Tilfældig baggrundsfarve
Fra : Jens

Dato : 29-09-04 16:55

Hej NG

Kan det lade sig gøre, at baggrundsfarven i en tabel bliver valgt
tilfældigt?

Jeg har lavet en side, som er sort. Midt på siden er placeret en tabel, som
jeg kunne tænke mig havde en forskellig farve fra gang til gang. Teksten på
siden er sort, og jeg vil godt finde mig i, at baggrundsfarven kan blive
sort, så man intet kan se før man opdaterer siden.

Jeg fik at vide i HTML-gruppen, at det var et Java script, der skulle løse
opgaven, og at dette var gruppen til at spørge om det.

Er der en der kan hjælpe mig.

På forhånd tak.
Jens

Fra : Niels

Dato : 30-09-04 05:31

Jens wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
>
> Jeg fik at vide i HTML-gruppen, at det var et Java script, der skulle løse
> opgaven, og at dette var gruppen til at spørge om det.

Jeg kan hjælpe:

<script type="text/javascript">

baggrund=new Array;

baggrund[1]="#FF0000";
baggrund[2]="#00FF00";
baggrund[3]="#0000FF";

function visBaggrund() {

bg = Math.random();
bg = 1 + ( bg * ((baggrund.length - 1)-1));
bg = Math.round(bg);

document.getElementById('dinTable').style.background=baggrund[bg];
}
</script>

Udskift "dinTable" med den id din tabel har! Du kan selv tilføje flere
baggrunde ved at indsætte baggrund[4]="#FFFF00"; og så forhøje 4 hver gang!
Husk body:

/\Dette er den tabel der skifter til en tilfældig farve!

Du kan også lave en knap:
<input type="button" value="Ny farve" onClick="visBaggrund()">

Hvis man ikke kan lide den farve der er valgt!

Mvh. Niels (http://niels.spoweb.dk)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens

Dato : 30-09-04 08:52

Hej Niels

Tak for dit svar og din løsning. Kan man i Java-kode bygge en streng op,
sådan at man istedet for at have nogle faste farvekombinationer i et array,
bygger baggrundsfarven op tilfældigt i stil med:

baggrund = "#"
farvekode = tilfældig 00-FF
baggrund = baggrund+farvekode

Fra : Jens

Dato : 30-09-04 11:36

Jeg fandt selv løsningen på dette spørgsmål

<script type="text/javascript">
farver=new Array;
farver[1]="00";
farver[2]="33";
farver[3]="66";
farver[4]="99";
farver[5]="CC";
farver[6]="FF";

function visBaggrund() {
num1 = Math.random();
num1 = 1 + (num1 * ((farver.length - 1)-1));
num1 = Math.round(num1);
num2 = Math.random();
num2 = 1 + (num2 * ((farver.length - 1)-1));
num2 = Math.round(num2);
num3 = Math.random();
num3 = 1 + (num3 * ((farver.length - 1)-1));
num3 = Math.round(num3);
farve = ("#" + farver[num1] + farver[num2] + farver[num3]);
document.getElementById('tabellen').style.background=farve;
}

Hvordan kan jeg vise farvekoden (f.eks. #FF00FF) på min HTML-side?

mvh
Jens

Fra : Christian Hansen

Dato : 30-09-04 16:21

Jens wrote:
> [...]
> num1 = Math.random();
> num1 = 1 + (num1 * ((farver.length - 1)-1));
> num1 = Math.round(num1);
> num2 = Math.random();
> num2 = 1 + (num2 * ((farver.length - 1)-1));
> num2 = Math.round(num2);
> num3 = Math.random();
> num3 = 1 + (num3 * ((farver.length - 1)-1));
> num3 = Math.round(num3);
> farve = ("#" + farver[num1] + farver[num2] + farver[num3]);
> document.getElementById('tabellen').style.background=farve;
> }
>
> Hvordan kan jeg vise farvekoden (f.eks. #FF00FF) på min HTML-side?

HEHEHE Det er da en rigtig god ide det med skiftende baggrundsfarver.
Det gav da lige min side et løft : http://www.chrsen.dk/ ( ses bedst i
mozilla! )

Mvh Christian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-09-04 16:50

Christian Hansen wrote:

> HEHEHE Det er da en rigtig god ide det med skiftende baggrundsfarver.
> Det gav da lige min side et løft : http://www.chrsen.dk/ ( ses bedst i
> mozilla! )

Den slags var nu meget populært tilbage i 1995. Gad egentlig vide,
hvorfor det gik af mode...

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Christian Hansen

Dato : 30-09-04 17:09

Kim Ludvigsen wrote:

> Den slags var nu meget populært tilbage i 1995. Gad egentlig vide,
> hvorfor det gik af mode...

Ja, jeg fatter det heller ikke - jeg synes sgu det er smart!!! Jeg tror
jeg vil udvide den lidt mere...

Mvh Christian ;)

Fra : Jens

Dato : 01-10-04 14:38

"Christian Hansen" <chrsen@fundanemt.com> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg fatter det heller ikke - jeg synes sgu det er smart!!! Jeg tror
> jeg vil udvide den lidt mere...

Kan du så ikke hjælpe mig med en ide til hvordan jeg kan sætte alle farvene
op på skærmen, så man kan klikke på den baggrundsfarve og den tekstfarve man
ønsker`?

mvh
Jens

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-10-04 19:14

Jens skrev:

>Kan du så ikke hjælpe mig med en ide til hvordan jeg kan sætte alle farvene
>op på skærmen, så man kan klikke på den baggrundsfarve og den tekstfarve man
>ønsker`?

F.eks. http://www.codebelly.com/javascript/backcolorchange.html

Det var det første hit på google og det eneste jeg tjekkede, du
kan sikkert finde andre.

http://www.google.dk/search?num=30&hl=da&ie=UTF-8&newwindow=1&q=change+background+color%2Bjavascript&spell=1
--
Knud