'Netværkssti'?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 16-10-04 22:44

Jeg har to pc'er stående ved siden af hinanden, og vil gerne have dem
til at 'snakke sammen' (= kunne udveksle filer)
Det drejer sig om:
'PC1' med XP
'PC2' med W2k
Hver pc har et netkort (til formålet), og de er koblet sammen med
ethernet via en switch.
Faktisk er der også indbyrdes forbindelse, for jeg kan via
Stifinder/Netværkssteder 'se' den anden pc, og jeg kan også udveksle
filer via mapperne 'SharedDocs'.
*Men* når jeg booter PC2, får jeg hver gang flg. advis: "Du er ikke
blevet godkendt af PC1 pga. følgende fejl: Netværksstien blev ikke
fundet"!
Så der mangler åbenbart 'et eller andet' -
men hvad? :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jens

Dato : 16-10-04 23:02

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Så der mangler åbenbart 'et eller andet' -
> men hvad? :)

En router.

Mvh Jens

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-10-04 06:39

Jens <mkg@tuknet.dk> wrote:

> En router.

Jamen det car da et hurtigt og klart svar - tak for det! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Mads Bahrt

Dato : 17-10-04 12:40

Jens wrote:

> En router.
>
> Mvh Jens

Hvad er det den router skal bruges til? Der er ikke givet nogle
oplysninger om at han er på internettet.

MVH
Mads

Fra : Jens

Dato : 17-10-04 12:49

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er det den router skal bruges til? Der er ikke givet nogle
> oplysninger om at han er på internettet.

Isåfald ville maskinerne have en 169 ip, og ikke give en fejl om at den ene
ser den anden.......

Enten er der en router et sted, han har indtastet faste gyldige ipèr, eller
han er på internettet via en switch.
Oplysningerne er en smule mangelfulde, men han sender jo en mail til
nyhedsgruppen ikke ?

Mvh Jens

Fra : Mads Bahrt

Dato : 17-10-04 18:47

Jens wrote:

> [...]
> han er på internettet via en switch.
> Oplysningerne er en smule mangelfulde, men han sender jo en mail til

Den besked til nyhedsgruppen kan være blevet sendt på amnge måder -
f.eks vha. et modem i en af maskinerne - jeg mener at man i det tilfælde
bør spørge noget mere ind til opsætningen.

MVH
Mads

Fra : Jens

Dato : 17-10-04 19:38

> Den besked til nyhedsgruppen kan være blevet sendt på amnge måder -

Rigtigt nok.

> f.eks vha. et modem i en af maskinerne -

For mig at se, er det ikke sandsynligt med den mailadresse han bruger, eller
den afsender ip.....

< jeg mener at man i det tilfælde bør spørge noget mere ind til opsætningen.

Som jeg ser det, er spørgsmålet stillet efter bedste evne, og der findes
ikke dårlige spørgsmål, kun tåbelige svar.
Uanset hvad, vil en hjemmerouter løse problemet på minutter i dette
tilfælde, og er derfor det mindst tåbelige svar jeg kunne komme op med.

Desuden vil det fjerne endnu, (mindst..), èn maskine fra nettet, med public
ip direkte på maskinen, delte mapper, og en usikker chaufør ved tastaturet.

Hvad er dit eget forslag til en løsning af spørgerens netværksproblemer
iøvrigt ?

Umiddelbart er der tale om en Webspeed/ kunde, med en 80.ip, som har en
switch og 2 pcèr....

Et opklarende spørgsmål kunne være : hvad starter ipadressen med på de 2
maskiner ?
Hvordan det ses afhænger af hvilket styresytem der anvendes.

Mvh Jens

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-10-04 23:19

Jens <mkg@tuknet.dk> wrote:
> Som jeg ser det, er spørgsmålet stillet efter bedste evne, og der findes
> ikke dårlige spørgsmål, kun tåbelige svar.

Hold da helt ferie - de er ellers 'sket' en del her, siden jeg var her
sidst! :)

> Desuden vil det fjerne endnu, (mindst..), èn maskine fra nettet, med public
> ip direkte på maskinen, delte mapper, og en usikker chaufør ved tastaturet

Tak for tilliden! :)
..

