adsl til stofa
Fra : Filip

Dato : 21-09-04 18:18

Hej ng

Jeg er ved at undersøge hvad det koster at få en 2mb stofa linje istedet for
512kb TDC. Det kommer til at koste ca det samme eller endda lidt billigere.
Men hvad er det nu med familliepakken? kan det dække at vi har 6 pcér for 25
kr pr mdr, eller er det pr maskine man betaler 25.-?

Hvis man nu skulle være lidt på kant med hvad de gerne vil have at man
betaler for, har jeg tænkt at man måske kunne sætte en router op, men kan
man også selv sætte stofa modemmet op selv, eller skal der en mand ud og
lave det? kan man ikke bare få sin kabeltv linje opkoblet, og så køber jeg
selv modemmet?

Filip

Fra : Leo

Dato : 21-09-04 19:39
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-04 20:36

Leo skrev:

> www.stofanet.dk

Øhh hvad mener du helt præcist?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Torn

Dato : 21-09-04 20:48

Hej Filip.
"Filip" <filipravn@FJERN DET MED STORT get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
25
> kr pr mdr, eller er det pr maskine man betaler 25.-?

Jeg kender desværre ikke noget til familiepakken. Se nedenfor.

> [...]
> lave det? kan man ikke bare få sin kabeltv linje opkoblet, og så køber jeg

Stofa kommer og monterer et filter hvor kabellinjen er ført ind i huset.
Herfra føres et coaxkabel (som man selv bestemmer længden på) hen til hvor
man vil have modemet stående. Det skal bare skrues i modemet, så er man
kørende.

Der er ingen problemer med at sætte en router på modemet så man undgår
familiepakken, bortset fra at det er ulovligt ifølge den kontrakt man
skriver under på ved Stofa.

For mit vedkommende synes jeg det ville være vanvittigt at købe en ekstra
opkobling da jeg selv om jeg har 3 PC'er kun kan bruge én af gangen
alligevel. (Man KAN selvfølgelig skifte netkablet på modemet hver gang man
skifter PC, men er er nu lidt bøvlet ).

Thoeger

Fra : Bo Andersen

Dato : 22-09-04 08:00

> Der er ingen problemer med at sætte en router på modemet så man undgår
> familiepakken, bortset fra at det er ulovligt ifølge den kontrakt man
> skriver under på ved Stofa.

Husk dog at benytte den computer der "normalt" er sat til Modemet,
for at configurere routeren,
da modemet også kontrollerer MAC-adressen fra netkortet.
I Routeren vælger du så "Clone MAC" på WAN-siden, og vupti.
Så virker det, og ingen kan se hvor mange PC'ere du har på LAN siden,
du benytter endda samme MAC-adresse som altid.

> [...]
> opkobling da jeg selv om jeg har 3 PC'er kun kan bruge én af gangen
> alligevel. (Man KAN selvfølgelig skifte netkablet på modemet hver gang man

Fuldstændig enig, men Stofa er/har altid været milevidt bagud. Så de
tror de kan bonne folk for flere PC'ere koblet på deres StofaNet
For 300,- kan købes en rimelig god router, som jo er et engangs beløb.
+ Du får alle mulige konfigurationsmuligheder, f.eks. hvem der skal være på
hvornår, Firewall, osv. osv. osv.
-Bo Andersen- (ex. stofanet bruger, med router

Fra : Kaare

Dato : 22-09-04 21:54

"Bo Andersen" <boing@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så virker det, og ingen kan se hvor mange PC'ere du har på LAN siden,
> du benytter endda samme MAC-adresse som altid.

Lad være med at råde folk til sådan noget. Det er mere besvær end
nødvendigt. Mange af jer der mener at have styr på stofa (fra dengang for
flere år siden) som rådgiver folk til at klone mac adresser, bytte rundt på
netkort og simulere jeg skal komme efter dig.
Stofanet låser _ikke_ mac adressen. Modemet låser til 1 mac adresse af
gangen da man kun må have en PC på som standard. Træk strømmen fra modemet
når du skifter til en router, og sæt herefter strømmen til igen. Når man
trækker strømmen på modemet, glemmer det mac adressen. Hvorfor sidde og rode
med at klone adresser der om nødvendigt kun giver endnu en mulig fejlkilde i
netværket?

> [...]

