Mozilla/Firefox og CSS horisontalt positio~
Fra : Søren Bryder Nielsen

Dato : 30-09-04 21:15

Jeg har problemer med at få min bokse til at være i center af siden i
Mozilla/Firefox, det virker fint i Internet Explorer. Jeg har kørt min
CSS kode igennem en CSS validator og der er ingen fejl i den.

Prøv selv at tage et kig på siden:
"http://dirne.myftp.org/css/test.htm".

Hvorfor virker det i IE og ikke i Firefox?

Hvordan får jeg det til at virke i Firefox?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-09-04 21:40

Søren Bryder Nielsen skrev:

>Jeg har problemer med at få min bokse til at være i center af siden i
>Mozilla/Firefox, det virker fint i Internet Explorer. Jeg har kørt min
>CSS kode igennem en CSS validator og der er ingen fejl i den.

Det er fejl i IE, der gør, at det er centreret i den.

IE sætter en boks centreret når man bruger text-align: center,
det burde den ikke, det er beregnet til at sætte tekst og
billeder centreret.

Den rigtige måde at gøre det på er at sætte margin-left: auto og
margin-right: auto på boksene, der skal centreres, men behold din
text-align, da IE 5 ikke forstår det på den anden måde.

PS. Du mangler en enhedsangivelse (px f.eks.) på
i #banner, hvilket validatoren burde ha' fortalt.

width: 500;

Iøvrigt så bør du sætte en doctype på siden.

http://www.html.dk/artikler/00036/
--
Knud

Fra : Søren Bryder Nielsen

Dato : 30-09-04 22:34

On Thu, 30 Sep 2004 22:39:52 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

>Den rigtige måde at gøre det på er at sætte margin-left: auto og
>margin-right: auto på boksene, der skal centreres, men behold din
>text-align, da IE 5 ikke forstår det på den anden måde.

Tak, det virker både i IE og Firefox nu, det var da utrolig rart!

>PS. Du mangler en enhedsangivelse (px f.eks.) på
>i #banner, hvilket validatoren burde ha' fortalt.
>
>width: 500;

Der er 'width: 500;' på min #banner. Derfor kom der heller ingen fejl
da den skulle valideres.

>Iøvrigt så bør du sætte en doctype på siden.

Det vil jeg da straks gøre så :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-04 23:40

Søren Bryder Nielsen skrev:

>Der er 'width: 500;' på min #banner. Derfor kom der heller ingen fejl
>da den skulle valideres.

Prøv at validere dit CSS. Det er noget andet end at validere
HTML-delen.

Begge dele skal give 0 fejl.

--
Bertel

Fra : Søren Bryder Nielsen

Dato : 01-10-04 10:39

On Fri, 01 Oct 2004 00:40:03 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Prøv at validere dit CSS. Det er noget andet end at validere
>HTML-delen.

Det var kun mit css jeg havde valideret. Jeg vidste udemærket at mit
html var helt fucked up. Jeg skulle bare lige hurtigt lave en side så
jeg kunne teste mit style-sheet!

HTML-koden er også gået igennem testen nu. Så er alt sq valideret!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-10-04 19:47

Søren Bryder Nielsen skrev:

>Det var kun mit css jeg havde valideret.

Din css er ikke valid.

Der er to fejl i den, hvor jeg så og fortalte dig om den ene, den
anden fejl lagde jeg ikke mærke til.

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fdirne.myftp.org%2Fcss%2Fstyle.css&usermedium=all
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-10-04 19:53

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Der er to fejl i den, hvor jeg så og fortalte dig om den ene, den
>anden fejl lagde jeg ikke mærke til.

Den anden fejl er en manglende ; og årsag til, at det ikke
virker, fordi browseren ignorerer det der står efter
border-top-style-hidden.

#menu {
   height: 20px;
   width: 640px;
   border-width: 1px;
   border-style: dotted;
   border-color: black;
   border-top-style: hidden
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;

Her mangler ; til sidst og derfor ignorerer browseren det.

IE centrerer, fordi den (fejlagtigt) bruger text-align: center i
body.
--
Knud

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-10-04 13:26

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Den anden fejl er en manglende ; og årsag til, at det ikke
>virker, fordi browseren ignorerer det der står efter
>border-top-style-hidden.
>
>#menu {
>   height: 20px;
>   width: 640px;
>   border-width: 1px;
>   border-style: dotted;
>   border-color: black;
>   border-top-style: hidden
>   margin-left: auto;
>   margin-right: auto;
>
>Her mangler ; til sidst og derfor ignorerer browseren det.

Så vidt jeg kan se mangler der snarere }
Afsluttende ; er vist valgfri

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-10-04 14:25

Peter Loumann wrote:

> Så vidt jeg kan se mangler der snarere }
> Afsluttende ; er vist valgfri

Kun i sidste definition. Alle andre *skal* afsluttes med et semikolon.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-10-04 09:52

Erik Ginnerskov skrev:

>Kun i sidste definition. Alle andre *skal* afsluttes med et semikolon.

Ja, det er klart.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-10-04 16:29

Peter Loumann skrev:

>Så vidt jeg kan se mangler der snarere }
>Afsluttende ; er vist valgfri

Ja, det var i citatet, det manglede, det kunne jo konstatere ved
selv at gå ind på http://dirne.myftp.org/css/style.css.

Iøvrigt skrev jeg jo også, hvor ; manglede.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-10-04 14:37

Peter Loumann skrev:

> Så vidt jeg kan se mangler der snarere }

Det er vist kun i Knuds citat.

> Afsluttende ; er vist valgfri

Ja, men det er kun efter sidste definition i en blok at semikolon
er valgfrit. I eksemplet mangler der et semikolon midt i en blok.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Olav Noksagt

Dato : 17-10-04 01:06

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in message news:<5crol0hak30lni547ul6h30ta249s56rj6@dtext.news.tele.dk>...
> Den rigtige måde at gøre det på er at sætte margin-left: auto og
> margin-right: auto på boksene, der skal centreres, men behold din
> text-align, da IE 5 ikke forstår det på den anden måde.

Lige et andet beslægtet spørgsmål: den samme effekt lodret (altså en
boks centreret lodret) - hvordan opnås den? Margin-top: auto og
margin-bottom: auto virker øjensynligt ikke?

Olav

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-10-04 06:18

Olav Noksagt skrev:

>Lige et andet beslægtet spørgsmål: den samme effekt lodret (altså en
>boks centreret lodret) - hvordan opnås den? Margin-top: auto og
>margin-bottom: auto virker øjensynligt ikke?

Det er lidt mere besværligt, kræver at du ved højt det der skal
centreres er.

Her skal man bruge negativ margin, se i kildekoden på
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/centrer.htm
--
Knud