

/Ruben

Fra : JH

Dato : 20-10-04 17:52

"Ruben Hesselbæk" <Mr.Chaos@area99.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke haft noget problemer med af nogen art, men det er igen en smagssag og
> et realtek baseret level1 virker sikkert også fortræffeligt.

Hej Ruben

OK, nu kommer jeg nok ikke til at komme i nærheden af at belaste switchen så
meget som en switch uundgåeligt bliver ved et LAN party Men... Det er jo
rart at have i baghovedet. Kan du huske hvilke modeller I fik stillet til
rådighed? Måske findes de ikke længere i deres sortiment, hvis det er gamle
modeller.

Jeg har kigget efter RubyTech (ejer faktisk en gammel een), men kan kun se 2
modeller på edbpriser - begge "kun" 100MBit. Trendnet ser ud tilat have et
større udvalg, men det ser umiddelbart ud til at man får mere for pengene
med denne:
http://dlink.com/products/?sec=0&pid=324

Jeg aner dog ikke hvor god kvalitet den er og kan ikke finde nogen
anmeldelser

Mvh
Jeppe

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 19-10-04 13:35

On Mon, 18 Oct 2004 23:07:32 +0200, "JH" <spam@spam.com> wrote:

>Først og fremmest: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af gigabit HW?
>Specielle features osv.

Hvd switchen angår, så tjek om den har noget kaldet "full wire speed".
Nogle switches evner ikke at behandle og sende pakkerne lige så
hurtigt som de kommer, hvilket sænker den reelle hastighed.

>Jeg har læst noget om "jumbo frames", er det noget BÅDE netkort og switch
>skal understøtte? Er det overhovedet relevant?

Jeg legede lidt med jumbo frames, men kunne ikke se nogen effekt når
det var slået til, så dem har jeg droppet igen.

> [...]
>kigget på et mærke der hedder "Level One", som ser ret godt ud, men jeg ved

Jeg kører med en Linksys/Cisco SD 2008 switch:

http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-sw/netswsohog/netlssd2008.html

Den har livstidsgaranti, virker bare, og giver fuld ydelse. Faktisk
har jeg koblet en SD2005 (5 ports) ind og lavet et segment for sig, og
det kører uden mærkbar hastighedsforringelse. Forskellen på de to er
at 8 ports udgaven har indbygget blæser, det har 5 ports udgaven ikke.

Af netkort bruger og anbefaler jeg Intel MT 1000 - gode, stabile ting
der kan fås for en 400-500 kr./stk, om ikke billigere. Jeg har også et
3com og et obskurt Taiwan-kort (Longshine?) i nettet som i øvrigt ikke
har givet mig problemer, men ok, nettet har kun kørt en 6 måneder til
nu.

Det er kvalitet der bare virker, og jeg regner ikke med at skulle
skifte noget ud det første årstid om ikke to. Jeg er begyndt at bruge
VoIP hvilket evt. kan kræve at jeg får sat flere porte på nettet, men
det er alt der kan gemme sig forude.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : JH

Dato : 19-10-04 22:40

"H.T. Ohlsen" <nntp@ohlsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvd switchen angår, så tjek om den har noget kaldet "full wire speed".
> Nogle switches evner ikke at behandle og sende pakkerne lige så
> hurtigt som de kommer, hvilket sænker den reelle hastighed.

Hvad betyder "full wire speed"? Ved nogle switche kan jeg se at nogle har
angivet "full wire speed", mens andre har angivet en værdi, fx 32Gb/s. Hvad
er forskellen, og hvordan ved man om den backplane hastighed der er angivet
(fx 32 Gb/s) er max? (jeg går ud fra hastigheden har noget at gøre med antal
porte?).

> Jeg legede lidt med jumbo frames, men kunne ikke se nogen effekt når
> det var slået til, så dem har jeg droppet igen.

OK, så det er en feature, der (burde) kunne øge hastigheden?

> [...]
> det kører uden mærkbar hastighedsforringelse. Forskellen på de to er
> at 8 ports udgaven har indbygget blæser, det har 5 ports udgaven ikke.

Den kiggede jeg også på, men har set et par steder at den larmer en del,
synes du også det?

> [...]
> 3com og et obskurt Taiwan-kort (Longshine?) i nettet som i øvrigt ikke
> har givet mig problemer, men ok, nettet har kun kørt en 6 måneder til

Ja, jeg har læst mange gode ting om Intel netkort. Jeg har altid sværget til
3com, men måske er det tid til at skifte.

> [...]
> skifte noget ud det første årstid om ikke to. Jeg er begyndt at bruge
> VoIP hvilket evt. kan kræve at jeg får sat flere porte på nettet, men

Mit liv er for kort til at skifte HW i tide og utide, derfor vil jeg gerne
have kvalitet. Jeg har dog ved bitter erfaring erkendt at selv om man køber
såkaldte kvalitetsprodukter, kan man ikke gardere sig...

Mvh
Jeppe

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 20-10-04 15:47

On Tue, 19 Oct 2004 23:40:27 +0200, "JH" <spam@spam.com> wrote:

> [...]
>(fx 32 Gb/s) er max? (jeg går ud fra hastigheden har noget at gøre med antal

Forskellen er som regel ens. I stedet for at lade kunden regne ud
at switchen kan trække 1Gbit x antal porte x 2 (up- og downstream
samtidig) laver de regnearbejdet for dig.

>OK, så det er en feature, der (burde) kunne øge hastigheden?

Det er som Xmodem, Ymodem og Zmodem i gamle dage - Xmodem flyttede 128
bytes ad gangen, og pakkede dem ind i en konvolut med fejltjek.
Efterhånden som modem'erne blev bedre, kom så Ymodem der brugte
omtrent samme konvolut og fejltjek, men sendte 1024 bytes ad gangen.
Zmodem var en videreudvikling der ud fra linjekvaliteten der-og-da
kunne justere pakkestørrelsen op til en - 4096 bytes? - ad gangen.
Tilsvarende med jumbo frames - der pakkes en større mængde data ind i
een pakke end den hidtidige standard ud fra en formodning om, at med
de hastigheder og den øgede stabilitet er der ingen grund til så megen
sikkershedstjekken. Dog med det forbehold, at hvis man for det meste
sender meget små datapakker, risikerer man at netkortet venter med at
sende data til der er kommet nok til at fylde en pakke, eller en
defineret tidsgrænse er overskredet - og så kan det faktisk godt gå
langsommere end med den lille pakkestørrelse.