Jeg forsøgte jo blot at afgrænse mit problem en smule - men øjensynligt
for meget!

> Umiddelbart er der tale om en Webspeed/ kunde, med en 80.ip, som har en
> switch og 2 pcèr....

Korrekt!: Han har en pc ('PC1'), som via et dedikeret netkort (ikke
hidtil omtalt) og et WebSpeed kabelmodem er forbundet med internettet
(dynamisk IP-adr.). Derudover har 'han' endnu en pc ('PC2') - og for at
det ikke skal være helt løwn sør'me osse en Mac!

For det meste kører han/jeg Linux (SuSE 9.0) på PC1, og vha. s.k. 'IP
Masquerading' kan jeg også have PC2 + Mac 'på nettet' (hvor de altså
'gemmer sig bag' PC1s IP-adr.). For at kunne dette,må PC1 naturligvis
have et ekstra netkort, med fast (intern) IP-adr. (in casu 192.168.1.1).
De to andre maskiners netkort har også faste (interne) IP-adr. - og de
kommer på nettet med 192.168.1.1 som 'gateway'. Det er de tre
sidstnævnte netkort, der er indbyrdes forbundet via tidligere omtalte
switch.

> Et opklarende spørgsmål kunne være : hvad starter ipadressen med på de 2
> maskiner ?

192.168.1.1 (PC1) - 192.168.1.2 (Mac) - 192.168.1.3 (PC2)

> Hvordan det ses afhænger af hvilket styresytem der anvendes.

Ja, men alle disse detaljer fandt jeg i første omgang overflødige - det
var min tanke først at nævne dem, når mit indledende problem ([lydefri]
filudveksling mellem PC1/PC2, mens disse kører Win XP, hhv. 2000) var
ryddet af vejen! :)

Jeg håber, ovenstående har afklaret nogle af tvivlsspørgsmålene!(?), og
kan iøvrigt meddele, at dette indlæg - som de to tidligere - er skrevet
på Mac'en!

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jens

Dato : 18-10-04 00:13

"Hans Henrik Hansen" <sleth2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hold da helt ferie - de er ellers 'sket' en del her, siden jeg var her
> sidst! :)

Nejnej, netop ikke ferie her.....

> Tak for tilliden! :)

Np. ;0)

> [...]
> (dynamisk IP-adr.). Derudover har 'han' endnu en pc ('PC2') - og for at
> det ikke skal være helt løwn sør'me osse en Mac!

Macèn er luret.... ifølge mailheaderen.

> [...]

> Jeg håber, ovenstående har afklaret nogle af tvivlsspørgsmålene!(?), og
> kan iøvrigt meddele, at dette indlæg - som de to tidligere - er skrevet

En del ja, så ligger dit prolem jo i gæstekontoen på henholdsvis w2k og xp.
Aktiver den, og delingerne virker.
Eller brug dit login til den modstående pc, når du åbner delingerne. (kræver
avanceret deling i både w2k og xp pro.)

Routeren har du jo (h/d)ermed......

Mvh Jens

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-10-04 08:45

Jens wrote:
> Macèn er luret.... ifølge mailheaderen.

Ja, det tænkte jeg nok! :)
> [...]
> Eller brug dit login til den modstående pc, når du åbner delingerne.
> (kræver avanceret deling i både w2k og xp pro.)

OK - detaljerne kan jeg ikke lige p.t. overskue (og Windows' forskellige,
"udmærkede" hjælpefiler og 'guides' hjælper ikke just på overblikket - i
hvert tilfælde ikke meget på mit!)
Men i dagens løb vil jeg kigge grundigt på det hele igen - herunder skrive
mine diverse indstillinger mv. ned; hvis det så stadig ikke virker, vender
jeg tilbage hertil! :)
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-10-04 21:57

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse
> En del ja, så ligger dit prolem jo i gæstekontoen på henholdsvis w2k og
xp.
> Aktiver den, og delingerne virker.

