Hva er galt her?
Fra : Kenneth Motland

Dato : 02-10-04 17:49

Hej.

Det er første gang jeg prøver css og lurer på hva som kan være
feil her:

body {
   background-color: #FFCC66;
   background-image: url("sommerfugl.gif");
}
h1 {
   color: #990000;
   background-color: #FC9804;
}

Alt virker bra bortsett fra at jeg ikke får fram
bakgrunns-billedet.
Bildet ligger i samme mappe som index-fila.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Pierre Niels~

Dato : 02-10-04 17:56

Kenneth Motland wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Alt virker bra bortsett fra at jeg ikke får fram
> bakgrunns-billedet.
> Bildet ligger i samme mappe som index-fila.

Der, hvor du har din indexfil skal du lave en imagemappe, hvor du
har dine images.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-10-04 18:16

Michael Pierre Nielsen skrev:

>Der, hvor du har din indexfil skal du lave en imagemappe, hvor du
>har dine images.

Hvorfor?
Det har ikke noget med problemet at gøre.
--
Knud

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-04 18:09

Kenneth Motland wrote:

> Alt virker bra bortsett fra at jeg ikke får fram
> bakgrunns-billedet.
> Bildet ligger i samme mappe som index-fila.

Tjek, om du har stavet navnet korrekt. Og tjek også, om filnavnet er
skrevet med små bogstaver. Mange servere skelner mellem små og store
bogstaver.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gør browseren bedre med aktive bogmærker (bookmarklets).

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-10-04 18:19

Kenneth Motland skrev:

> [...]
>   background-image: url("sommerfugl.gif");
>}

>Alt virker bra bortsett fra at jeg ikke får fram

Der kan være mange årsager, som at der er forskel på små og store
bogstaver på en server.

Upload en testside, som fejler, så er det meget nemmere at svare.

Men du kan starte med at slette "", de er overflødige.

Fra : jopa

Dato : 02-10-04 18:38

Kenneth Motland skriblede bla følgende:
> background-image: url("sommerfugl.gif");

background-image: url(../sommerfugl.gif);

Sådan gør a

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-04 19:37

jopa skrev:

>background-image: url(../sommerfugl.gif);

>Sådan gør a

Det virker kun hvis billedet ligger et niveau længere oppe
(nærmere roden) end HTML-siden eller CSS-siden (kan ikke lige
gennemskue hvilken af dem).

--
Bertel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-10-04 19:43

jopa skrev:

>background-image: url(../sommerfugl.gif);
>
>Sådan gør a

Kenneth skrev, at billedet lå i samme mappe, så det burde da ikke
være nødvendigt/være det rigtige.
--
Knud

Fra : jopa

Dato : 02-10-04 20:04

Knud Gert Ellentoft skriblede bla følgende:

> Kenneth skrev, at billedet lå i samme mappe,

Korrekt sov lidt
Laver altid selv en mappe til billederne

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Michael Pierre Niels~

Dato : 02-10-04 21:29

> [...]
>

> Alt virker bra bortsett fra at jeg ikke får fram
> bakgrunns-billedet.
> Bildet ligger i samme mappe som index-fila.

Hej Kenneth

Jeg ved ikke, om du overhovedet har forstand på det grundlæggende
i opbygningen af sites, men jeg må endnu en gang gentage, at der
hvor du har din indexfil skal du have en mappe, hvor du har din
gif.fil i. Det kan vel ikke være så svært Kenneth! Indexfil og
background-image

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-04 21:42

Michael Pierre Nielsen wrote:

> [...]
> hvor du har din indexfil skal du have en mappe, hvor du har din
> gif.fil i. Det kan vel ikke være så svært Kenneth! Indexfil og

Spørgsmålet er, om du har forstand på det grundlæggende. Nej, man skal
ikke have en mappe til billederne, det er helt frivilligt. Det kan i
mange tilfælde være praktisk, men det er for eksempel ikke nogen fordel,
hvis man blot har nogle ganske få sider eller billeder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt Internet Explorer mod spyware.

Fra : Michael Pierre Niels~

Dato : 02-10-04 22:23

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
fordel,
> hvis man blot har nogle ganske få sider eller billeder.

