tvungen gem som til mp3 filer
Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 12:17

Hej

kan man lave et php script som tvinger links til at downloade istedet for at
kunne lytte til mp3 filer?
Jeg har en prædikenside, på www.biblos.dk

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 25-10-04 12:22

Ole wrote:
> Hej
>
> kan man lave et php script som tvinger links til at downloade istedet for at
> kunne lytte til mp3 filer?
> Jeg har en prædikenside, på www.biblos.dk

Du kan medsende nogle headere (Se:
http://dk.php.net/manual/en/function.header.php) der fortæller
browseren, hvordan den skal behandle filerne - problemet er vist bare,
at eksempelvis IE ikke overholder disse anvisninger så du skal lave
noget af en høkerløsning for at de forskellige versioner af IE også vil
spille med...

Mvh Tommy Ipsen

Fra : Michael Foged

Dato : 25-10-04 12:34

On Mon, 25 Oct 2004 13:22:25 +0200, Tommy Ipsen wrote:

> så du skal lave
> noget af en høkerløsning for at de forskellige versioner af IE også vil
> spille med...

Kan man ikke zippe dem, og sætte serveren til automagisk at unzippe dem
ved download?. Og vil det ikke få browseren til at tro at det er en zip
fil, og dermed give brugeren muligheden for at gemme filen?

Michael Foged

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-10-04 12:57

On Mon, 25 Oct 2004 13:16:59 +0200, "Ole" <ole at detnyetestamente dk>
wrote:

>Hej
>
>kan man lave et php script som tvinger links til at downloade istedet for at
>kunne lytte til mp3 filer?
>Jeg har en prædikenside, på www.biblos.dk

Jeg har ikke prøvet det, men der er en kommentar på:
http://dk2.php.net/readfile

Der siger flg:

If you want to force a download:

<?php
$file = '/var/www/html/file-to-download.xyz';
header('Content-Description: File Transfer');
header('Content-Type: application/force-download');
header('Content-Length: ' . filesize($filename));
header('Content-Disposition: attachment; filename=' .
basename($file));
readfile($file);
?>

Hvis du omskriver det script skal du lige passe på ikke at acceptere
alle input fra brugeren. Accepter kun filer i en bestemt mappe (f.eks.
mp3 mappen), og pas på med input med ".." i filnavnet etc.

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 13:09

"Thomas Jespersen" <thomas@lucky-music.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle input fra brugeren. Accepter kun filer i en bestemt mappe (f.eks.
> mp3 mappen), og pas på med input med ".." i filnavnet etc.

må jeg ikke nok spørge om lidt hjællp her? jeg kan ikke noget php andet end
include, mp3 filerne er i en mappe som hedder prd og i den er der mapper

Ole

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 25-10-04 13:22

On Mon, 25 Oct 2004 14:09:20 +0200, "Ole" <ole at detnyetestamente dk>
wrote:

>må jeg ikke nok spørge om lidt hjællp her? jeg kan ikke noget php andet end
>include, mp3 filerne er i en mappe som hedder prd og i den er der mapper

Ok

1. Jeg har ikke lavet noget php i lang tid og har glemt en hel del af
syntaksen
2. Jeg har heller ikke pt. nogen server jeg kan teste på

Så jeg vil helst ikke skrive det for dig.

Den letteste måde er nok hvis mp3 filerne kun rummer tegnene a-z, A-Z
og 0-9. Lav en simpel test om det er tilfældet, og godkend kun input
hvor den betingelse er opfyldt. Hvis du accepterer ret mange andre
tegn er der folk der kan lave unoder med dit script og downloade ting
de ikke bør, f.eks. dine php-scripts eller andre filer på serveren.

Jeg kan til gengæld give dig et link til php tutorials. Der ligger
nogle hos www.webcafe.dk , hvis du synes manualen på www.php.net er
for stor en mundfuld.

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-04 13:35

> [...]
> wrote:
>

> Jeg kan til gengæld give dig et link til php tutorials. Der ligger

tak

Ole