Javascript til validering af brugeroplysni~
Fra : Michael Tillgaard

Dato : 12-10-04 15:52

Jeg har på et tidspunkt fundet nedenstående javascript. Jeg
bruger det når mine brugere skal oprette sig selv i en form.
Hvordan undgår jeg at man kan trykke på mellemrumstasten som
gyldigt brugernavn og fulde navn?

<script language="javascript" type="text/javascript">
function validate(f){

if(!f.email.value.match(/^[\w]{1}[\w\.\-]*@[a-z0-9æøåäöüé]{1}[a-z
0-9\-\.æøåäöüé]*\.[a-z]{2,6}$/i)){
f.email.focus();
f.email.select();
alert("Der er en fejl i indtastningen af: email");
return false;
}
   if(f.navn.value==""){
f.navn.focus();
alert("Du skal indtaste et brugernavn");
return false;
}
if(f.fuldenavn.value==""){
f.fuldenavn.focus();
alert("Du skal indtaste dit fulde navn");
return false;
}
return true;
}
</script>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-10-04 09:48

Michael Tillgaard skrev:

> Hvordan undgår jeg at man kan trykke på mellemrumstasten som
> gyldigt brugernavn og fulde navn?

Du kan fx bruge regex lige som det allerede sker for mailvalideringen.

> <script language="javascript" type="text/javascript">

Note: language-parameteren er forældet - det er nok med type.

>    if(f.navn.value==""){

if(!f.navn.value.match(/\w{3,}/){
   // Giv besked om for kort navn
}

Ovenstående regex kræver tre "word-chars" - dvs. almindelige bogstaver
for at virke. Man skal måske udvide med æøåÆØÅ - ellers vil "Åge" måske
ikke komme igennem.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Tillgaard

Dato : 14-10-04 15:03

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> if(!f.navn.value.match(/\w{3,}/){
>    // Giv besked om for kort navn
> }
Fik følgende til at virke:
   if(!f.navn.value.match(/^[\w]{3}/)){

> Ovenstående regex kræver tre "word-chars" - dvs. almindelige bogstaver
> for at virke. Man skal måske udvide med æøåÆØÅ - ellers vil "Åge" måske
> ikke komme igennem.

Jeg bliver desværre nødt til at spørge:
Hvordan tillader du æøå?

M.v.h. og tak for hjælpen
Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-10-04 15:58

Michael Tillgaard skrev:

> Jeg bliver desværre nødt til at spørge:
> Hvordan tillader du æøå?

Meget simpelt:

   /[\wæøåÆØÅ]{3}/

Klammerne ([]) angiver en gruppe tegn hvor hvert tegn er gyldigt som
match. \w står stadig for en "word char" - der måske allerede inkluderer
æøå, men også kun måske. Ved eksplicit at skrive æøåÆØÅ ind i gruppen er
man sikker på at de tegn også er med.

Sidebemærkning - man kan bruge /i til at angive at søgningen ikke skal
være versalfølsom (case insensitive) - så i princippet kan man skrive
/[\wæøå]/i - og så skulle regex-parseren også tage ÆØÅ med. Men man skal
nok ikke regne med at regex-parseren ved at ÆØÅ og æøå er beslægtede
tegn hvis den ikke ved at det også er word chars - derfor vil jeg
anbefale at man skriver både de store og små varianter ind.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-10-04 00:10

Husk at Bo og Ib er helt legale og udbredte navne. Der findes et par
andre knap så udbredte muligheder.
Så man burde nok overveje at tillade kun to "word-chars" hvis det er
legale fornavne man søger.