Fange CTRL-klik
Fra : Jimmy

Dato : 15-10-04 11:24

Hej

Jeg vil gerne fange CTRL-S og bruge den til at klikke på Opdater i min form.

Der er noget med at IE kan dette, men hvordan?
Kan man gøre det mere kompatibelt, så det også virker i andre browsere?

Mvh
Jimmy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-10-04 21:24

Jimmy skrev:

> Jeg vil gerne fange CTRL-S og bruge den til at klikke på
> Opdater i min form.

Hvis du kan klare dig med Alt-S, kan du lave det med accesskey på
din submitknap:

<input type="submit" value="Go" accesskey="s" />

Accesskeys virker i de fleste browsere - dog lidt forskelligt fra
version til version:

IE 5+, Windows: Alt+access key sætter focus på linket/knappen. Man
skal trykke enter for at gå videre.

IE 5.x Mac: Ctrl+access key går direkte til linkdestinationen.

Netscape 6+, Mozilla/Firefox, Safari: Alt+access key (windows mm.)
eller Ctrl+access key (mac) går direkte til linkdestinationen.

Opera: Skift-Escape + access key går direkte til linkdestinationen.

Se evt. siden her:
<http://www.hollyoaks.com/legal/access.asp#ak_intro> (der dog ikke
har opdaget at Opera godt kan følge Access Keys.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : *XxX*

Dato : 16-10-04 10:05

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk.spam> wrote in message
> [...]
>
> Der er noget med at IE kan dette, men hvordan?
> Kan man gøre det mere kompatibelt, så det også virker i andre browsere?

Dette virker sikkert kun i IE.

Fra : *XxX*

Dato : 16-10-04 10:29

"*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> wrote in message

> Dette virker sikkert kun i IE.

Glemte lige at læse havd du havde skrevet, du kan finde tasternes værdi med
denne kode og så kan du jo bare lave en if

Fra : Jimmy

Dato : 16-10-04 13:22

> Glemte lige at læse havd du havde skrevet, du kan finde tasternes værdi
med
> denne kode og så kan du jo bare lave en if

Det ser lovende ud, men jeg kan ikke få den til at sige andet end False.
Hvad er det jeg gør galt?
Så snart CTRL trykkes ned trigges onkeydown...

<script language='Javascript'>
function checker ()
{
if (window.event.ctrlKey && window.event.keyCode == 83)
{
alert ("True");
}
else
{
alert ("False");
// alert (window.event.ctrlKey +" - "+ window.event.keyCode);
}
}

</script>

Mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 16-10-04 20:38

> "*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> wrote in message

> med

Så var den der efter lidt googling:

<script type="text/javascript">

function GetKeyCode (evt)
{
if (window.event.keyCode == 19)
{
alert ("Hi");
}
}

</script>

Mange tak for hjælpen.

Hvad betyder dette:

function GetKeyCode (evt)
{
evt = (evt) ? evt : window.event;
}

Når GetKeyCode altid kaldes med () kan betingelsen vel aldrig vælge andet
end window.event?

Mvh
Jimmy

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-10-04 14:05

Denne function sætter variablen evt til key koden for den tast du
trykker på.

On Sat, 16 Oct 2004 21:38:03 +0200, "Jimmy"

Fra : Jimmy

Dato : 17-10-04 14:10

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
> Denne function sætter variablen evt til key koden for den tast du
> trykker på.

Ja, men den kaldes altid sådan:

GetKeyCode ();

Kunne funktionem så ikke lige så godt være:

function GetKeyCode ()
{
evt = window.event;
}

Mvh
Jimmy

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-10-04 17:00

Prøv og du vil se at det ikke virker.

On Sun, 17 Oct 2004 15:09:37 +0200, "Jimmy"

Fra : Jimmy

Dato : 17-10-04 18:44

> Prøv og du vil se at det ikke virker.

Du har ret, men så forstår jeg slet ikke logikken.
Er "evt" en global variabel?

Hvordan skal jeg forstå udtrykket?

Mvh
Jimmy

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 19-10-04 15:09

"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk.spam> skrev i en meddelelse

> "Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> wrote in message
>
> Du har ret, men så forstår jeg slet ikke logikken.
> Er "evt" en global variabel?
>
> Hvordan skal jeg forstå udtrykket?

Nej, den bliver sendt med, hvis browseren - så vidt jeg har forstået - ikke
understøtter window.event, men har sin egen måde at håndtere disse events
(som parameter). Tror det gælder for bl.a. Netscape.

Det er af kompatibilitets-årsager, at det er medtaget, så funktionen virker
i flere browsere, end hvis denne detalje havde været undtaget.

MVH Jonas (aka Juke)