Luk popup vindue automatisk efter x sekund~
Fra : Ronni

Dato : 26-10-04 13:11

Jeg har fundet et script der ligger her på html.dk:

onLoad="setTimeout(window.close, 3000)"

Men jeg kan ikke få det til at virke (IE 6.0) Eksemplet her på
HTML.dk virker heller ikke. Hvad er der galt?

http://www.html.dk/scripts/javascript/00024/

Mvh Ronni

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-04 13:24

Ronni skrev:

> Jeg har fundet et script der ligger her på html.dk:

Til orientering - jeg er ikke "her" på html.dk. Du skriver i en
offentlig nyhedsgruppe. Læs gerne siden her:
<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>

> onLoad="setTimeout(window.close, 3000)"
>
> Men jeg kan ikke få det til at virke (IE 6.0) Eksemplet her på
> HTML.dk virker heller ikke. Hvad er der galt?

Det virker fint i Firefox og Opera, men ikke i IE6. Jeg gætter på at det
er en eller anden sikkerhedsopdatering til IE der blokerer for
lukningen.

Prøv evt. at sætte paranteser på close:

onload="setTimeout(window.close())"

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-10-04 17:19

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Det virker fint i Firefox og Opera, men ikke i IE6.

Jeg håber det er i et vindue der er åbnet vha. Javascript. Det
er ikke pænt at lukke folks egne vinduer (de kan være temmelig
glade for deres historie) og mange browsere forhindrer det da
også (Opera gør vist ikke, men der kan man genåbne lukkede vinduer,
så problemet er begrænset).

> Jeg gætter på at det er en eller anden sikkerhedsopdatering til IE
> der blokerer for lukningen.

Ikke usandsynligt.

> Prøv evt. at sætte paranteser på close:
>
> onload="setTimeout(window.close())"

Ick! Da kun hvis du vil lukke den med det samme.
Forskellen på

setTimeout(window.close, 3000); // rigtigt

og

setTimeout(window.close(), 3000);// FORKERT

er at den første venter 3000 ms før den kalder funktionen
window.close, mens den anden *omgående* kalder window.close og får
returværdien "undefined", som den ville have ventet 3000 ms med at
forsøge at kalde ... hvis altså ikke vinduet allerede var forsvundet
under den.

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-10-04 21:35

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Ick! Da kun hvis du vil lukke den med det samme.

Også min tanke, da jeg så den kode. Parameteren blev væk.

> setTimeout(window.close, 3000); // rigtigt

Men den virker ganske rigtigt ikke længere i IE 6 (efter en opdatering for
nylig).

Men hvordan kan man så få IE 6 til at efterkomme opfordringen til at lukke
vinduet (som er åbnet via javascript)? - og stadig have virkningen i Moz og
Op samt tidligere versioner af IE.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-04 21:55

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Jeg håber det er i et vindue der er åbnet vha. Javascript.

Det er det (jeg har kun set eksemplet på html.dk)

> Ick! Da kun hvis du vil lukke den med det samme.

Oh - det vidste jeg ikke. Tak for forklaringen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-04 22:44

Erik Ginnerskov skrev:

> Men hvordan kan man så få IE 6 til at efterkomme opfordringen
> til at lukke vinduet (som er åbnet via javascript)?

Et par test - og lidt googling - gav en løsning:

Min ide med paranteserne var ikke så tosset endda - men der skal
anførselstegn omkring, ellers virker det ikke.

Ovenstående er testet i Firefox, Opera og IE under Windows 2000.

Test evt. selv på siden her:
<http://gyros.dk/usenet/js/poptest.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-10-04 20:44

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Min ide med paranteserne var ikke så tosset endda - men der skal
> anførselstegn omkring, ellers virker det ikke.
>
> Ovenstående er testet i Firefox, Opera og IE under Windows 2000.

Testet her med Mozilla, FireFox, Opera og IE under W2K - det fungerer
fortrinligt med den lille modifikation. Tak, Jens.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-10-04 08:57

Hej Ronni! (Og alle, som har skrevet i dette indlæg!)

> Jeg har fundet et script der ligger her på html.dk:
>
> onLoad="setTimeout(window.close, 3000)"
>
> Men jeg kan ikke få det til at virke (IE 6.0) Eksemplet her på
> HTML.dk virker heller ikke. Hvad er der galt?