>Den kiggede jeg også på, men har set et par steder at den larmer en del,
>synes du også det?

Hmmm - den står lige under mine skærme ca. en halv meter fra mine
ører, og der kan jeg godt høre den. Men hastighed, kvalitet og det, at
går den i stykker får jeg uden videre en anden i stedet
(livstidsgaranti) opvejer efter min mening den detalje. Hvis jeg ikke
var så vild med at kigge på blinkende lamper kunne jeg/man simpelthen
stille den lidt mindre centralt, og så er det en use-and-forget ting
af de bedste.

>Ja, jeg har læst mange gode ting om Intel netkort. Jeg har altid sværget til
>3com, men måske er det tid til at skifte.

Du lyder som en senere udgave af mig. Igen - Intel er ligesom
Linksys/Cisco switchen af install-and-forget typen. Har du
netproblemer er det næppe på grund af netkortene.

>Mit liv er for kort til at skifte HW i tide og utide, derfor vil jeg gerne
>have kvalitet. Jeg har dog ved bitter erfaring erkendt at selv om man køber
>såkaldte kvalitetsprodukter, kan man ikke gardere sig...

Helt og aldeles enig. Da jeg først skiftede til 1Gbit købte jeg en
Longshine switch, da den var til en fornuftig pris. Da Linksys/Cisco
switchene kom ned i pris, skiftede jeg så til dem, så jeg nu har
Longshine switchen stående som reserve. Den fungerede fint, men jeg
gider ikke at slås mere med nettet end nødvendigt - og det betaler jeg
gerne for. Omend jeg er lidt overrasket over, at Linksys/Cisco
switchene er kommet så langt ned i pris. Hverken kvalitetsswitch eller
-netkort koster så frygtelig meget mere end alt det andet, så hvorfor
lave problemer for sig selv?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : JH

Dato : 20-10-04 18:13

> Forskellen er som regel ens. I stedet for at lade kunden regne ud
> at switchen kan trække 1Gbit x antal porte x 2 (up- og downstream
> samtidig) laver de regnearbejdet for dig.

Aha...!

> [...]
> defineret tidsgrænse er overskredet - og så kan det faktisk godt gå
> langsommere end med den lille pakkestørrelse.

OK, så det er med andre ord ikke en feature, der har speciel stor betydning?

> [...]
> var så vild med at kigge på blinkende lamper kunne jeg/man simpelthen
> stille den lidt mindre centralt, og så er det en use-and-forget ting

Ja, du har ret, og jeg har da også tænkt mig at gemme switchen godt af
vejen. Jeg faldt forøvrigt også over denne:
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=35&scid=42&prid=568 (ca.
3.000 kr.)
men for nu at sammenligne med en D-Link:
http://dlink.com/products/?sec=0&pid=324 (ca. 3.500 kr.)
så ved jeg ikke rigtig hvad forskellen er. D-Link'en ser umiddelbart ud til
at have flere features?

> Du lyder som en senere udgave af mig. Igen - Intel er ligesom
> Linksys/Cisco switchen af install-and-forget typen. Har du
> netproblemer er det næppe på grund af netkortene.

Haha... Ja, nu har jeg fundet et 3com og et Intel:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68144 (der findes også billigere
udgaver af dette kort - hvad mon forskellen er?)
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=42369
det ser ud til at 3com-kortet har dobblet så meget RAM?

> [...]
> switchene er kommet så langt ned i pris. Hverken kvalitetsswitch eller
> -netkort koster så frygtelig meget mere end alt det andet, så hvorfor

Yep, det vil jeg gerne betale ekstra for - selv om man naturligvis aldrig er
100% sikret.

Så mangler jeg blot at finde noget kabel. Jeg har tænkt mig at trække
cat6-kabel - det ser ikke ud til at være meget dyrere end cat5e.

Jeg har kigget her:
http://www.abest.dk/index.php?menukat=5
Der er 2 forskellige ruller med 100m cat6. Den ene heder "patch", den anden
hedder "Solid/Install."...?

Mvh
Jeppe

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 20-10-04 20:49

On Wed, 20 Oct 2004 19:12:43 +0200, "JH" <spam@spam.com> wrote:

>OK, så det er med andre ord ikke en feature, der har speciel stor betydning?

Som nævnt har jeg slået det fra igen, fordi jeg ikke var i stand til
at se nogen forskel i ydelsen på nettet.

> [...]
>http://dlink.com/products/?sec=0&pid=324 (ca. 3.500 kr.)
>så ved jeg ikke rigtig hvad forskellen er. D-Link'en ser umiddelbart ud til

D-link er et godt mærke, men jeg har oplevet problemer med D-link
produkter - dårlig printserver og kompatibilitetsproblemer i WLAN.
Desuden er der en markant forskel på D-link og Linksys/Cisco når man
har begge mærker ved siden af hinanden. D-link er ærligt talt noget
billigt aluminiumshalløj. Linksys/Cisco er en af switchenes rolls
royces. Mht features - jeg valgte switches og netkort for at kunne
installere dem og så ellers glemme alt om dem indtil jeg engang i en
fjern fremtid skal til at opgradere igen. Derfor er jeg ikke særlig
interesseret i fancy features jeg så skal ligge og arbejde med frem og
tilbage.

> [...]
>http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=42369
>det ser ud til at 3com-kortet har dobblet så meget RAM?

Hvor meget regner du med at nettet bliver belastet? RAM på et netkort
er interessant, hvis der virkelig er tryk på i hele nettet. Med
switches der er full wire speed og 1Gbit hastighed er det kun i meget
meget belastede tilfælde relevant.

Jeg har i øvrigt prøvet at belaste mit netværk så meget som muligt, og
nåede kun op på 25% en enkelt gang, hvor jeg simpelthen lavede en
filkopiering fra een pc til en anden. Pudsig oplevelse, at
harddiskenes hastighed nu pludselig er flaskehalsene i systemet.

