Hvad har jeg overset i css gennemgang ?
Fra : Marianne Tidemann

Dato : 28-09-04 12:44

Hej gruppe

Jeg læste på http://www.webdesign101.dk/design/length_size.php
citat:
"Brug ikke nogen basis skriftsttørrelse
Det er vigtigt, at du ikke lader dig friste til at sætte en
basisskriftstørrelse ved hjælp af angivelse af en størrelse i
rod-elementet body, som f.eks:

body {
font-size:12pt;
}
I så fald låser du em-størrelsen fast til en punkt­størrelse, og
derved har du forpasset din mulighed for at give brugeren det, hun
ønsker, nemlig kontrol over skriftstørrelsen."

Så langt så godt, men
Hvorfor bestemmer body over p? Hvis jeg ændre størrelsen eller fjerner
den helt fra body, har det indflydelse på min "p".

Jeg bruger godt nok % i stedet for, men det ændre stadig min "p".
Har jeg mon gjort noget forkert i min css opbygning, eller skal det
bare være sådan? Jeg har valideret den og den er ok.

/*Mariannes stylesheet*/

body {
color : black;
background : #ddddd9;
font-style : normal;
font-size : 90%;
font-family : Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;
margin: 0;
}
p {
color : black;
background : none repeat;
font-style : normal;
text-align : justify;
font-size : 90%;
line-height : 120%;
font-family : Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;
padding-left : 1%;
padding-right : 3%;
}
..p1 {
color : black;
background : none repeat;
font-style : normal;
text-align : justify;
font-size : 90%;
line-height : 110%;
font-family : Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;
padding-left : 0%;
padding-right : 2%;
}
..p2 {
color : black;
background : none repeat;
font-style : normal;
font-weight : bold;
font-size : 90%;
line-height : 130%;
font-family : Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;
padding-left : 1%;
}
h1 {
color : red;
background : none repeat;
text-align : left;
font-weight : bold;
font-size : 100%;
line-height : 130%;
font-family : Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;
padding-left : 1%;
padding-top : 5%;
}
h2 {
color : black;
background : none repeat;
font-weight : bold;
font-size : 85%;
line-height : 130%;
font-family : Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;
padding-left : 1%;
}
h3 {
color : green;
background : none repeat;
font-weight : 300;
font-size : 90%;
line-height : 120%;
font-family : Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;
padding-left : 1%;
}
h4 {
color : green;
background : none repeat;
font-weight : 300;
font-size : 90%;
line-height : 130%;
font-family : Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;
padding-left : 1%;
}
h5 {
color : red;
background : none repeat;
text-align : left;
font-weight : bold;
font-size : 100%;
line-height : 130%;
font-family : Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;
padding-left : 0%;
padding-top : 5%;
}
a:link {
color : purple;
background : none repeat;
font-style : normal;
text-decoration : none;
font-size : 90%;
font-family : Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;
}
a:visited {
color : purple;
[...]
a:hover {
color : blue;
background : #f4f2f5;
}
a:active {
background : #ddddd9;
}
td {
vertical-align: top;
text-align: left;
}
#table3 {
background : #ddddd9;
text-align: right;
}
#table4 {
background : #f4f2f5;
width : 100%;
border-width : 1px;
border-style : solid;
border-color : black;
}

mvh Marianne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-09-04 13:08

Marianne Tidemann skrev:

> Hvorfor bestemmer body over p?

Det gør den kun delvist. Hvis du ikke sætter nogen værdi for
fontstørrelsen i p, vil browseren bruge værdien fra et element højere
oppe i hierarkiet. Øverst i hierarkiet ligger altid body - så hvis du
sætter en font-egenskab her, og den ikke ændres "på vejen" så vil den
slå igennem til dit p-element.

Når jeg taler om hierarkiet mener jeg her de elementer der er uden om et
givent sted i en html-fil.

Alle koder skal være indeholdt i ét enkelt html-element (<html>) - og
alle de koder der vises på skærmen er ydermere indeholdt i <body>.
Herefter kan der være få eller mange elementer ind til den position man
vil beregne css for.

Her er et eksempel med få elementer:

html-element)</p></body>

Og her er et med flere elementer:

alle har mulighed for at påvirke visningen </p></body>

> Jeg bruger godt nok % i stedet for, men det ændre stadig min "p".

Det afgørende er at du bruger % i din definition af fontstørrelse til p.
Procentværdier beregnes ud fra moderelementet. <p style="width: 80%">
betyder derfor et p-element hvis bredde er 80% af det omgivende element.
Tilsvarende gælder for fontstørrelser.

Prøv fx følgende eksempel:
CSS:
..p { font-size: 80%; }

HTML:
   Her er noget tekst
      Her er noget tekst i andet niveau
         Her er noget tekst i tredje niveau

Hver div-boks formindsker font-størrelsen i forhold til den foregående.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marianne Tidemann

Dato : 29-09-04 15:51

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

>Hver div-boks formindsker
>font-størrelsen i forhold til den foregående.

Tak!
Sjovt nok ;)
Jeg har leget lidt med forskellige % og når jeg vælger over 101
bliver de større.

Men hvad er den bedste, d.v.s. den mest brugervenlige angivelse?
Er det ikke med % da IE jo har problemer med em, hvis den skal
være mindre. (ikke fordi jeg tror at nogen vælger mindre, men..)

Jeg vil jo gerne lave det bedste, hvor det stadig ser godt ud.
Kan man egentlig angive en mindste og en støreste størrelse i sin
css, uden at skulle have et ekstra?

mvh Marianne