Jeg har selv ovenstående script på begge mine sider, og der virker de fint
uden problemer!
(Popup-vinduerne kommer, når forsiderne forlades....)

Jeg har skrevet flg.:

(Her lukkes vinduet så bare efter 4 sek. istedet for 3 sek.!)
Jeg har testet i IE6.0, Mozilla Firefox og Opera 7.54!!

Der er link til mine sider i min signatur...

Dennis Munding
Webmaster
http://mundings-memorial.dk/
http://home1.stofanet.dk/Skovaa_Munding.dk/

---

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-10-04 09:28

Dennis Munding skrev:

> Jeg har selv ovenstående script på begge mine sider, og der virker de fint
> uden problemer!

Nej - ikke her. Formentlig er din IE ikke helt opdateret.

Den syntaks virker ikke mere til nye udgaver af IE. Det er gennemtestet
i tråden her - og løsningen til hvordan det igen kommer til at virke i
IE er ligeledes testet.

> Jeg har testet i IE6.0, Mozilla Firefox og Opera 7.54!!

Hvad er den nøjagtige version af IE? (kig under Hjælp, Om Internet
Explorer). Her har jeg 6.0.2800.1106

Hvilket operativsystem benytter du? (her Windows 2000)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 29-10-04 20:12

Hej Jens!

> Nej - ikke her. Formentlig er din IE ikke helt opdateret.

Jo! Opdaterer en gang om ugen - hvis der er noget nyt...

[SNIP]

> Hvad er den nøjagtige version af IE? (kig under Hjælp, Om Internet
> Explorer). Her har jeg 6.0.2800.1106

Akkurat den samme!!

> Hvilket operativsystem benytter du? (her Windows 2000)

Jeg kører med Windows'98...
(Har ladet mig fortælle, at 98-versionen er bedre end 2000-versionen...?!?)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-10-04 21:33

Dennis Munding wrote:

> Jeg kører med Windows'98...
> (Har ladet mig fortælle, at 98-versionen er bedre end
> 2000-versionen...?!?)

Skal jet ikke kunne sige noget om, vil blot konstatere, at jeg med W98 som
OS havde systemcrash dagligt. Siden jeg skiftede til W2K i april i år, er
det (bank under bordet) ikke sket en eneste gang.

Med det skader ikke din side at indsætte denne lille ændring i din
'selvlukke-funktion':

Det vil sikre, at din side virker i alle nyere IE'er.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-10-04 10:59

Hej Erik!

> Skal jet ikke kunne sige noget om, vil blot konstatere, at jeg med W98 som
> OS havde systemcrash dagligt. Siden jeg skiftede til W2K i april i år, er
> det (bank under bordet) ikke sket en eneste gang.

Øøøøøhhhh...??? OS?? W2K???
(Du skal huske på, at jeg ikke er den mest erfarne udi edb'en.... Så jeg
forstår langt fra alle udtryk!)

> Med det skader ikke din side at indsætte denne lille ændring i din
> 'selvlukke-funktion':

Nej, det gør det vel ikke...

> Det vil sikre, at din side virker i alle nyere IE'er.

Det er hermed gjort - håber det hjalp, så de der ikke kunne se det, nu
kan....???

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-10-04 14:18

Dennis Munding wrote:

> Øøøøøhhhh...??? OS?? W2K???
> (Du skal huske på, at jeg ikke er den mest erfarne udi edb'en.... Så
> jeg forstår langt fra alle udtryk!)

OK, her er så lidt til ordbogen: ;)

OS => Operating System = styresystem = f.eks. Windows eller Linux
W98 => Windows 98
WME => Windows ME
W2K => Windows 2000 2K betyder 2 kilo = 2000
WXP => Windows XP

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 31-10-04 10:29

Hej Erik!

> [...]
> W98 => Windows 98
> WME => Windows ME
> W2K => Windows 2000 2K betyder 2 kilo = 2000

OS --> Den var ny (for mig)
W98 --> Den havde jeg regnet ud...
WME --> Osse den....
W2K --> Her var jeg helt lost, men efter din forklaring giver det jo mening!

WXP --> Den havde jeg osse regnet ud....

Men mange tak for oversættelsen!
Så blev jeg - igen - lidt klogere... (ender s'gu da med, at jeg kan undvære
hovedet!?! lol)

Dennis Munding