> hvornår, Firewall, osv. osv. osv.
> -Bo Andersen- (ex. stofanet bruger, med router

Milevidt bagud? Du har intet begreb om hvordan det hele sådan _rigtig_
virker? Der er forskel på offentlige IP adresser og private adresser. Hvis
du benytter en router med NAT, benytter du kun _en_ offentlig IP adresse
(som regel i hvert fald) til at dele ud mellem flere maskiner. Til det
simple surf og alm brug er det selvfølgelig fint nok. Men skal du feks
benytte en hjemmearbejdsplads med større sikkerhed, vil du sikkert blive
påkrævet at have din egen eksterne IP til det formål. Og hvis der er flere i
familien der skal bruge det, kan det ikke lade sig gøre med kun én offentlig
IP adresse. En StofaNet opkobling leveres kun med offentlige IP adresser.
Med en familie opkobling kan man få op til 5 offentlige IP Adresser. Dvs at
2 maskiner i huset kunne evt bruges som hjemmearbejdspladser og 1 maskine
som server og 2 til almindelige formål. Både serveren og de to maskiner vil
evt kunne fjernstyres udefra med eks remote desktop... det ville kun kunne
lade sig gøre med _en_ hvis de sad bag en router.
.... Alt i alt ville jeg sige at StofaNets familieabonnement er _VÆSENTLIGT_
mere fremtidssikret end den router løsning du sidder og leger med. Der er
selvfølgelig lidt mere en sikkerhedsrisiko ved at sidde med en offentlig IP
adresse - men der er jo intet der forhindrer en i at købe en firewall, vel?

Det er ikke ment som et angreb på dig personligt, da jeg ikke umiddelbart
har lagt mærke til at du har sagt andre ting der irriterer mig... men der er
generelt en del der kommer med den udtalelse du har givet... og efterhånden
pisser det mig faktisk af.
Jeg er ked af hvis du er blevet stødt af mit indlæg, men se lidt mere
nøgternt på fakta og nyere erfaringer, end at lade gammelt nag leve.

/Kaare

Fra : Bo Andersen

Dato : 23-09-04 10:16

> Lad være med at råde folk til sådan noget.

Nå hvorfor det ? Så var der jo ingen der ville få besvaret nogen
spørgsmål... Er min beskrivelse af en løsningsmodel ikke korrekt ?

> Det er mere besvær end
> nødvendigt. Mange af jer der mener at have styr på stofa (fra dengang for
> flere år siden) som rådgiver folk til at klone mac adresser, bytte rundt

Du ved så lige nøjagtig, hvornår jeg sagde mit abonnement op, kan jeg forstå
?

> netkort og simulere jeg skal komme efter dig.
> Stofanet låser _ikke_ mac adressen. Modemet låser til 1 mac adresse af
> gangen da man kun må have en PC på som standard.

Korrekt, Mit løsningsforslag var "Clone MAC" og dit er så, "Sluk for modem"
Det er bare sådan, at selv om jeg gjorde det, kunne modemet stadig huske
min MAC, og derfor valgte jeg "Clone MAC" løsningen.

> [...]
> netværket?

> på
>
> Milevidt bagud? Du har intet begreb om hvordan det hele sådan _rigtig_

Så er det jo godt du vil fortælle.........

> [...]
> benytte en hjemmearbejdsplads med større sikkerhed, vil du sikkert blive
> påkrævet at have din egen eksterne IP til det formål.

Personlig mening:
På det ENE punkt er Stofa (måske) foran
Stiller virksomheden større krav end en standard bredbåndsløsning,
(dedikeret offentlig IP / ISDN / Fast linje osv.)
må virksomheden levere udstyr/forbindelse til det.
Tænk dig nu lidt om, hos TDC, CC, Tele2 og Tiscali
(som vel er de største ADSL udbydere) der får man som
regel 1 fast (eller 2 el. flere dynamsike) IP.
Ovennævnte ISP'ere dækker vel (et gæt) 90% af bredbåndskunderne idag.
Mon så ikke virksomhederne har indset at der må findes et
alternativ til en dedikeret IP, eller betale for den selv !

De hjemmearbejdspladser jeg kender til, der har man et
"Login / Password" samt en nøglering med en engangskode det skifter
hele tiden. De kører alle på alm. ADSL (een IP)

> [...]
IP
> adresse - men der er jo intet der forhindrer en i at købe en firewall,

Ud fra Filips oprindelige indlæg, siger han ikke noget om, om
det skulle bruges til Hjemmearbejdesplads, server, etc.
Det gav mig indtrykket af, at han ville spare penge. Og spurte om
han skulle købe Router el. flere IP.
Mit råd på baggrund af det oprindelige indlæg og Torns indlæg var hvad
han skulle være opmærksom på. (Ingen andre havde nævnt MAC problematikken)
og hvordan han kunne løse sit "problem" med 6 PC'ere på StofaNet

> [...]
er
> generelt en del der kommer med den udtalelse du har givet... og

Jammen er mit svar da forkert? Min router løsning, var den billige_billige.
Man kan da sagtens få routere med mange andre features. (f.eks. VPN)
Men man får ikke flere offentlige IP numre, det er korrekt.