> [...]
>http://www.abest.dk/index.php?menukat=5
>Der er 2 forskellige ruller med 100m cat6. Den ene heder "patch", den anden

Damn - splejser du selv kabler? Det er jeg for meget tryghedsnarkoman
til. Jeg betaler for det, men i betragtning af hvor længe sådanne
kabler ligger og bliver brugt er prisforskellen marginal. Nu trækker
jeg kablerne ad veje som gør anvendelsen af færdige kabler
uproblematisk - skulle jeg kable (på ny) på arbejdspladsen var der nok
ingen anden udvej. Lige ud over, at det som regel er Forsvarets egne
kablingsfolk der insisterer på at komme og gøre det.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 21-10-04 05:54

H.T. Ohlsen <nntp@ohlsen.dk> wrote:

> [...]
>har begge mærker ved siden af hinanden. D-link er ærligt talt noget
>billigt aluminiumshalløj. Linksys/Cisco er en af switchenes rolls

Du skal nok passe på med at sætte lighedstegn mellem Linksys og Cisco.
Jeg ved godt at Cisco har købt Linksys og der står et pænt Cisco
Systems logo på både æske og boks - men det ændrer ikke ved at Linksys
er deres SOHO serie der er målrettet samme kundesegment som bl.a.
Dlink.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 21-10-04 13:04

On Thu, 21 Oct 2004 06:53:48 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> [...]
>Systems logo på både æske og boks - men det ændrer ikke ved at Linksys
>er deres SOHO serie der er målrettet samme kundesegment som bl.a.

Jeg kan ikke helt se din pointe - Cisco bygger sin branding på, uanset
kundesegment, at være bundsolid og bare virke. At de undervejs har
købt en konkurrent og lader denne nye division tage sig af et bestemt
segment betyder næppe at de samtidig pludselig giver køb på deres
branding.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : JH

Dato : 21-10-04 12:40

H.T. Ohlsen wrote:
> [...]
> fjern fremtid skal til at opgradere igen. Derfor er jeg ikke særlig
> interesseret i fancy features jeg så skal ligge og arbejde med frem og

Ja, jeg synes også D-Link er noget værre plascticagtigt bras. Men... Den
switch jeg fandt (1216T), ser ud til at være noget mere robust end deres
low-end desktop produkter.

Jeg tænker på om der er mulighed for styre trafik på en switch. Kan man
fx styre and en given port/MAC-adresse til enhver tid skal have så og så
meget båndbredde? Er det ikke det der hedder CoS eller QoS?

> [...]
> er interessant, hvis der virkelig er tryk på i hele nettet. Med
> switches der er full wire speed og 1Gbit hastighed er det kun i meget

Jeg regner ikke med at netværket bliver voldsomt belastet. Jeg overfører
store datamængder mellem min server og 1-2 workstations. Datamængderne
er hovedsageligt store filer på ~1GB, men kan også være ganske små filer
(simpel kopiering gennem Stifinder).

Det er måske ligegyldigt hviket af de to nekort jeg vælger?

> [...]
> filkopiering fra een pc til en anden. Pudsig oplevelse, at
> harddiskenes hastighed nu pludselig er flaskehalsene i systemet.

Hehe... Ja, bussen og harddisken er vel efterhånden de to værste
flaskehalse?

> [...]
> ingen anden udvej. Lige ud over, at det som regel er Forsvarets egne
> kablingsfolk der insisterer på at komme og gøre det.

Jeg havde tænkt mig selv at lave kablingen. Jeg er dog i tvivl om
hvilket udstyr jeg skal anskaffe. Du har ret i at i det lange løb kan
det sagtens betale sig at købe sig til det, men jeg vil gerne gøre det
selv. Det er jo lidt spændende (måske er det ikke spændende i længden...).

Kan du ikke sende et par mand fra Forsvaret hjem til mig?

Mvh
Jeppe

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 21-10-04 19:53

On Thu, 21 Oct 2004 13:40:22 +0200, JH <spam@spam.com> wrote:

>Jeg tænker på om der er mulighed for styre trafik på en switch. Kan man
>fx styre and en given port/MAC-adresse til enhver tid skal have så og så
>meget båndbredde? Er det ikke det der hedder CoS eller QoS?

Så, nu begynder du vist at blande noget sammen. QoS, Quality of
Service (eller ToS, Type of Service) er noget der styres gennem et
samarbejde mellem hhv netkort/OS og routeren, upstream. Downstream
skal du have din ISP til at slå det til på deres udstyr på centralen,
og det er ikke noget de gør hver dag. Det er en måde at sikre, at fx
VoIP telefoni får den båndbredde stillet til rådighed der er brug for,
uanset om der samtidig fx er en download eller backup i gang. Med
mindre du agter at bruge "missionskritiske" applikationer som realtime
video eller VoIP, så er det ikke noget du behøver spekulere så meget
på. Men under alle omstændigheder, QoS/ToS har intet med switchen at
gøre - dens opgave er at videresende data så hurtigt som muligt, så
vidt muligt uden forsinkelser, og kun til den rette modtager.

>Det er måske ligegyldigt hviket af de to nekort jeg vælger?

Hvilke to? Grundlæggende set giver gigabit-netværk en hastighed, som
gør at man sagtens kan være lidt skødesløs mht evt. optimering. Alle
de fancy features der snakkes om mange steder vil aldrig få mulighed
for at vise deres styrker, fordi et gigabit netværk kun i meget få
tilfælde reelt vil blive så belastet at de vil få en chance for at
have en effekt. Når du begynder at hente HDTV video realtime via dit
LAN, så kan du begynde at bekymre dig. Her og nu er
gigabit-hastighedens væsentligste fordel, at det i hvert fald ikke er
netværket der sætter grænserne (længere). Nu er det de rigtigt hurtige
harddiske og højtydende hdd-interfaces der pludselig er tilbage i
fokus.

Mht switch-model, ser jeg i en anden af dine beskeder her at du kigger
på "rene" linksys-switches - jeg taler primært om modellerne SD2005 og
SD2008.

> [...]
>det sagtens betale sig at købe sig til det, men jeg vil gerne gøre det
>selv. Det er jo lidt spændende (måske er det ikke spændende i længden...).

