Et JPK- spørgsmål - andre er velkomne
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-10-04 13:11

I gruppen dk.edb.internet.webdesign.html foregår der i øjeblikket en god
debat omkring IE og standarder, der jo også knytter sig til FrontPage og de
såkaldte standarder.

Hertil har jeg et par spørgmsmål som JPK og andre (Ulrik?) måske kan svare
på:

1. Det fremgår af debatten at IE 6.0 kun overholder nogle få af
CSS2-standarden - hvad er jeres kommentarer til dette?
2. De servicepakker, der er udsendt har kun med sikkerheden at gøre - kan
man forvente at en evt. servicepakke 3 vil opdatere browseren så den fx
overholder standarden i forhold til CSS2
3. Jeg har fundet på nettet at Microsoft har trukket sig ud af
W3C-samarbejdet - kan det bekræftes?
4. Hvilken betydning har det for FrontPage-udviklingen at man i IE 6.0
stadig ikke overholder de nye rekommendationer - vil man i evt. næste
version kunne finde at programmet stadig ikke overholder de nævnte
standarder, der er udviklet og anbefalet og hvilke problemer ser I i forhold
til FrontPage 2005, hvis det kommer på markedet? Vil det fx understøtte CSS2
eller er det ligemeget? og hvis det er tilfældet, hvad skal vi så med
CSS2-standarden (og evt. CSS2.1)?

Debatten er ikke eksplicit et FrontPage-spørgsmål, men dog et spørgsmål der
optager mange:
Skal vi fortsat regne med at vi skal lave FrontPage-sider og teste dem i
adskillige browsere, eller kan vi forvente at MS i fremtiden vil gå mere i
retning af at lave browsere og programmer som FrontPage, der i højere grad
overholder de gældende standarder, så denne testning ikke bliver så
nødvendig?

Når jeg stiller det her i gruppen, er det jo netop fordi tendenserne går mod
at programmerne bliver mere og mere avancerede - hvis flyvemaskinerne havde
gennemgået samme udvikling som computerne og deres programmer, ville vi i
dag kunne nå fra København til USA på 4 minutter, flyene ville kunne rumme
6.000 passagerer og flyet ville være på størrelse med en tændstiksæske
(billedlig talt, forstås) - så spørgsmålet er om man ikke blot i lang tid
skal stille sig tilfreds med at vi i dag har et program til den pris vi har,
som i høj grad opfylder de fleste af vores ønsker i stedet for ustandselig
at skulle udvikle det og de toneangivende browsere?`

Og endelig: hvad kunne tænkes at være årsagen til at MS tilsyneladende ikke
er så glade for at overholde standarderne?

--
ahw

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-10-04 16:52

Se inline.

On Sun, 24 Oct 2004 14:11:01 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<karl@utroligsmart.dk> wrote:

>1. Det fremgår af debatten at IE 6.0 kun overholder nogle få af
>CSS2-standarden - hvad er jeres kommentarer til dette?

Det er ganske korrekt og gør at man ofte må tage specielle hensyn til
IE hvis man forsøger at lave noget avanceret i CSS.

>2. De servicepakker, der er udsendt har kun med sikkerheden at gøre - kan
>man forvente at en evt. servicepakke 3 vil opdatere browseren så den fx
>overholder standarden i forhold til CSS2

Der er planlagt en større opgradering af IE i 2005/6

>3. Jeg har fundet på nettet at Microsoft har trukket sig ud af
>W3C-samarbejdet - kan det bekræftes?

Nej.
http://www.w3.org/Consortium/Member/List

> [...]
>eller er det ligemeget? og hvis det er tilfældet, hvad skal vi så med

Det har ikke meget betydning for Frontpages udvikling hvad den
nuværende version af IE støtter.
Der er planlagt yderligere support for CSS i næste version af FP.

> [...]
>retning af at lave browsere og programmer som FrontPage, der i højere grad
>overholder de gældende standarder, så denne testning ikke bliver så

Du kan roligt regne med at det også i fremtiden vil være nødvendigt at
teste i flere browsere fordi de fortolker recommendationerne lidt
forskelligt.

>Og endelig: hvad kunne tænkes at være årsagen til at MS tilsyneladende ikke
>er så glade for at overholde standarderne?

I de fleste tilfælde fordi de selv arbejder med noget de mener er
bedre og derfor burde være standard. Forhåbentligt er det efterhånden
gået op for dem at man godt kan bruge sit eget og samtidig støtte det
der anbefales fra W3C.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-10-04 16:59

Takker for svarene og formoder at jeg må videregive dem til HTML-gruppen?
--
ahw
[..]