> Jeg er ked af hvis du er blevet stødt af mit indlæg, men se lidt mere
> nøgternt på fakta og nyere erfaringer, end at lade gammelt nag leve.

Mit svar var/er faktuelt korrekt, og at det er en besvarelse til Filip og
Torn fremgår
tydeligt af måden besvarelsen er lavet på.

Iøvrigt hjælper det jo fedt at købe 5 IP numre når man skal have 6 computere

nettet. Så router_løsningen er vel rykket et skridt nærmere ?
Medmindre man lader den ene PC dele internetforbindelsen til en af de andre.
Men det er måske ikke det en router laver ? og så skal begge PC'ere køre.

-Bo-

Fra : Bo Andersen

Dato : 23-09-04 10:34

Hvis du med "din egen eksterne IP" mener "Fast IP" så er det
da skudt helt forbi. Da familiepakken tilbyder 5 dynamisk tildelt IP
adresser.
Ergo, du risikerer at få nyt IP nummer hver gang du går på nettet, og
hvis virksomheden kun vil logge dig ind fra et bestemt IP-nummer, så er
du på spanden.
Dermed bliver det også lidt mere bøvlet at køre med f.eks. sin
egen web/mail server....
-Bo-

Fra : Kaare

Dato : 23-09-04 18:24

> [...]
> du på spanden.
> Dermed bliver det også lidt mere bøvlet at køre med f.eks. sin

Jeg mener ikke fast IP. Jeg mener en _rigtig_ internet håndterbar IP
adresse, som eks 62.107.129.1 eller lignende. Det er ikke fast IP jeg taler
om.

Derudover kan Stofa godt kombinere de to produkter familiopkobling og fast
IP. Med familieopkoblingen kan du få 5 IP adresser tildelt dynamisk. Men du
vil stadig kunne få 1 fast IP. Dvs at den ene af de 5 adresser kunne blive
en fast tildelt adresse. På den måde vil den ene boks med garanti kunne have
samme IP altid. På sigt giver Stofa sikkert mulighed for flere faste IPer
(hvis de ikke allerede gør det). Hvis man iøvrigt ikke genstarter sin
router, er der en ganske lille chance for at den skifter (som regel kun i
forbindelse med nedbrud).

Det er selvfølgelig ikke perfekt før man kan få flere faste IP adresser, og
måske udvide familie pakken til endnu flere maskiner... men den er bedre end
de andre løsninger jeg kender til.

/Kaare

Fra : Kaare

Dato : 23-09-04 18:19

> på
>
> Du ved så lige nøjagtig, hvornår jeg sagde mit abonnement op, kan jeg
forstå
> ?

Jeg går ud fra at det er et stykke tid siden, da Stofa ikke har låst mac
adresser til kunder generelt i flere år.

> [...]
> Det er bare sådan, at selv om jeg gjorde det, kunne modemet stadig huske
> min MAC, og derfor valgte jeg "Clone MAC" løsningen.

... igen er det så forhåbentlig igen for lang tid siden da Stofa generelt
ikke låser mac. De eneste kunder der kører fast intern IP er kunder fra Hals
i nordjylland... som er en forsvindene lille del af Stofas kunder.

> [...]
> Mon så ikke virksomhederne har indset at der må findes et
> alternativ til en dedikeret IP, eller betale for den selv !

Det er et helt forkert gæt. Stofa er den næst største højhastigheds Internet
leverandør (jeg siger højhastighed da jeg er en af dem der mener at bredbånd
er over 2 Mbit i hver retning). Faktisk er Stofa så store at de har det
samme antal kunder som CyberCity, Tiscali og Tele2 _TILSAMMEN_!!! Så jeg
ville ikke sige at de 3 virksomheder på nogen måde repræsenterer
højhastigheds Internet markedet bedre end Stofa. Så er der jo mastodonten
TDC, men fordi TDC gør noget på en (nemmere) måde, betyder det jo ikke at
det er den rigtige.
Desuden, hvis virksomheder skal have en rigtig linie, får de en håndfuld
offentlige adresser med. Måske flere håndfulde. De benytter sig såsandelig
ikke kun af _en_ ekstern ip... jeg snakker ikke om fast, men om offentlige
IP adresser.