Rolig nu - jeg er nærmest lidt imponeret.

>Kan du ikke sende et par mand fra Forsvaret hjem til mig?

Heh, jeg ville end ikke kunne få lokket dem hjem hos mig selv privat -
desværre.

Hvis bare IBM's SAP-folk havde samme niveau, kompetence-mæssigt - jeg
går og fedter med at få printere til at opføre sig så de faktisk kan
bruges sammen med programmørernes arbejde. :-/

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-04 08:37

On Thu, 21 Oct 2004 20:52:48 +0200, H.T. Ohlsen <nntp@ohlsen.dk>
wrote:

> Men under alle omstændigheder, QoS/ToS har intet med switchen at
> gøre - dens opgave er at videresende data så hurtigt som muligt,
> så vidt muligt uden forsinkelser, og kun til den rette modtager.

En switch kan sagtens have ret avanceret QoS-funktionalitet. Faktisk
er det et krav i *alle* switch-udbud jeg ser, at folk vil have den
funktionalitet.

> Grundlæggende set giver gigabit-netværk en hastighed, som gør at
> man sagtens kan være lidt skødesløs mht evt. optimering.

Lad mig gætte: Du har mest erfaring med små net?

-A

Fra : JH

Dato : 22-10-04 09:59

Asbjorn Hojmark wrote:
> En switch kan sagtens have ret avanceret QoS-funktionalitet. Faktisk
> er det et krav i *alle* switch-udbud jeg ser, at folk vil have den
> funktionalitet.

Skal man forstå det sådan at hvis en switch har QoS, så kan man styre at
en bestemt port ALTID skal have lov til bruge så eller så meget båndbredde?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-04 10:04

On Fri, 22 Oct 2004 10:58:47 +0200, JH <spam@spam.com> wrote:

> Skal man forstå det sådan at hvis en switch har QoS, så kan man styre at
> en bestemt port ALTID skal have lov til bruge så eller så meget båndbredde?

Det afhænger af switchen, men sådan *kan* det være.

-A

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 22-10-04 14:20

On Fri, 22 Oct 2004 10:58:47 +0200, JH <spam@spam.com> wrote:

>Skal man forstå det sådan at hvis en switch har QoS, så kan man styre at
>en bestemt port ALTID skal have lov til bruge så eller så meget båndbredde?

Hvis switchen har full wire speed, så er det irrelevant. For lige at
rekapitulere - du snakker en server og 2 arbejdsstationer i et LAN?
Hvis det er tilfældet, hvorfor så spekulere på layer n features, som
er irrelevante i sammenhængen?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : JH

Dato : 22-10-04 14:37

H.T. Ohlsen wrote:
> [...]
> rekapitulere - du snakker en server og 2 arbejdsstationer i et LAN?
> Hvis det er tilfældet, hvorfor så spekulere på layer n features, som

Hehe... Ja, det 99% sikkert ikke noget jeg har behov for, men det er jo
altid rart at blive klogere

Hvis jeg skal konkludere på alle de gode inputs jeg har fået i denne
tråd, må det være at det vigtigste i mit til er at kigge på switche med
Full wire speed, og som ikke er en D-Link...

Jeg ville dog ønske at nogen kunne svare på om HP'en er pengene værd:

http://www.hp.com/rnd/products/switches/switch2708-2724/specs.htm

I FAQ'en til HP står bl.a.:
Q: Do the HP ProCurve series 2700 Switches support IEEE 802.3x flow control?

The following HP ProCurve series 2700 Switches support IEEE 802.3x flow
control:

* HP ProCurve Switch 2708 (J4898A)

Hvad er flow control?

Mvh
Jeppe

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-04 21:18

On Fri, 22 Oct 2004 15:37:12 +0200, JH <spam@spam.com> wrote:

> Hvad er flow control?

Det er en måde for switchen at fortælle en given host, at den skal
slappe lidt af.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-04 15:42

On Fri, 22 Oct 2004 15:19:42 +0200, H.T. Ohlsen <nntp@ohlsen.dk>
wrote:

> Hvis switchen har full wire speed, så er det irrelevant.

Det har du misforstået. Hvis to porte sender 1 Gbps til en tredje
port, kan man enten fordele det tilfældigt, eller med QoS. Læs også på
'head of line blocking'.

> For lige at rekapitulere - du snakker en server og 2 arbejdsstationer i et
> LAN? Hvis det er tilfældet, hvorfor så spekulere på layer n features, som
> er irrelevante i sammenhængen?

Én begrundelse kunne være, at man ville bruge switchen til at lave QoS
ift. en langsom WAN-forbindelse, som man har en ethernet-forbindelse
til. Det er en ret udbredt grund.

-A

Fra : JH

Dato : 22-10-04 16:04

Asbjorn Hojmark wrote:

> Én begrundelse kunne være, at man ville bruge switchen til at lave QoS
> ift. en langsom WAN-forbindelse, som man har en ethernet-forbindelse
> til. Det er en ret udbredt grund.
>
> -A

Se, nu bliver det jo interessant. Hvordan kunne man bruge det i praksis?

Kunne man forestille sig at jeg kan sætte regler op for hvilke maskiner
der skal højst prioritet ift. trafik på nettet? Det kunne jo være ret
smart hvis man kunne styre at maskine A altid skal kunne få fx 50% af
den tilgængelige båndbredde på WAN-forbindelsen, mens maskine B, C, D
etc. skal deles om den resterende båndbredde.

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 22-10-04 20:54

On Fri, 22 Oct 2004 17:03:41 +0200, JH <spam@spam.com> wrote:

>Se, nu bliver det jo interessant. Hvordan kunne man bruge det i praksis?

Eller rettere - hvordan skal jeg betale for det?

Du finder meget få switches i SOHO-klassen der tilbyder den slags
ting. I forbindelse med WLAN i et ap ja, men kablede switches
indeholder som regel ikke den slags ting.