Kan du ikke lige uddybe dét lidt? De eksisterer begge - men *hvordan* skal
jeg 'bruge' dem? (logge på som 'gæst' - eller hvad?)

> Eller brug dit login til den modstående pc, når du åbner delingerne.
(kræver
> avanceret deling i både w2k og xp pro.)
>
> Routeren har du jo (h/d)ermed......

Nå, skidt med det: Så vidt jeg kan se, virker 'deling af filer og mapper'
helt OK - selvom jeg får meddelelsen om 'netværkssti' under boot.! :)

Jeg har endvidere forsøgt mig med 'deling af internetforbindelse'!: Først
prøvede jeg 'guiden Netværksinstallation', men ved slutningen fik jeg
melding om en 'fejl' på netværket, så opsætningen ikke kunne gennemføres!
('Fejlen blev ikke nærmere beskrevet!)

Så prøvede jeg hjælpefilen:
Aktivere Deling af Internetforbindelse på en netværksforbindelse
, og jeg mente at have sat det korrekt op - men det virker tilsyneladende
ikke. Ved afslutning af opsætningen fik jeg besked om, at pc'en ville
benytte IP-adr. 192.168.0.1 som 'gateway'(?), hvilket undrede mig, da jeg
havde indsat IP-adr. 192.168.1.1!?
Jeg har forsøgt at vise nogle af indstillingerne i et Word-dokument, som kan
ses på:
http://home20.inet.tele.dk/san/deling.doc
, hvis nogen gider kigge dér? :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens

Dato : 18-10-04 22:39

"Hans Henrik Hansen" <fjernh2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> xp.
>
> Kan du ikke lige uddybe dét lidt? De eksisterer begge - men *hvordan* skal
> jeg 'bruge' dem? (logge på som 'gæst' - eller hvad?)

Start - Højreklik på "denne computer" - Adminstrer - lokale brugerkonti -
Højre klik på "gæst" - egenskaber/ ,, der er et felt med "kontoen er
deaktiveret", fjern v der og tryk ok ud igen.
Så er delingerne åbne for alle, uanset hvor eller hvordan de når frem til
delingerne.

> (kræver

Ovenstående er en bedre metode end en åben gæstekonto.

> [...]
> prøvede jeg 'guiden Netværksinstallation', men ved slutningen fik jeg
> melding om en 'fejl' på netværket, så opsætningen ikke kunne gennemføres!

Guider virker kun med et "standard netværk", i den slags indgår hverken mac
eller linux vil jeg tro.
(Guider har aldrig været et hit her i huset.)

> [...]
> havde indsat IP-adr. 192.168.1.1!?
> Jeg har forsøgt at vise nogle af indstillingerne i et Word-dokument, som

Enhver internet deling med win xp, w2k eller w98se vil resultere i 0.1 ipèn
på delekortet, det er default ipèn, den kan dog efterfølgende ændres, men så
virker netdelingen ikke mere.
ICS har heller aldrig været optimalt iøvrigt, derfor alle de
hjemmeroutere.......

Mvh Jens

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 18-10-04 23:05

Jens <mkg@tuknet.dk> wrote:
> [...]
> virker netdelingen ikke mere.
> ICS har heller aldrig været optimalt iøvrigt, derfor alle de

OK - så er sagen klar: Vi lader det blive som det er: Fælles netadgang
vha. Linux!

Mange tak for interesse og hjælpsomhed! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 17-10-04 18:56

> En router.

og hvad skulle den hjælpe på hans problem ?!?!?!?!
du ved ikke en gang om han bruger TCPIP.... det kunne jo ligeså godt være
IPX eller noget andet

Fra : Jens

Dato : 17-10-04 19:08

"Thomas Bøjstrup Johansen" <tooms@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> og hvad skulle den hjælpe på hans problem ?!?!?!?!

Den vil ret sandsynligt løse problemet.

> du ved ikke en gang om han bruger TCPIP.... det kunne jo ligeså godt være
> IPX eller noget andet

Det er korrekt, men isåfald ville skidtet jo virke uden router, det ville
være hovedløst, men dog virke.

Mvh Jens