hjælp til password beskyttelse!
Fra : anya nielsen

Dato : 05-10-04 11:08

Hej, jeg har prøvet at kigge på det med password beskyttelse, og
jeg forstår bare ikke hvordan det virker! jeg kan godt bruge
eksemplet her på siden, men jeg har ingen anelse om hvordan man
sætter sine egne passwords og brugernavne ind...

Og hvordan skriver man hvilke sider man har beskyttet, hvilken
side de kommer ind på når de har intastet navn og pass?

Please hjælp!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 05-10-04 13:28

Hvis du vil beskytte dine sider vha. et password skal du benytte dig af en
eller anden form for server teknologi. Det kan f.eks. være asp, php e.lign.
Du kan også sætte serveren op til at tjekke for at en bruger får adgang
tilen given mappe.

Ingen af delen har dog noget med clienside scripting at gøre.

Du kan ganske vist godt lave en form for clientside password ting, men det
har ikke rigtigt nogen værdi da du altid kan gå ned i source og tjekke hvad
passwordet er.

/Marten

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 05-10-04 13:49

On Tue, 5 Oct 2004 14:27:38 +0200, Marten Ølgaard <trash@comonto.dk> wrote:

> [...]
> det
> har ikke rigtigt nogen værdi da du altid kan gå ned i source og tjekke

Det kan nu gøres rimeligt sikkert:
<http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/pscript.asp>

--
Ryan Kristensen

Fra : anya nielsen

Dato : 05-10-04 14:22

tak for det allesammen, men nu har jeg et nyt problem, hvordan giver jeg folk
mulighed for at oprette sig som bruger? (håber også at nogen af jer kan svare
på det)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-10-04 15:00

anya nielsen skrev:

> tak for det allesammen, men nu har jeg et nyt problem, hvordan giver jeg folk
> mulighed for at oprette sig som bruger?

Det er ikke muligt med en clientsideløsning.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-10-04 13:49

anya nielsen skrev:

> Hej, jeg har prøvet at kigge på det med password beskyttelse, og
> jeg forstår bare ikke hvordan det virker! jeg kan godt bruge
> eksemplet her på siden,

Jeg er ikke på nogen side. Læs venligst siden her:
<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>

> men jeg har ingen anelse om hvordan man
> sætter sine egne passwords og brugernavne ind...

I javascriptbaseret adgangsbeskyttelse er brugernavn og adgangskode en
del af den beskyttede URL. Derfor oprettes nye adgangsoplysninger
(brugernavn + adgangskode) ganske simpelt ved at oprette en ny side
(evt. en ny mappe).

På siden her kan du se en del om adgangskontrol - både med javascript og
med forskellige serversideløsninger:
<http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp>

Bemærk at serversideløsninger altid er at foretrække. Hvis man har
muligheden for at vælge en serversideløsning, bør man bruge den.

--
Jens Gyldenkærne Clausen