Det er da noget notorisk vrøvl jeg til dato har hørt. Det ville være en
god ide´ , hvis du tog dig en uddannelse før du begynder på at lære andre
at programmere.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-04 23:08

Michael Pierre Nielsen wrote:

> Det er da noget notorisk vrøvl jeg til dato har hørt. Det ville være en
> god ide´ , hvis du tog dig en uddannelse før du begynder på at lære andre
> at programmere.

Nu har placering af filer på en webserver ikke meget med programmering
at gøre. I stedet for at slynge påstande ud, kunne du med fordel
argumentere for dine påstande. Hvorfor skal man placere billeder i en
billedmappe? Er det noget webserveren kræver, eller hvad? Og hvad sker
der, hvis man ikke placerer dem i en billedmappe?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Per Rasmussen

Dato : 02-10-04 23:10

Michael Pierre Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er da noget notorisk vrøvl jeg til dato har hørt. Det ville være en
> god ide´ , hvis du tog dig en uddannelse før du begynder på at lære andre
> at programmere.

Nu ved flertallet herinde godt hvem der fyrer noget notorisk vrøvl af, og
det er sgu dig Michael Pierre Nielsen.

Man skal ikke absolut have gif billeder eller andre billeder liggende i en
imagemap, den kan hedde hvad som helst. Derudover så er der jo ingen steder
hvor det står at man skal, men vi kan hurtigt blive enige om at det er en
stor fordel at have det af hensyn til overskueligheden af ens site.
Forklar det istedet for din notoriske vrøvl. Den såkaldte "hjælp" du gav er
jo ingen hjælp, kun en vildledning når du ikke gider give en begrundelse.
Det kan godt være at du blærer dig med en eller anden "fin" uddannelse
indenfor webdesign, men hvad fanden hjælper det når du ikke kan forklare
noget.

PerR

Fra : Kristian Thy

Dato : 03-10-04 00:24

Michael Pierre Nielsen uttered:
> Det er da noget notorisk vrøvl jeg til dato har hørt. Det ville være en
> god ide´ , hvis du tog dig en uddannelse før du begynder på at lære andre
> at programmere.

Klaphat. *plonk*

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt
http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-04 01:34

Michael Pierre Nielsen skrev:

>Det er da noget notorisk vrøvl jeg til dato har hørt. Det ville være en
>god ide´ , hvis du tog dig en uddannelse før du begynder på at lære andre
>at programmere.

Det vil være en fordel om du lærer forskellen på at programmere
og skrive hjemmesider samt at du lærer lidt om fil- og
mappestrukturer og adresser i HTML-links før du udtaler dig om
den slags.

Prøv at kikke på Fidusos og på min hjemmeside. Begge steder
ligger der billeder som ikke er i nogen speciel mappe.

http://bertel.lundhansen.dk/

http://fiduso.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-04 14:28

Michael Pierre Nielsen wrote:

> Det er da noget notorisk vrøvl jeg til dato har hørt. Det ville være
> en god ide´ , hvis du tog dig en uddannelse før du begynder på at
> lære andre at programmere.

Hvad er det for en uddannelse, hvor man lærer det sludder, du bringer til
torvs? Det har i hvert fald ikke noget seriøst med html eller css at gøre.

Det kan strukturelt være en god ide at lægge billeder i en særlig mappe -
især, hvis der er mange filer (sider og billeder). Men det er absolut ikke
noget krav for at få det til at fungere.

Lær dig selv at tale pænt, hvis du ønsker at blive taget seriøst i
nyhedsgrupperne, ellers ryger du i mere end et killfilter - det er et løfte.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Rasmus Mikkelsen

Dato : 03-10-04 15:12

Puha da. Jeg har lige lavet et indlæb. Nu er jeg da blevet helt nervøs
for at man kan blive uvenner med en helt masse, sådan som tonen er blevet
i denne tråd. :-/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-04 15:12

Rasmus Mikkelsen skrev:

>Puha da. Jeg har lige lavet et indlæb. Nu er jeg da blevet helt nervøs
>for at man kan blive uvenner med en helt masse, sådan som tonen er blevet
>i denne tråd. :-/

Så har du ikke fulgt ordentligt med. Der var én der nedgjorde en
anden, og det blev fulgt op af en gruppe der ikke mener at det er
rimeligt at nedgøre hinanden (samt påpegede at den nedgørende
ikke vidste hvad han snakkede om).

Så tråden er faktisk en opbakning til dem der gerne vil kunne
skrive i fred og fordragelighed, og det er da også den stemning
der præger gruppen.

--
Bertel