Mht HP switches, kørte jeg inden jeg gik til Gbit med en hp - 2424? -
100mbit switch, som fungerer glimrende. Den har også livstidsgaranti
etc., og jeg var meget glad for den. Men hp og gigabit er en dyr
affære.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : JH

Dato : 22-10-04 21:37

H.T. Ohlsen wrote:

> [...]
> 100mbit switch, som fungerer glimrende. Den har også livstidsgaranti
> etc., og jeg var meget glad for den. Men hp og gigabit er en dyr

Denne HP kunne være interessant. Den er godt nok ikke managed (og har
heller ikke QoS), men en managed HP er også DYR (og god?).

2708 koster 2.900 kr.

Mvh
Jeppe

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 23-10-04 13:29

On Fri, 22 Oct 2004 22:37:28 +0200, JH <spam@spam.com> wrote:

>Denne HP kunne være interessant. Den er godt nok ikke managed (og har
>heller ikke QoS), men en managed HP er også DYR (og god?).

Ja, den er interessant. Men prisforskellen til en Linkys/Cisco sd2008
er markant. 2900 kr. mod 1200 kr.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-04 21:05

On Fri, 22 Oct 2004 17:03:41 +0200, JH <spam@spam.com> wrote:

> Kunne man forestille sig at jeg kan sætte regler op for hvilke maskiner
> der skal højst prioritet ift. trafik på nettet?

Ja, men ikke med det hardware, du kigger på (relativt billige,
unmanaged switche).

-A

Fra : JH

Dato : 22-10-04 21:31

Asbjorn Hojmark wrote:
> Ja, men ikke med det hardware, du kigger på (relativt billige,
> unmanaged switche).
>
> -A

http://dlink.com/products/?sec=2&pid=324

Den her har, og koster ~3.000 kr. Men det er selvfølgelig også en
D-Link...

Level One koster ~4.700 kr.
http://www.level1.com/products3.php?sklop=6&id=551050

Trendnet koster ~4.800 kr.
http://www.trendnet.com/products/TEG-160WS.htm

D-Link er jo ligesom udelukket, men een af disse to kunne måske være
relevante. De ligner uhyggeligt meget hinanden på specifikationerne, kan
du gennemskue om der er nogen forskel?

Mvh
Jeppe

Fra : JH

Dato : 24-10-04 02:16

JH wrote:
> [...]
>
> D-Link er jo ligesom udelukket, men een af disse to kunne måske være
> relevante. De ligner uhyggeligt meget hinanden på specifikationerne, kan

Er der virkelig ingen der kan hjælpe med at vurdere disse switche?

Mvh
Jeppe

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 22-10-04 14:16

On Fri, 22 Oct 2004 09:37:28 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Lad mig gætte: Du har mest erfaring med små net?

Det vil jeg ikke sige. Men i denne sammenhæng snakker vi kalrt SOHO.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Arne Keller

Dato : 21-10-04 19:07

JH wrote:
> "H.T. Ohlsen" <nntp@ohlsen.dk> skrev i en meddelelse

snip

> [...]
>
> Så mangler jeg blot at finde noget kabel. Jeg har tænkt mig at trække
> cat6-kabel - det ser ikke ud til at være meget dyrere end cat5e.

Hvis du skal køre 1G giver en ClassE/Cat6 installation væsentlig større
headroom end Cat5E og dermed færre fejl i overførslerne, specielt hvis
du selv tænker dig at installere.

> Jeg har kigget her:
> http://www.abest.dk/index.php?menukat=5
> Der er 2 forskellige ruller med 100m cat6. Den ene heder "patch", den anden
> hedder "Solid/Install."...?

Køb dog noget rigtigt kabel fra en seriøs producent i stedet for et
billigt no name produkt fra østen som sansynligvis bare giver dig problemer.

Vælg en seriøs leverandør som laver et helt system:
http://www.solarkommunikation.dk/pdf/Solar%20Kommunikation%20Info.%20nr.%204.03.lavtopl.pdf
Her beskrives f.eks 3 forskellige Cat6 systemer fra en stor, medium og
lille spiller på markedet, alle disse vil være et meget bedre valg end
det du har set på selv om der også er store kvalitetsforskelle mellem dem.

Køb kabler, stik, patchpanel og patchkabler fra samme producent hvis du
vil have maksimal ydelse.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 08:38

> Hvis du skal køre 1G giver en ClassE/Cat6 installation væsentlig større
> headroom end Cat5E og dermed færre fejl i overførslerne, specielt hvis du
> selv tænker dig at installere.
> Arne Keller

Er der ikke noget med, at Cat6 kræver en meget mere præcis montering, og er
mere følsom overfor hvilke føringsveje der bliver brugt, i forhold til Cat5?
Hvis alle retningslinjer skal overholdes?

Ved da, at vi bruger noget mere tid på montering af Cat6 end Cat5, så gad
vide om en person som ikke monterer til daglig, kan lave det helt efter
foreskrifterne?

/Stoltze

Fra : Arne Keller

Dato : 25-10-04 08:54

Niels Stoltze wrote:

> Er der ikke noget med, at Cat6 kræver en meget mere præcis montering,

Jo

> og er
> mere følsom overfor hvilke føringsveje der bliver brugt, i forhold til Cat5?
> Hvis alle retningslinjer skal overholdes?

Nej, installationskravene for Cat5E og Cat6 er ens i standarderne.
Enkelte fabrikanter kan have strængere installationskrav på deres Cat6
produkter, men her var det nok bedre at lave nogle bedre produkter i
stedet.

> Ved da, at vi bruger noget mere tid på montering af Cat6 end Cat5,

Det tager mig præcis lige lang tid at montere et Cat6 udtag som at
montere et Cat5E udtag, jeg kan ikke se der er nogen tidsforskel.

> så gad
> vide om en person som ikke monterer til daglig, kan lave det helt efter
> foreskrifterne?

Næ det kan han jo netop ikke, derfor bliver både hans Cat5E og hans Cat6
installation dårligere end fabrikanten forventer af en prof.

Hvis man derudover køber det billigste L... man kan få fat i får man jo
problemer med sit net.

Altså hvis man vil lave tingene selv kan man købe sig til mere headroom
og derved kompensere for den dårligere installation som laves.

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 10:43

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> Enkelte fabrikanter kan have strængere installationskrav på deres Cat6
> produkter, men her var det nok bedre at lave nogle bedre produkter i
He he, det er jo lige det..

