scrolle text med fast top og bund - CSS
Fra : SpookiePower

Dato : 23-09-04 14:51

Jeg kunne godt tænke mig at lave det sådan at min top menu og bund menu
låses fast på hjemmesiden, så der på midten af siden er et bredt felt tilbage,
hvor i der kan læses text. Denne text skal det var muligt at scrolle igennem
med en lodret scrollbar.

Som det er nu forsvinder top og bund, når jeg scroller hvis der er meget
text på min side. Jeg bruger CSS, hvis det skulle være noget man kan
klare her igennem.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-09-04 15:14

SpookiePower skrev:

> [...]
>hvor i der kan læses text. Denne text skal det var muligt at scrolle igennem

Til det bruges position: fixed, hvor du så kan »låse« et
blockelement i f.eks. top og bund, desværre understøtter IE det
ikke.

Til brug for IE findes forskellige mere eller mindre brugbare
hacks, muligvis den bedste er
http://devnull.tagsoup.com/fixed/original.html
--
Knud

Fra : SpookiePower

Dato : 23-09-04 15:17

> Til det bruges position: fixed, hvor du så kan »låse« et
> blockelement i f.eks. top og bund, desværre understøtter IE det
> ikke.

Det var jeg faktisk ikke klar over.

> Til brug for IE findes forskellige mere eller mindre brugbare
> hacks, muligvis den bedste er
> http://devnull.tagsoup.com/fixed/original.html

Den vil jeg kigge nærmere på. Takker.

Fra : SpookiePower

Dato : 26-09-04 20:14

> "Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

Hvordan pokker bruger man den ?? Den kan jeg altså ikke gennemskue.

Men jeg har fundet denne på samme side -
http://devnull.tagsoup.com/fixed/horizontal.html
Det ligner mere det jeg søger.
Men jeg har delt den op i tre filer som der står. En som jeg har
kaldet default.htm en anden som hedder x-all.css og den sidste
som hedder x-ie.css, og lagt dem alle i sammen bibliotek. Jeg har
ændret sitien til ccs filerne i det stykke som ska ind i <head></head>
delen, men intet ser ud til at virke.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-09-04 21:41

SpookiePower wrote:

> [...]
> som hedder x-ie.css, og lagt dem alle i sammen bibliotek. Jeg har
> ændret sitien til ccs filerne i det stykke som ska ind i <head></head>

Du bliver nok nødt til at afsløre, hvor vi kan se din side. Ellers bliver
det rent gætteri. Du kan også prøve at kigge på:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

.... hvor jeg har 'bukket i neonrør', hvordan du skal lave det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : SpookiePower

Dato : 26-09-04 21:50

> [...]
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp
>
> ... hvor jeg har 'bukket i neonrør', hvordan du skal lave det.

Mange tak, det vil jeg kigger nærmere på.