> De hjemmearbejdspladser jeg kender til, der har man et
> "Login / Password" samt en nøglering med en engangskode det skifter
> hele tiden. De kører alle på alm. ADSL (een IP)

Ja. Men hvis du arbejder for en virksomhed der mener at det er nødvendigt
med støre sikkerhed for deres hjemmebruger, får man en boks med VPN og
firewall i - for ellers er de ikke sikre på at forbindelsen er sikret. Hvis
flere skal bruge dette, er det tilrådeligt at have en offentlig IP adresse
til hver af disse bokse... og den må helst gerne være fast.

> [...]
> han skulle være opmærksom på. (Ingen andre havde nævnt MAC problematikken)
> og hvordan han kunne løse sit "problem" med 6 PC'ere på StofaNet

Min oprindelige ide med mit indlæg til dig var faktisk også bare - hold op
med at klone mac adressen, genstart modemet istedet. Jo flere ting du sætter
op i en router (af billigere karat især) jo større chance er der for at den
går kold tit og ofte. Hvorfor så ikke bare genstarte modemet, der er
hurtigere, nemmere og bedre i det lange løb.

> [...]
> Man kan da sagtens få routere med mange andre features. (f.eks. VPN)
> Men man får ikke flere offentlige IP numre, det er korrekt.

Den første halvdel er vel fin nok. Men at du hænger Stofa ud for at være
bagud, ville jeg sige at være så forkert som det kunne være. Mac kloningen
virker, men er så vidt jeg kan se ganske unødvendig.

> [...]
andre.
> Men det er måske ikke det en router laver ? og så skal begge PC'ere køre.

Der er ingen tvivl om at Filip skal bruge en router løsning da han har 6
maskiner. Det betyder bare ikke at StofaNets familie opkobling er ringere.
Faktisk er det kun en fordel at han faktisk kan bruge begge på en StofaNet
opkobling. Han kan bruge en router til alle de maskiner han vil, men hvis
han en dag skal have en hjemmearbejdsplads med en VPN boks, har han
muligheden for _OGSÅ_ at bruge StofaNets familieopkobling med en separat
offentlig IP adresse... og ovenikøbet fast separat IP.

Som sådan var dit svar ikke forkert... det var bare farvet af en holdning
til at StofaNet er noget lort, selvom du tydeligvis alligevel ikke havde
indblik i om din holdning var korrekt.
Det er selvfølgelig op til alle at have hver deres holdning - men nogle
gange er de alligevel forkerte.

/Kaare

Fra : JS

Dato : 22-09-04 10:32

"Torn" <torn@torn.invalid> skrev i en meddelelse

> Stofa kommer og monterer et filter hvor kabellinjen er ført ind i huset.

Han kommer nu snarere og afmonterer et filter, hvis han gør noget!

Fra : Kaare

Dato : 22-09-04 08:00

> [...]
25
> kr pr mdr, eller er det pr maskine man betaler 25.-?

Nej. Familiepakken er op til 5 maskiner. Det skyldes at det er lavet med
tildeling af offentlige IP adresser. Så max 5 per familie abonnement, og max
1 på et almindeligt abonnement. Prisen er dog for alle maskiner. når du
betaler de 25 ekstra om måneden, får du mulighed for at koble 5 maskiner på.

> [...]
> lave det? kan man ikke bare få sin kabeltv linje opkoblet, og så køber jeg

Det gyldne spørgsmål er om der har været StofaNet tidligere, der hvor du
bor. Hvis den boks du har fra Stofa har et DATA udtag har der været StofaNet
tidligere. Så kan man få "gør-det-selv" pakken. Der kan du få modemet med
det samme i butikken, og tage hjem og sætte det til. Så sparer du også
teknikerbesøget. Hvis du til gengæld ikke formår at sætte det til, må man jo
så bestille en tekniker... her inkluderer det at forbindelsen måske
alligevel ikke er klar til at blive benyttet. Det bør Stofa kunne informere
dig om (altså i butikken).

/Kaare

Fra : JS

Dato : 22-09-04 10:31

> [...]
> lave det? kan man ikke bare få sin kabeltv linje opkoblet, og så køber jeg

Du skal bruge Stofas modem, men det er også bare et du låner.