2 router i forlængelse af hinanden.
Fra : Søren Blom

Dato : 03-10-04 18:38

Kan man have 2 router i forlængelse af hinanden?

Kan vi på en LAN forbindelserne som har en række computer koblet samme ved
hjælp router 1 sætte en router mere på, så router 2 får sin IP adresse ved
hjælp af DHCP fra router 1 ?

Router 1 er en Zyxel 304.

Router 2 er en D-link Air Xtreme G.

Net-forbindelse er en Webspeed.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Jens

Dato : 03-10-04 18:46

> Kan man have 2 router i forlængelse af hinanden?

Ja.

Mvh Jens

Fra : Søren Blom

Dato : 03-10-04 19:49

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev

> Ja.

Tak, så prøver jeg det.

Fra : Jens

Dato : 03-10-04 19:58

> Tak, så prøver jeg det.

Router 2`s wan port forbindes til router 1`s lanport, Router 2`s lan skal
have en anden ip serie end router 1 har.....

Mvh Jens

Fra : ab©

Dato : 03-10-04 21:02

> Router 2`s wan port forbindes til router 1`s lanport, Router 2`s lan skal
> have en anden ip serie end router 1 har.....

Jeg har hidtil kørt med et sådant system (2 trådløse routere med indbygget
hub), og det har fungeret helt OK, men nu har jeg (af div. årsager) ændret
systemerne til at køre med faste IP-adr., hvilket har medført, at mit
trådløse net på router-2 ikke længere giver adgang til nettet.

Jeg har sat router-2 op til at have én af de fastlagte adr. fra router-1 og
jeg kan sagtens få forbindelse gennem router-2 fra et kablet net. Nogen, der
har et bud på, hvorfor jeg har fået problemer ?

ab

Fra : Jens

Dato : 03-10-04 21:26

"ab©" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> har et bud på, hvorfor jeg har fået problemer ?

Mac filtreing, krypteringsindstillinger, diverse sikkerheds indstillinger i
routeren....., det er vanskeligt at sige uden at vide hvilken router og
hvilket netkort der er tale om, og hvilken sikkerhed der er valgt på hver
især....

Mvh Jens

Fra : Jonas Hansen

Dato : 10-10-04 20:51

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja.

Jeg har opstillet et system som spørgeren tilsyneladende ønsker. Det virker
umiddelbart tilfredsstillende, men jeg har endnu ikke gennemskuet om man kan
få de to LANs (som der vel egentlig er tale om) til at "tale" sammen,
således at det er muligt fra en PC tilsluttet LAN siden på router2 at
anvende f.eks. en printserver på router1's LAN. Router2 er en Topcom
Skyracer WBR 244, http://www.topcom.net/support/userguides.php?ID=134.
Som sagt så virker det således at pc'er fra bag router2 kan anvende
internettet der (selvfølgelig) er koblet op via router1, så selve den
fysiske kabling osv. skulle være i orden.

Mvh
Jonas

Fra : Jonas Hansen

Dato : 10-10-04 21:09

"Jonas Hansen" <ugyldig@> skrev:

> [...]
> virker umiddelbart tilfredsstillende, men jeg har endnu ikke gennemskuet
> om man kan få de to LANs (som der vel egentlig er tale om) til at "tale"

[klip]

Nu har jeg "løst" problemet. For at andre i samme situation kan det være
brugbart at oplyse, at jeg problemet var, at jeg ikke havde to forskellige
ip net i mine systemer - dvs. 192.168.1.x på alle tilsluttede pc'er osv.
Efter jeg ændrede 192.168.1.x bag router2 til 192.168.2.x fungerede det :)

Mvh
Jonas

Fra : Jens

Dato : 11-10-04 08:03

"Jonas Hansen" <ugyldig@> skrev i en meddelelse

> [...]
> Efter jeg ændrede 192.168.1.x bag router2 til 192.168.2.x fungerede det :)

De pcèr der står bag router 2, kan se alle maskiner på router 1, men de der
er på router 1 kan ikke se dem på router 2.
Det kan ændres med lidt fiflen i topcommen, men så er der jo ingen ide` i
den ekstra router.

Mvh Jens

Fra : Jonas Hansen

Dato : 11-10-04 23:31

> [...]
> er på router 1 kan ikke se dem på router 2.
> Det kan ændres med lidt fiflen i topcommen, men så er der jo ingen ide` i

Følgende er bare ud fra ren nysgerrig da jeg systemet egentlig kører efter
behov. Grunden til at jeg har to routere er, at router 1 er TDC's til deres
Proaccess (ved ikke lige hvad det hedder i dag). Router 2 er den nævnte
Topcom med WLAN. Jeg har ikke kunnet få Topcom'en til at køre på samme LAN
som router 1 og samtidig anvende WLAN funktionen, så derfor den nuværende
opsætning.

Hvis jeg nu skulle have en interesse i at opsætte systemet således, at pc'er
bag router 1 skal være i stand til at se pc'er tilsluttet til router 2's
(Topcom) LAN og WLAN, hvad gør jeg så?

Jeg gætter på noget 'routing' (jeg ved ikke, hvor familiært Topcoms
webinterface er for gruppens skribenter) opsætning mellem router 2's WAN
interface og (W)LAN?

Mvh
Jonas

Fra : Jens

Dato : 11-10-04 23:57

> [...]

> Jeg gætter på noget 'routing' (jeg ved ikke, hvor familiært Topcoms
> webinterface er for gruppens skribenter) opsætning mellem router 2's WAN

Brug den nemme metode.....

Ring til tdc`s support og få dem til at maile dig de oplysninger om wanip,
gateway og dns servere du skal bruge, og læg dem i topcommen...... , skrot
tdc`s router i en skuffe. (de vil sikkert have den igen hvis du engang
nedlægger linien.)

Alternativt, : deaktiver dhcpserveren i topcommen, og sæt en lanport fra
den, til tdcrouterens lanport.....
Alle maskiner er så på samme net, med en ip fra tdcboksen.
Løsning 1 er at foretrække.....

Mvh Jens