skifte mellem to tabeller - skiftevis
Fra : Ukendt

Dato : 29-10-04 14:16

Hej NG
Jeg er helt nybegynder inden for PHP og MySQL - og er bange for at jeg har
slået lidt for stort brød op. Jeg vil gerne lave en dynamisk side der minder
om www.ffweb.dk/boghylden.htm. Jeg har lavet en side der putter
informationerne ind i en mysql tabel.
Nu er problemet at trække det ud af mysql-tabellen og putte det ind i en
html-tabel med to celler, hver med sin tabel.
Det vil sige der skal skiftes tabel for hver anden række i mysql tabellen
( hold da op hvor er det svært at forklare)

Jeg har leget lidt med noget kode men er hurtigt gået i stå. Først blev jeg
i tvivl om hvordan man bestemmer om et tal er lige eller ulige. Så blev jeg
i tvivl om hvordan jeg sikre at der kun bliver oprettet 3 tabeller. Hvis jeg
skriver echo "<tabel>" i while løkken så bliver php jo ved med at oprette
tabeller.

Det kode jeg har nået at skrive på før jeg gav op er helt håbløst, så det
behøver i ikke at fortælle mig. Jeg vedhæfter det blot for at nogle kloge
hoveder måske kan se hvad der har været min intention.

Flemming

en række og (er intentionen) 2 kollonner.
<?php

$tilslut=mysql_connect('localhost', xxx);
$datab= mysql_select_db('leg', $tilslut);

$resultat = mysql_query("select * from bog");
while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {
$i=$raekke[id];
echo (" <td width="50%" valign="top" width="100%">"; //her
mangler jeg at oprette tabellen et eller andet sted
if ($i % 2 == 0 OR $i = 0){echo " ";
else
{
//her skal der skiftes til den anden celle/tabel
} echo "</td>";

}
echo "
?>

Fra : Michael Foged

Dato : 29-10-04 16:56

On Fri, 29 Oct 2004 16:15:40 +0300, Flemming wrote:

> Hej NG
> Jeg er helt nybegynder inden for PHP og MySQL - og er bange for at jeg har
> slået lidt for stort brød op.

Du må vel kunne hive dataene ud af databasen i den rækkefølge du ønsker?

ORDER BY er en god ide at kigge på her:

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/SELECT.html

Jeg har lige en kommentar til din kode:

> if ($i % 2 == 0 OR $i = 0){echo " ";

Denne if er altid opfyldt, da $i = 0 er en værditildeling og ikke en
sammenligning. At spørge om $i er nul (hvis det var din intention) er
overflødigt da
$i=0 medfører at $i%2 == 0;

Resten kommenterer jeg ikke, da det er et spørgsmål om at
hive dataene ud hensigtsmæssigt.

Michael Foged