Spørgsmål vedrørende ADSL og HP PROcurve 2~
Fra : Søren

Dato : 05-10-04 14:21

Hej Gruppe

Baggrund.

For 2 år siden underskrev vores andelsboligforening (30 beboere) kontrakt
med det berygtede kabelnettet.dk, i over et år har vi måtte nøjes med en
elendig og ustabil internet forbindelse. Det skal lige siges at det ikke er
blevet bedre siden de begyndte at kalde sig broadcom!

Nu har vi fået nok, vi har besluttet os for at dele en ADSL forbindelse i
stedet.

Vores bolig netværk er samlet i et krydsfelt bestående af 2 HP procurve 25XX
switche en 24 ports og en 12 ports.

Burde det ikke være muligt at tilslutte ADSL forbindelsen direkte til den
port i switchen som den tidligere udbyder var forbundet til?

Eller skal der ændres på switch'enes konfiguration? Hvordan?

Vi ønsker fortsat ikke at beboerne skal kunne se hinandens computere på
netværket, men hvordan ændre man konfigurationen så det er muligt?

Da vi ikke ønsker at have en server stående, har vi ikke mulighed for at
dele trafikken ligeligt til alle brugerne, derfor ville der være rart at
kunne se hvor meget trafik der bliver hentet/sendt af de enkelte beboerne,
er det muligt med denne type switch?

Og kan jeg gøre det fra min computer hvis den er tilsluttet en tilfældig
port i switchen?

Hvad har jeg evt. glemt at spørge om? Og hvad er svaret på det?

På forhånd tak for hjælpen
Søren

Fra : Kas.

Dato : 06-10-04 12:44

Ja, du kan i teorien blot tilslutte en ny forbindelse i switchen.

HP's switche kan tilgår via både web og telnet.

Se evt. på HP's hjemmeside.

Vi har gjort det samme - vi havde også Kabelnettet som udbyder, men droppede
dem til fordel for 2 stk. 4mbit-adsl forbindelser, der splejses sammen på en
Xincom router.

HP's switche understøtter SNMP, så du f.eks. via
http://www.paessler.com/prtg/?banner=GooglePRTG4 kan holde øje med
portbelastningen for de enkelte beboere. I øjeblikket er vores server nede,
men vi holder øje med trafikken på www.fari.dk.

Mvh. Kasper

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 07-10-04 22:52

> Vi har gjort det samme - vi havde også Kabelnettet som udbyder, men
> droppede dem til fordel for 2 stk. 4mbit-adsl forbindelser, der splejses
> sammen på en Xincom router.

Jeg overvejer en lignende løsning på vores bolignet, så jeg har lige et par
spørgsmål:

Hvorfor 2 linier af 4Mb og ikke en på 8Mb. Var der for langt til centralen
til at I kunne få en 8Mb-forbindelse, eller er I bange for at få for lille
uploadkapacitet på en enkelt ADSL-forbindelse?

Er I tilfredse med jeres Xincom-ting?

Hvor har I jeres ADSL og er det OK med jeres udbyder at I deler
forbindelserne.

Thomas

Fra : Kas.

Dato : 08-10-04 14:07

"Thomas Dahl Pedersen" <news@thomasdahlREMOVETHIS.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor 2 linier af 4Mb og ikke en på 8Mb. Var der for langt til centralen
> til at I kunne få en 8Mb-forbindelse, eller er I bange for at få for lille
> uploadkapacitet på en enkelt ADSL-forbindelse?

Ja, med to linjer får vi dobbelt båndbredde på uploaden, som jo max er 768
kbs. pr. linje.

> Er I tilfredse med jeres Xincom-ting?

Vi er meget tilfredse med den - den fungerer upåklageligt. Den ligger i en
lidt dyrere prisklasse end andre dual wan routere til f.eks. 800,-, men til
gengæld har den noget OK hardware og nogle forholdsvis avancerede funktioner
af en router, der koster ca. 2500,-

> Hvor har I jeres ADSL og er det OK med jeres udbyder at I deler
> forbindelserne.

Vi har TDC.

Kasper

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 09-10-04 00:39

> Ja, med to linjer får vi dobbelt båndbredde på uploaden, som jo max er 768
> kbs. pr. linje.

"Dobbelt op"? Kan du f.eks. uploade én fil til én FTP-server med 1528Kbps
eller er der en grænse pr. TCP-session på 768Kbps.

> [...]
> til gengæld har den noget OK hardware og nogle forholdsvis avancerede
> funktioner af en router, der koster ca. 2500,-

OK, det vil jeg have in mente, men det ender nok med en Linuxrouter, så vi
har bedre muligheder for samtidig at lave en fair fordeling af båndbredden.

