Flade netkabler?
Fra : hjh

Dato : 04-10-04 13:42

Er der nogen der ved om man kan købe flade netkabler, dvs. kabler der kan
gemmes diskret under f.eks. et gulvtæppe eller under tapet? Evt. nogen der
har erfaringer med at lave disse selv (forestiller mig at lægge de enkelte
ledninger ved siden af hinanden imellem 2 stk. gaffa-tape) Er der evt. noget
særligt man skal tage højde for i den anledning (strøm, signaltab etc..).

Jeg har en rulle cat5e uskærmet kabel af den salgs der var på tilbud i ALDI
for et par måneder siden. Og jeg vil hellere bruge det end opruste mine
trådløse netkort til 11g.

Jeg har et stoppet kabelrør (kablet knækket i begge ender over et 10-15 mtr.
træk), og hverken lyst eller mulighed for at fræse kabelriller i mine vægge.

Så er der nogen der har erafring med ovenstående?

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-10-04 14:48

hjh wrote:
> [...]
> særligt man skal tage højde for i den anledning (strøm, signaltab etc..).

Ja, de skal i det mindste stadig snos parvist.
Du behøver kun to par.

> Jeg har en rulle cat5e uskærmet kabel af den salgs der var på tilbud i ALDI
> for et par måneder siden. Og jeg vil hellere bruge det end opruste mine
> trådløse netkort til 11g.

Det er nok tvivlsomt om det stadig vil være cat 5e, men over en kort
afstand direkte i kort/switch i begge ender vil det sikkert virke.

Der findes flade kabler, der kun er snoet en lille smule, men de er vist
kun beregnet til ISDN.

--
Niels

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 04-10-04 15:26

noget

> Ja, de skal i det mindste stadig snos parvist.
> Du behøver kun to par.

Bemærk at antallet af snoninger per meter helst ikke må ændre sig alt for
meget. Dvs spræt dine ledninger op og lad være med at sno ledningsparne ud.
Så burde det virke.
Det skal også være de rigtige par af ledninger der er snoet sammen. Dvs.
ledning 3 med 6 og 1 med 2 (eller er det 7 med 8 ?) - resten bruges ikke.

Niels Dybdahl

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-10-04 17:46

Niels Dybdahl wrote:

> [...]
> ledning 3 med 6 og 1 med 2 (eller er det 7 med 8 ?) - resten bruges ikke.

Ja, en andet måde at sige det på, er der skal være to par under
gulvtæppet. Og det ene par skal monteres som 1,2 i stikket, det andet
som 3,6.

--
Niels

Fra : zapster

Dato : 04-10-04 18:54

"Niels Elgaard Larsen" <bov@agol.dk> wrote in message

> Ja, en andet måde at sige det på, er der skal være to par under
> gulvtæppet. Og det ene par skal monteres som 1,2 i stikket, det andet som
> [...]

Du kan købe flade patch kabler fra sandberg. har selv et par stykker af dem.
Du kan med stor sikkerhed finde dem i alle butikker der sælger sandberg
udstyr.

\zapster

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-10-04 19:51

In article <41618e43$0$197$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, zapster wrote:
> Du kan købe flade patch kabler fra sandberg. har selv et par stykker af dem.
> Du kan med stor sikkerhed finde dem i alle butikker der sælger sandberg
> udstyr.

Det er vel kun cat 3 = 10 Mbit, og stæjende af H til hvis man
forsøger 100Mbiut ? Det er min erfaring med ringe kabler.

Fra : hjh

Dato : 05-10-04 18:22

Tak for svarene.

En netværksgut på arbejdet mener ikke det vil virke. Heller ikke selvom jeg
lader de enkelte ledere være snoede.

Men da sandberg kan finde ud af at lave den slags kabler i op til 40m
længde, så er jeg villigt til at gøre forsøget. Det er under alle
omstændigheder under 2 meter jeg skal blotlægge på den her måde. Og jeg kan
godt leve med et vist effekttab.

Jeg poster et resultat, når jeg får tid til at lave det (forhåbentlig i
efterårsferien).

mvh

hjh

Fra : Sigbjørn Brun

Dato : 05-10-04 19:16

"hjh" <FJERNDETTEhjh.imt@get2net.dk> wrote in message
> [...]
kan
> godt leve med et vist effekttab.
>
> Jeg poster et resultat, når jeg får tid til at lave det (forhåbentlig i

Det er ikke usannsynlig at det vil virke, men du kan få problemer. Poenget
med snoede kabler (twisted pairs) er at du får samme signalkvalitet nesten
samme hvor lang kabelen er. Bruker du en flat kan du risikere at du taper
signalkvalitet når kabelen blir over en viss lengde. Poenget med twistet
pair er at hvert kabelpar er twisted, men hvert kabelpar er ikke twisted
helt likt. I tillegg er kabelparene også twisted. Dette er det forsket en
god del på for å unngå blant annet tap i signalkvalitet og for å motvikre
forskjell i jordpotensiale. Det er derfor ikke uten betydning hvilken
kabeltråd som puttes i hvilket kontaktpunkt i RJ45-kontakten.

Dersom den flate kabele din ikke er alt for lang, kan det godt virke.

Mvh
Sigb

Fra : Dorph

Dato : 05-10-04 20:19

> [...]
> vægge.
>
> Så er der nogen der har erafring med ovenstående?

Har lige skiftet mine runde kabler ud med flade fra Sandberg, de er
cat.5e og funker perfekt - de er meget flade.

citat fra deres side:
Dette er intet mindre end en revolution indenfor netværkskabler.
Vi har hidtil kun kendt UTP kablerne som runde, men nu er de
udviklet i en flad type, der både fylder og vejer væsentligt mindre.
Perfekt til at lægge under et gulvtæppe, bag et bord eller bare til
at fylde mindre i tasken med den bærbare. Fås i trendy sort der
passer til et moderne PC miljø. Anvendes til at forbinde enten en
PC med en hub/switch, eller til at forbinde to hubs ellers switches
med hinanden via UpLink port.
Citat clut.
http://www.sandberg.it/worldwide/