> Hvis man derudover køber det billigste L... man kan få fat i får man jo
> problemer med sit net.
Må vist gælde næsten alt indenfor net..

Takker for svarene

/Stoltze

Fra : JH

Dato : 25-10-04 10:50

Arne Keller wrote:
> [...]
>
> Altså hvis man vil lave tingene selv kan man købe sig til mere headroom
> og derved kompensere for den dårligere installation som laves.

Hej Arne

Har du forslag til hvilke kabler og stik, jeg bør købe? Evt. link?

Mvh
Jeppe

Fra : Arne Keller

Dato : 25-10-04 12:32

JH wrote:
> Arne Keller wrote:

snip

> Har du forslag til hvilke kabler og stik, jeg bør købe? Evt. link?

Ja.

Da jeg er fast besluttet om ikke at reklamere her, vil jeg bare give
nogle råd, så må du selv vurdere, eller søge lidt på mig

Køb stik, kabler, udtag og patchkabler fra _en_ producent som har
tilpasset produkterne til hinanden. Bed om at få design og installations
anvisninger, det har alle seriøse producenter.

Køb fra en større international producent, så du kan forvente at få
support og nye produkter også om nogle år.

Se på hvilke garantier producenten har for systemet, garantier gælder
sikkert ikke når du selv installerer, men viser dog hvad producenter
står for.

Et godt sted at købe kan være gennem den lokale elektrikker, som handler
med en af de større seriøse distributører på dette område Anixter, Solar
eller LP.

http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/repl/media/Excel/elinstallatoerregister.xls

http://www.anixter.dk/webaxeuk/dk.nsf/HP?OpenForm
http://www.solarkommunikation.dk/dokumenter.asp?action=view&dokument_id=5
http://www.louispoulsen.dk/kommunikation/default.asp

Fra : JH

Dato : 25-10-04 12:59

Arne Keller wrote:

> [...]
>
> Et godt sted at købe kan være gennem den lokale elektrikker, som handler
> med en af de større seriøse distributører på dette område Anixter, Solar

Mange tak for hjælpen! (Ja, jeg fandt dig på Google hehe)

Mvh
Jeppe

Fra : Jens

Dato : 25-10-04 18:32

> [...]

> Et godt sted at købe kan være gennem den lokale elektrikker, som handler
> med en af de større seriøse distributører på dette område Anixter, Solar

Et godt sted ?
Det er da det eneste sted hvis man kommer som lille mand og skal brug 7 af
hver + 80 meter.,.......

Men det er samtidigt rart at man har et sted spørge hvis der er noget at
tvivle på....., den lokale ellektrikker har ikke som en webshop råd til at
sige "ja...?", ret mange gange.....

Mvh Jens

Fra : Arne Keller

Dato : 25-10-04 18:56

Jens wrote:

> Et godt sted ?
> Det er da det eneste sted hvis man kommer som lille mand og skal brug 7 af
> hver + 80 meter.,.......

Det kan vi ikke være uenige om, men du kan selv se hvor mange
henvisninger der er til WEB butikker med billigt kina kabel.

> Men det er samtidigt rart at man har et sted spørge hvis der er noget at
> tvivle på....., den lokale ellektrikker har ikke som en webshop råd til at
> sige "ja...?", ret mange gange.....

Du kan jo bare spørge her, det plejer da at fungere

Fra : Jens

Dato : 25-10-04 20:46

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> Det kan vi ikke være uenige om, men du kan selv se hvor mange
> henvisninger der er til WEB butikker med billigt kina kabel.

Ja, det er skrækkeligt.....

> Du kan jo bare spørge her, det plejer da at fungere

Jaja, det er nok det mest service mindede sted der findes på kloden....
(sjovt nok.)

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-10-04 23:53

On Tue, 19 Oct 2004 23:40:27 +0200, "JH" <spam@spam.com> wrote:

> Hvad betyder "full wire speed"?

Principielt *burde* det betyder, at switchen kan forwarde det
teoretisk maximale antal pakker per sekund på alle porte
samtidig, uanset pakkestørrelse, altid, no matter what, full
refund, not questions asked.

Ofte betyder det ikke en skid. Så er det bare marketing for
"hurtig".

> mens andre har angivet en værdi, fx 32Gb/s.

Hvis der er angivet 32 Gbps kan du være 99,99% sikker på, at det
er løgn og betyder 16 Gbps. Hvis der så er flere end 16 porte, er
switchen i hvert fald ikke non-blocking, og hvis der er færre end
16 porte, kan du ikke bruge de 'overskydende' Gbps til noget.

> OK, så det er en feature, der (burde) kunne øge hastigheden?

Ja, større pakkestørrelse, der skulle give mindre belastning af
pc-arkitekturen pga færre interrupts. I praksis er det dog ikke
problemet og moderne PCI-busser er alligevel så meget hurtigere,
at det ikke er flaskehalsen.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 21-10-04 05:27

>Hvis der er angivet 32 Gbps kan du være 99,99% sikker på, at det
>er løgn og betyder 16 Gbps.

det skal nok lige nævnes at det er fuld duplex og det er derfor
marketings-gbps er det dobbelte af reel hastighed fdx.

> [...]
>pc-arkitekturen pga færre interrupts. I praksis er det dog ikke
>problemet og moderne PCI-busser er alligevel så meget hurtigere,

Både PCI og FSB har stor betydning og man har virkelig kunnet se en
revolution da man brød 133 Mhz barrieren på FSB og til dels også med
de nye PCI standarder.

Og desuden er der mange nyere netkort af en vis kvalitet der offloader
checksums-beregninger osv. - så det slet ikke forlader netkortet og er
uafhængig af interne busstruktur, operativsystem osv.

Jumbo-frames er mest noget man bruger når man sætter servere back to
back og tester teoretisk performance. I praksis har man ofte et miljø
og et anvendelsesmønster der gør at jumboframes ikke har noget særlig
effekt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-10-04 07:09

On Thu, 21 Oct 2004 06:27:22 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> det skal nok lige nævnes at det er fuld duplex og det er derfor
> marketings-gbps er det dobbelte af reel hastighed fdx.

Jeg ser ikke nogen direkte sammenhæng mellem duplex og marketing-
gbps.