> Vi har TDC.

....og de er helt på det rene med at forbindelsen deles?

Thomas

Fra : Kas.

Dato : 11-10-04 21:46

"Thomas Dahl Pedersen" <news@thomasdahlREMOVETHIS.dk> skrev i en meddelelse

> "Dobbelt op"? Kan du f.eks. uploade én fil til én FTP-server med 1528Kbps
> eller er der en grænse pr. TCP-session på 768Kbps.

Du kan max down- og uploade med max-hstigheden på én linje, men båndBREDDEN
fordobles ved to linjer, og routeren søger for at sprede trafikken lige ud
over de to linjer.

> OK, det vil jeg have in mente, men det ender nok med en Linuxrouter, så vi
> har bedre muligheder for samtidig at lave en fair fordeling af
> båndbredden.

Vi bruger QOS, som også understøttes af Xincom-routeren. Her har vi
opprioriteret HTTP-trafik og nedprioriteret p2p - det giver et fornuftigt
resultat.

Vi havde også tanker om at bygge vores egen Linux-router - men al den tid vi
skulle bruge på dette kunne slet ikke svare sig i forhold til at købe en
færdigbygget router. Og ærlig talt - jeg har endnu ikke set et
Linux-system, der fordeler båndbredden 100% fair.

> ...og de er helt på det rene med at forbindelsen deles?

Ja. Vi har et skriftligt tilsagn fra TDC. Prøv evt. at give dem et ring.

Kasper

Fra : Calle.

Dato : 11-10-04 21:57

Kas. wrote:
> Vi havde også tanker om at bygge vores egen Linux-router - men al den
> tid vi skulle bruge på dette kunne slet ikke svare sig i forhold til
> at købe en færdigbygget router.
Det tar ikke mange minuter med gnatbox, det er et windows-prg, som laver en
linux diskette, som er det eneste + netkort der kræves i routeren.

--
Calle.

Fra : Kas.

Dato : 08-10-04 14:09

I øvrigt (måske er det et mærkeligt spørgsmål) - har du arbejdet på TDC
Internet i Århus?

Kasper

Fra : Thomas Dahl Pedersen

Dato : 09-10-04 00:29

Kas. wrote:

> I øvrigt (måske er det et mærkeligt spørgsmål) - har du arbejdet på TDC
> Internet i Århus?

Øh. Nææh. Jeg bor i KBH.

Thomas

Fra : Kas.

Dato : 10-10-04 20:10

> Øh. Nææh. Jeg bor i KBH.

Sorry - forveksler dig med anden... :)

Kasper

Fra : Bjarke Søgaard

Dato : 07-10-04 19:09

On Tue, 5 Oct 2004 15:21:01 +0200, "Søren" <nospam@nospam.dk> wrote:

Hej Søren

Der er mange måder at løse opgaven på.

Hvis du mener noget seriøst med det, er du meget velkommen til
kontakte mig på mail elller telefon.

Jeg kan give et løsningsforslag som er praktisk anvendeligt og kan
implementeres for en betalbar pris.

En Stonegate firewall tilsluttet de eksisterende switche.
Switchene konfigureres med vlan til hvert lejemål.
Stonegaten konfigureres med et interface til hvert vlan.
Et passende antal ADSL linier tilsluttes "den anden side" af
stonegaten, der så konfigureres til "outbound loadbalancing"
Der kan med generes log på hvad som helst og automatiske rapporter på
f.eks. datamængder til de forskellige vlan.
Hvis der er ønske om meget høj oppetid kan man clustre 2 eller flere
stonegates (op til 16)

/bjarke
www.itrelation.dk

Fra : Martin Kiefer

Dato : 09-10-04 09:59

"Søren" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Burde det ikke være muligt at tilslutte ADSL forbindelsen direkte til den
> port i switchen som den tidligere udbyder var forbundet til?

Vel egentlig ikke den helt store opgave, sæt en router på der understøtter
trunking og lav et vlan til hver lejlighed og ingen af lejlighederne kan se
hinanden.

> Eller skal der ændres på switch'enes konfiguration? Hvordan?

Hvis det ikke allerede er lavet, skal der oprettes en række vlan's på
switchen.

> [...]

> kunne se hvor meget trafik der bliver hentet/sendt af de enkelte beboerne,

Ja switchen understøtter snmp.

> Og kan jeg gøre det fra min computer hvis den er tilsluttet en tilfældig
> port i switchen?

Ja det kan godt lade sig gøre.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk