Hjælp med CSS-kode
Fra : Lasse Madsen

Dato : 29-09-04 20:03

Er der nogle, der kan forklare mig, hvorfor min CSS-kode ikke virker i
FireFox?
Kan man lave det så div-links fylder ligeså meget som div-content gør (tag
et kig på den anden side)?
Kan det også lade sig gøre, at hvis div-links og div-content ikke fylder
særlig meget på siden, fylder siden helt ud, altså height=100%, hvis den
ikke skal være mere pga. dic-content er længere?

CSS-filen: http://the87boy.users.whitehat.dk/standard.css
En af siderne: http://the87boy.users.whitehat.dk/ungdomsloven/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-09-04 20:34

"Lasse Madsen" <lass1987@hotmail.com> writes:

> Er der nogle, der kan forklare mig, hvorfor min CSS-kode ikke virker i
> FireFox?

Det er nok fordi der er en fejl et sted.

Har du valideret din CSS:
<URL:http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator-uri.html.en>
Har du valideret din HTML:
<URL:http://validator.w3.org/>
(begge validerer faktisk, så det er ikke det, men sig det endelig
så vi ikke behøver bruge tid på at tjekke det)

Hvad er problemet? Den eneste forskel jeg kan se mellem FireFox og IE6
(og Opera 7) er farven på stykket under den grå kasse, som er hvid i
FireFox og lyseblå i de andre. Er det det du mener med "ikke virker"?

> Kan man lave det så div-links fylder ligeså meget som div-content gør (tag
> et kig på den anden side)?

Hvilken anden side? Hvad er et "div-link"? Uddyb!
.... ah, jeg tror jeg har gættet hvad du mener. "div-links" er den
"div" der har id "links" (og er den grå kasse), mens "div-content" er
den lyseblå kasse med indholdet i, korrket?

Med "fylder lige så meget", så mener du vel i højden?

Det er faktisk svært (specielt fordi IE ikke forstå den CSS 2 der
kunne hjælpe). Det nemmeste er at give "content" en venstre-margin der
er lige så bred som "links", og så lade sidens baggrundsfarve (som så
kan ses på det stykke) være samme farve som "links" (altså grå i dette
tilfælde).

> Kan det også lade sig gøre, at hvis div-links og div-content ikke fylder
> særlig meget på siden, fylder siden helt ud, altså height=100%, hvis den
> ikke skal være mere pga. dic-content er længere?

Igen svært. Den simple løsning hedder "min-height:100%", men som sædvanlig
forstår IE ikke den slags. Jeg ville ikke forsøge det :)

Du har for øvrigt en XML-erklæring i toppen af dit dokument
(<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>)
Den får Internet Explorer til at gå i Quirks mode, og ikke fortolke
det CSS den forstår rigtigt. Det er lidt spild at lave korrekt CSS
og XHTML og så få IE til at bevidst misforstå det, og XML-erklæringen
er ikke nødvendig, så du kunne overveje at fjerne den.

/L

Fra : Lasse Madsen

Dato : 29-09-04 21:21

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (begge validerer faktisk, så det er ikke det, men sig det endelig
> så vi ikke behøver bruge tid på at tjekke det)

Det skal jeg nok huske for en anden gang

> Hvad er problemet? Den eneste forskel jeg kan se mellem FireFox og IE6
> (og Opera 7) er farven på stykket under den grå kasse, som er hvid i
> FireFox og lyseblå i de andre. Er det det du mener med "ikke virker"?

Ja, det er det
Jeg vil gerne have det til at være grå i begge browsere, men jeg ved ikke,
hvordan man laver det?
Har du nogle forslag?

> Hvilken anden side? Hvad er et "div-link"? Uddyb!

Det link, jeg har lagt nederst.
Div-link er div'et med id'et links

> [...]
> den lyseblå kasse med indholdet i, korrket?

Ja, det er det

> Med "fylder lige så meget", så mener du vel i højden?

Ja, det gør jeg

> [...]
> er lige så bred som "links", og så lade sidens baggrundsfarve (som så
> kan ses på det stykke) være samme farve som "links" (altså grå i dette

Hvordan vil du gøre det, for jeg kan ikke lige se, hvordan du kun vil gøre
det med CSS?

> Igen svært. Den simple løsning hedder "min-height:100%", men som sædvanlig
> forstår IE ikke den slags. Jeg ville ikke forsøge det :)

Så vil jeg heller ikke, for du har jo trods alt en del forstand på det Lasse
;)

Er den heller ikke nødvendig i FireFox?
Kan man se XML-erklæringen i IE?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-09-04 00:26

Lasse Madsen skrev:

> Er den heller ikke nødvendig i FireFox?

Nej - den er generelt ikke nødvendig (tegnsættet skal angives, men
det gør du allerede i såvel http-headeren som med en metakode)

> Kan man se XML-erklæringen i IE?

Nej. Men xml-erklæringen får IE til at gå i quirksmode - mens Opera
og Mozilla m.fl. vil vise siden i standardmode. Det er normalt en
dårlig kombination.

Se evt. siden her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xmldeklaration>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 01-10-04 16:20

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Nej - den er generelt ikke nødvendig (tegnsættet skal angives, men
> det gør du allerede i såvel http-headeren som med en metakode)

Okay, det skulle så være ordnet nu

> Nej. Men xml-erklæringen får IE til at gå i quirksmode - mens Opera
> og Mozilla m.fl. vil vise siden i standardmode. Det er normalt en
> dårlig kombination.

Ja, men jeg skulle gerne have lavet sådan, at serverside-scriptet
finder ud af, om den skal sætte XML

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-04 20:43

"Lasse Madsen" <lass1987@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogle, der kan forklare mig, hvorfor min CSS-kode ikke virker i
> FireFox?

Eller måske er det Firefox der virker og IE der ikke gør !

> Kan man lave det så div-links fylder ligeså meget som div-content gør (tag
> et kig på den anden side)?

Du har egenskaben {height : auto;} defineret i #content og #links - prøv at
fjerne dem - så plejer IE at være lidt mere medgørlig.

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Lasse Madsen

Dato : 29-09-04 21:23

"Jesper Frandsen" <invalid> skrev i en meddelelse
> Eller måske er det Firefox der virker og IE der ikke gør !

Ja, det kan selvfølgelig være
I begge tilfælde, vil der dog være fejl

> Du har egenskaben {height : auto;} defineret i #content og #links - prøv
at
> fjerne dem - så plejer IE at være lidt mere medgørlig.

Har jeg prøvet
Det hjælper i IE, men ikke i FireFox?