Da Cabletron brugte det oprindelig var det vist bare 'her kommer
100 Mbps ind og her kommer 100 Mbps ud; det er 200 Mbps'. Jeg
tror ikke engang, det var på en fuld duplex arkitektur, og det
bliver også i dag brugt på ting, der ikke er fuld duplex.

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 21-10-04 18:07

>Jeg ser ikke nogen direkte sammenhæng mellem duplex og marketing-
>gbps.

Nej? Jeg mente det var noget med X Mbps i hver retning = 2 x X Mbps
marketing.

Som f.eks.?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-04 21:18

On Thu, 21 Oct 2004 19:07:16 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Nej? Jeg mente det var noget med X Mbps i hver retning = 2 x X Mbps
> marketing.

Den oprindelige betydning (fra Cabletron) var som sagt, vist nok
'trafik ind, trafik ud = 2 x trafik'. Men hvordan skal man forsøge at
forstå eller forklare marketing?

> Som f.eks.?

Backplanes, fx.

-A

Fra : JH

Dato : 21-10-04 12:48

Lars Kim Lund wrote:
> Og desuden er der mange nyere netkort af en vis kvalitet der offloader
> checksums-beregninger osv. - så det slet ikke forlader netkortet og er
> uafhængig af interne busstruktur, operativsystem osv.

Har du eksempler på sådanne netkort?

Kunne det være een af disse:

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-10-04 12:57

On Thu, 21 Oct 2004 13:47:32 +0200, JH <spam@spam.com> wrote:

> Har du eksempler på sådanne netkort?

Nogle af Intels gør.

-A

Fra : JH

Dato : 21-10-04 13:11

Asbjorn Hojmark wrote:
> Nogle af Intels gør.
>
> -A
Kan du se om een af disse to netkort gør:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68144
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=42369

eller kan du fortælle, hvad jeg skal kigge efter i specifikationen for
produktet?

Mvh
Jeppe

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-10-04 13:30

On Thu, 21 Oct 2004 14:10:59 +0200, JH <spam@spam.com> wrote:

> Kan du se om een af disse to netkort gør:
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=68144
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=42369

Ikke der hvor du linker hen, nej.

> eller kan du fortælle, hvad jeg skal kigge efter i specifikationen for
> produktet?

'offload', som Lars Kim Lund skrev, ville være et godt sted at starte.

-A

Fra : JH

Dato : 21-10-04 14:48

Asbjorn Hojmark wrote:

> 'offload', som Lars Kim Lund skrev, ville være et godt sted at starte.
>
> -A
OK, det ser ud til at 3com's gigabit NIC har den feature:
http://www.3com.com/prod/en_EU_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3C2000-T

I Intels netkort står der "TCP Checksum Offload" et sted:
http://www.intel.com/network/connectivity/resources/doc_library/data_sheets/pro1000mt_da.pdf
men det står under "Advanced software features".

Det ser ud til jeg bør vælge 3com...?

Mvh
Jeppe

Fra : JH

Dato : 21-10-04 12:44

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> switchen i hvert fald ikke non-blocking, og hvis der er færre end
> 16 porte, kan du ikke bruge de 'overskydende' Gbps til noget.

Aaah, nu er det nemmere at forstå.

> [...]
> pc-arkitekturen pga færre interrupts. I praksis er det dog ikke
> problemet og moderne PCI-busser er alligevel så meget hurtigere,

OK, så er det også på plads.

Super! Mange tak!

Mvh
Jeppe

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-10-04 17:56

> [...]

> kunne godt bruge nogle gode råd fra Jer.
>
> Først og fremmest: Hvad skal man være opmærksom på ved køb af gigabit HW?

Dit spørgsmål er temmelig bredt formuleret. Forestil dig, at en
eller anden på samme vis spurgte til at købe en bil, og du selv
skulle gætte, om det var en 16 ton Volvo lastbil eller en Yaris,
vedkommende havde brug for. Det er ikke nemt at svare fornuftigt
på.

Prøv bedre at beskrive, hvad du skal bruge udstyret til, hvad du
har af ønsker til features, oppetider og performance etc. Så vil
du have en bedre chance for et fornuftigt svar.

> Jeg har læst noget om "jumbo frames", er det noget BÅDE netkort og switch
> skal understøtte? Er det overhovedet relevant?

Efter min mening er jumbo frames primært en 'checkmark feature',
altså noget som alle synes, at udstyret skal understøtte, men som
få bruger i praksis, og endnu færre har nogen glæde af.

> Jeg vil gerne have noget udstyr af god kvalitet.

Det vil vi vel alle... De mærker, du kigger på, ligger klart i
den lave ende af prisspektret.

-A

Fra : JH

Dato : 19-10-04 23:05

> [...]
> skulle gætte, om det var en 16 ton Volvo lastbil eller en Yaris,
> vedkommende havde brug for. Det er ikke nemt at svare fornuftigt

Ja, det var egentlig bevidst... For det første ved jeg temmelig lidt om
netværkshardware og for det andet er det ofte nemmere at indkredse tingene
når man starter bredt.

Der er temmelig mange af de specifikationer der angives ved fx switche, hvor
jeg tænker "hvad er det", "hvad kan det bruges til", "hvilken værdi skal det
være for at være 'godt'" osv. Det gør det rimelig svært at overskue
produkterne og vælge det "rigtige". Jeg plejer ikke at have problemer med at
finde motherboards, CPU, RAM, skærm, osv., men lige præcis netværkshardware
ved jeg meget lidt om.

> Prøv bedre at beskrive, hvad du skal bruge udstyret til, hvad du
> har af ønsker til features, oppetider og performance etc. Så vil
> du have en bedre chance for et fornuftigt svar.

Go' ide! Jeg skal bruge udstyret til mit LAN hjemme. Jeg har 3 klienter, 1
server og 1 printer, som skal på netværket. Derudover kommer der en
ADSL-forbindelse via en router ind til LAN'et. Fra serveren skal man kunne
overføre store (ca. 1 GB) filer. Serveren skal desuden håndtere HTTP, FTP og
TeamSpeak (en slags VoIP), samt "streame" film og musik over LAN'et til 2-?
klienter. Serveren skal køre døgnet rundt.

Håber du det er beskrivelse nok. Ellers uddyber jeg gerne!

Måske har du også et forslag til en firewall, som kan sættes om centralt?
Jeg forestiller mig at den placeres mellem routeren og switchen, eller måske
mellem ADSL-modemet og routeren (ved ikke hvad der er smartest?).

> Efter min mening er jumbo frames primært en 'checkmark feature',
> altså noget som alle synes, at udstyret skal understøtte, men som
> få bruger i praksis, og endnu færre har nogen glæde af.

Dvs. det ikke er vigtigt, eller at det er svært at få til at virke, eller at
det giver nogen nævneværdig forbedring?

> Det vil vi vel alle... De mærker, du kigger på, ligger klart i
> den lave ende af prisspektret.

Det lyder som om du mener at de produkter jeg omtalte er dårlige. Vi kan
sagtens blive enige om at pris og kvalitet *næsten* altid følges ad, og at
1000 kr. for en switch er peanuts ift. fx Cisco switche til mange tusinde
kroner. Jeg er bestemt også villig til at gå højere op end 1000 kr., så
længe jeg får noget kram.

Vigtige parametre er fx:
- stabilitet
- støjniveau
- hastighed

Jeg ved at de fleste er enige om at HP og Cisco laver nogle rigtig gode
produkter. I andre brancher findes der udstyr som er "creme de la creme",
hvor man får noget, som rigtig godt, men hvor man også får lov at betale for
det. Inden for bærbare er IBM et godt eksempel. Der findes altid
alternativer, hvor forholdet mellem pris og kvalitet er bedre. Sådan er det
vel også inden for netværksprodukter?

Helt konkret har jeg kigget på D-Link's lidt dyrere modeller. Deres
desktop-sortiment er for plastic-agtigt, og selv om det sikkert virker
udemærket, så oser det det ikke ligefrem af kram. Deres dyrere modeller, som
er med metal-chassis og er i 19" format virker noget mere robuste. Jeg har
fx kigget på denne:
http://dlink.com/products/?sec=0&pid=324 (DGS-1216T)
og denne:
http://dlink.com/products/?sec=0&pid=337 (DGS-1016D)

Jeg kan ikke rigtig gennemskue forskellen og anmeldeser kan jeg heller ikke
finde. Måske du (eller Jer andre) kan hjælpe med input om disse to switche?

Mvh
Jeppe

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-10-04 22:22

On Wed, 20 Oct 2004 00:04:53 +0200, "JH" <spam@spam.com> wrote:

> Håber du det er beskrivelse nok. Ellers uddyber jeg gerne!

Det var en udmærket beskrivelse.

> Det lyder som om du mener at de produkter jeg omtalte er
> dårlige.

Næ, i den ende af skalaen tror jeg reelt ikke, der er den helt
store forskel. De produkter du kigger på er nok sådan ca. de
rigtige til dit formål.

> Inden for bærbare er IBM et godt eksempel. Der findes altid
> alternativer, hvor forholdet mellem pris og kvalitet er bedre.

Man kan sagtens finde bærbare, der er billigere (og dårligere)
end IBM, men jeg er ikke udelt enig i, man kan finde produkter,

Fra : JH

Dato : 20-10-04 22:58

Asbjorn Hojmark wrote:
> Det var en udmærket beskrivelse.

OK, men har du så ikke nogle gode forslag ift. beskrivelsen?

> Næ, i den ende af skalaen tror jeg reelt ikke, der er den helt
> store forskel. De produkter du kigger på er nok sådan ca. de
> rigtige til dit formål.

Måske kender du noget til D-link? Jeg har flere steder læst negative
holdninger til deres produkter. Måske kan du sige noget om denne:
http://dlink.com/products/?sec=0&pid=324

Eller måske denne:

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-10-04 23:17

On Wed, 20 Oct 2004 23:58:05 +0200, JH <spam@spam.com> wrote:

> OK, men har du så ikke nogle gode forslag ift. beskrivelsen?

Som sagt er der nok ikke den store forskel. Vælg den du synes er
pænest. Personligt ville jeg nok kigge på Linksys, fx SD2005.

> Måske kender du noget til D-link?

Jeg kender ikke D-Link for noget godt.

> http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=35&scid=42&prid=568

Ikke personligt, nej.

-A

Fra : JH

Dato : 21-10-04 12:58

Asbjorn Hojmark wrote:
> Som sagt er der nok ikke den store forskel. Vælg den du synes er
> pænest. Personligt ville jeg nok kigge på Linksys, fx SD2005.

> Jeg kender ikke D-Link for noget godt.

OK, det er du ikke den eneste der siger, så jeg har kigget på alternativer:

HP ProCurve 2708 (ca. 2.900 kr.)
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=56530

Linksys SR2016
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43985

Der er livsvarig garanti på begge, men jeg kan ellers ikke gennemskue
forskellen, bortset fra 8 og 16 porte. Kan du (eller andre) se det?

Mvh
Jeppe

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-10-04 13:28

On Thu, 21 Oct 2004 13:57:36 +0200, JH <spam@spam.com> wrote:

> [...]
> http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43985
>
> Der er livsvarig garanti på begge, men jeg kan ellers ikke gennemskue

Hvis du nu kiggede på produkterne hos producenterne selv i stedet for
hos edbpriser.dk, så kunne det være, du fik mere at vide...

-A

Fra : JH

Dato : 21-10-04 14:55

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvis du nu kiggede på produkterne hos producenterne selv i stedet for
> hos edbpriser.dk, så kunne det være, du fik mere at vide...
>
> -A
Det har jeg skam også gjort - og op til flere gange...

Jeg kan bare ikke overskue listen af features, men det lyder til du har
både den fornødne erfaring og overblikket til at gennemskue hvad
forskellen er på de to produkter. Måske har du også en *fornemmelse* af
hvilken af de to der er at foretrække. Måske betaler man mere (for
meget?) for HP pga. navnet? Eller er den bedre kvalitet end Linksys?

Linksys:

Generel beskrivelse:
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=35&scid=42&prid=568
Datasheet:
ftp://ftp.linksys.com/datasheet/sr2016_ds.pdf

HP:

Specifikation: