Læs kun en eller 2 linjer?
Fra : Niels

Dato : 25-10-04 06:52

Hvis jeg foreksempel har en gæstebog eller et nyhedssystem, som
jeg har, som IKKE bruger MySql, men en *.TXT-fil, vært indlæg har
en linje, så burde det val være nemt at kunne sige at den kun
skal læse den første linje, men hvordan gør jeg det:

<?php
readfile("news.txt");
?>

Kan jeg lave den om til at den kun læser den øverste linje?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-10-04 07:07

On 25 Oct 2004 05:51:50 GMT
Niels <Niels@SPOWeb.dk> wrote:

> [...]
> readfile("news.txt");
> ?>

> Kan jeg lave den om til at den kun læser den øverste linje?

se på :
http://dk2.php.net/fopen
og
http://dk2.php.net/manual/en/function.fgets.php
<?php
$handle = fopen("/tmp/inputfile.txt", "r");
$linje = fgets($handle, 4096);
fclose($handle);
?>
--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Tenzel Kim

Dato : 25-10-04 15:40

Lidt i samme tråd men alligevel ikke.

Jeg kan godt finde ud af at hente fra ex. linje 0, 17 og 93 og intet
andet men er det muligt at disse placeringer kan være definerede punkter
istedet for linjer, sådan at oplysningerne ikke altid behøver at stå i
præcis samme linje.

I mit nuværende script skal jeg hente oplysninger fra hver anden linje i
en masse ca. 100 linjers dokumenter og der skal ikke meget til for at
man kommer til at placere teksten i en forkert linje. Derfor ville det
være rart hvis de forskellige linjer kunne være defineret som f.eks.
"navn", "adresse" og så videre og så bare bede scriptet om at hente
navnet eller adressen.

Tenz.

Fra : Niels

Dato : 26-10-04 19:02

Kim Schulz wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> schulz.dk

<?php
$handle = fopen("/tmp/inputfile.txt", "r");
while (!feof($handle)) {
$buffer = fgets($handle, 4096);
echo $buffer;
}
fclose($handle);
?>

Mne den viser stadig hele filen!

Fra : Michael Foged

Dato : 26-10-04 19:06

On Tue, 26 Oct 2004 18:01:56 +0000, Niels wrote:

> Mne den viser stadig hele filen!

Det beder du jo også om med din while(!feof($handle))

Michael Foged

Fra : Niels

Dato : 27-10-04 05:48

Michael Foged wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Det beder du jo også om med din while(!feof($handle))
>
> --
> mvh
> Michael Foged

Og når jeg skriver
<?php
$handle = fopen("news.txt", "r");
$linje = fgets($handle, 4096);
fclose($handle);
?>
Så viser den slet ikke noget.
Hvad skal jeg ændre på?

Fra : Michael Foged

Dato : 27-10-04 06:54

On Wed, 27 Oct 2004 04:48:09 +0000, Niels wrote:

> Og når jeg skriver
> <?php
> $handle = fopen("news.txt", "r");
> $linje = fgets($handle, 4096);
> fclose($handle);
> ?>
> Så viser den slet ikke noget.
> Hvad skal jeg ændre på?

du skriver jo heller ikke noget til skærmen.

echo $linje; indsættes efter
$linje = fgets($handle, 4096);

Michael Foged

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-10-04 15:57

On Mon, 25 Oct 2004 16:40:09 +0200
Tenzel Kim <tenzel_kim@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> være rart hvis de forskellige linjer kunne være defineret som f.eks.
> "navn", "adresse" og så videre og så bare bede scriptet om at hente

er det en config fil eller?

hvis du har noget ala
navn=kim
adresse=minvej 23, 1234 floffy

så kan du jo altid lave en sammenligning af starten på strengen når du
læser den ind. eller læse alle linjer ind i et key->value map.

--
Kim Schulz | Got Freedom? Software Freedom Day 2004 - 28th of
Geek by nature | August http://www.softwarefreedomday.org/

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-10-04 20:01

[snip]

> <?php
> $handle = fopen("/tmp/inputfile.txt", "r");
> while (!feof($handle)) {
> $buffer = fgets($handle, 4096);
> echo $buffer;
> }
> fclose($handle);
> ?>

Mne den viser stadig hele filen!

Det var jo heller ikke ovenstående jeg skrev. prøv lige at sammenlign
det igen.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com