Footer - background-color - bredde....
Fra : Dennis Munding

Dato : 02-10-04 15:03

Hej Nyhedsgruppe!!

Jeg er ved at konvertere
http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/ om til XHTML 1.0, men
jeg er stødt på et problem med footeren....

Som I kan se på
http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/test.html
fylder baggrunds-farven ikke hele skærm-bredden, hvilket den
gerne skulle...
Hvad har jeg gjort forkert??

CSS-filen kan ses her:

http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/SM.css

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Dennis Munding
http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/
http://mundings-memorial.dk/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-10-04 16:44

Dennis Munding skrev:

> [...]
>http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/test.html
>fylder baggrunds-farven ikke hele skærm-bredden, hvilket den

Den ser meget forskellig ud i IE og i Mozilla, hvilken er mest
korrekt?

Er det meningen at både delen med Indhold/Om os og Velkommen skal
være grøn?

For at få siden til at se nogenlunde ens ud i forskellige
browsere, så lad være med at sætte IE i quirks mode.

Slet det, især da du tilsyneladende ikke længere bruger
scrollbarcolor og selvom du gjorde, så kunne du stadig få det til
at virke ved at sætte dem på html og ikke body, som jeg tidl.
skrev.
--
Knud

Fra : Dennis Munding

Dato : 02-10-04 17:46

Hej Knud!

> Den ser meget forskellig ud i IE og i Mozilla, hvilken er mest
> korrekt?

Da jeg ikke har Mozilla, kan jeg ikke svare på ovenstående, blot
fortælle at "top", "menu" og "footer" skal have sort
baggrunds-farve, og at "indhold" skal have en anden farve - p.t.
grøn.....

> Er det meningen at både delen med Indhold/Om os og Velkommen skal
> være grøn?

Nej!

> [...]
> scrollbarcolor og selvom du gjorde, så kunne du stadig få det til
> at virke ved at sætte dem på html og ikke body, som jeg tidl.

Grunden til at IE er sat i Quirks-mode er:

(citat) Det var ikke for at få IE til at forstå position:absolute.
Det var for at få
IE til at lade din topbar stå fastlåst i browservinduet. (citat
slut!)

Og m.h.t. at definere scroll-bar-color i html istedet for i body, så
har jeg endnu ikke kunne få det til at virke!!

Med venlig hilsen

Dennis Munding

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-10-04 18:15

Dennis Munding skrev:

>Da jeg ikke har Mozilla, kan jeg ikke svare på ovenstående, blot
>fortælle at "top", "menu" og "footer" skal have sort
>baggrunds-farve, og at "indhold" skal have en anden farve - p.t.
>grøn.....

Så er det jo bare at downloade enten Mozilla eller Firefox
(Firebox er kun browser og det er nok den du bør hente).

Når man udvikler hjemmesider, så er det vigtig at kunne tjekke
sine sider i flere browsere.

Og de er jo gratis.

>Og m.h.t. at definere scroll-bar-color i html istedet for i body, så
>har jeg endnu ikke kunne få det til at virke!!

Så er det fordi, at du har gjort et eller andet forkert.

http://ellentoft.1go.dk/test/scroll.htm virker det fint.

Men har du brug for at sætte IE i quirks mode af andre grunde, så
har det den ulempe, at siderne med stor sandsynlighed ikke ser

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-04 00:06

Knud Gert Ellentoft wrote:

> For at få siden til at se nogenlunde ens ud i forskellige
> browsere, så lad være med at sætte IE i quirks mode.

Hvis man som Dennis ønsker at fastlåse topbar, menu og footer i
browservinduet, er det desværre nødvendigt at tvinge IE i quirks-mode.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 03-10-04 10:38

Hej Erik!

> Hvis man som Dennis ønsker at fastlåse topbar, menu og footer i
> browservinduet, er det desværre nødvendigt at tvinge IE i quirks-mode.

Tak for "støtten"....
Ved du, hvad der går galt på siden??

http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/test.html

Stylesheet'et ligger her:

http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/SM.css

Kan ikke forstå, hvorfor footeren ikke vil fylde hele sidens bredde.....?

Med venlig hilsen

Dennis Munding

Fra : inga schmidt

Dato : 03-10-04 11:35

Dennis Munding wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ved du, hvad der går galt på siden??

CSSet ser rigtigt nok ud, men i html-koden har du noget styling, der sætter
topbar og footer til 98%. Prøv at fjerne det.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-04 14:22

inga schmidt wrote:

> CSSet ser rigtigt nok ud, men i html-koden har du noget styling, der
> sætter topbar og footer til 98%. Prøv at fjerne det.

I det specielle IE-stylesheet *skal* de to elementer skæres ned til 98 % for
at give plads til den scrollbar, der i samme stylesheet sættes på <div
id="indhold">.

Læg mærke til, at der her er (skal være) lukket af for scroll på body. Det
er måden at få det til at virke i IE.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : inga schmidt

Dato : 03-10-04 14:42

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> id="indhold">.
>
> Læg mærke til, at der her er (skal være) lukket af for scroll på body. Det

Ja ja, så blev jeg også lidt klogere i dag.

--
Mvh Inga
www.initiaweb.dk