[CSS/IE-MAC 5] Float problemer?
Fra : Morten [Kozmo.dk]

Dato : 29-09-04 09:27

Hejsa!

På min hjemmeside gør jeg udbredt brug af CSS, det iform af et externt
stylesheet.
Alt fungerer som det skal på min PC og i Navigator 7 på mac'en.

MEN

Internet Explorer 5 på Macintosh knækker de sider hvor der er to
spalter.
Se eksempel her http://problem.kozmo.dk

Jeg er ikke skrap nok til at se hvor problemet ligger - og synes jeg
har
lavet så ren en kode som muligt.

Desuden har jeg ikke haft mulighed for at tjekke browsere fra Mac OSX
(kan nogen hjælpe?)

Så lidt hjælp ville være rart!

Links:
http://www.kozmo.dk/weblog
http://problem.kozmo.dk

Stylesheet:
http://www.kozmo.dk/styles/basic.css

Mvh
Morten Fischer
www.kozmo.dk
public@kozmo.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 29-09-04 10:52

Morten [Kozmo.dk] wrote:

> [...]
> spalter.
> Se eksempel her http://problem.kozmo.dk
>
> Jeg er ikke skrap nok til at se hvor problemet ligger - og synes jeg

Hmm. jeg kan se du har lavet de 2 søjler med float left OG right. SÅ
vidt jeg husker er der lidt problemer med den måde. istedet lav kun den
ene float og smid en margin-left eller right på den ene af dem. så vil
du ikke få de problemer.

En anden ting! Du anvender et tekstafsnit til dine links i venstre side!
lav det om til en liste. <p> er beregnet til tekstafsnit og ikke lister
med links. brug nogle h3/h4 til overskriften af hver sektion. Rent
semantisk og forståelsesmæssigt er det mere korrekt desuden kan google
(vores ven) bedre lide <hn> tags når den skal indeksere siderne end

Claus

PS. og så bruger du html 4 loose! er det ikke på tide at blive mere
moderne? Loose bliver kun brugt med kompatibilitet med browsere fra før
'98 da det er komp med html3.2. gå efter transitional eller gå op og
brug xhtml1.0 trans istedet. mange af de her ting er allerede beskrevet
www.zeldman.com, som du jo selv har linket til!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 29-09-04 14:15

Claus Jacobsen skrev:

> [...]
>moderne? Loose bliver kun brugt med kompatibilitet med browsere fra før
>'98 da det er komp med html3.2. gå efter transitional eller gå op og

http://kozmo.dk/weblog.html bruges
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Er det den, du mener er forkert?
Er det ikke transitional?

Hvis man fjerner linket, så har det den uheldige virkning at IE 6
går i quirks mode.

Hvilken doctype, mener du, skal bruges i stedet for, hvis det
skal være transitional html 4.01?

Fut: news:dk.edb.internet.webdesign.html, hvor denne tråd hører
hjemme og svar herpå bringes.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-09-04 14:20

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Er det ikke transitional?

Jo.

Slår man op på http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd står der øverst:

"This is the HTML 4.01 Transitional DTD"

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 02-10-04 09:45

Knud Gert Ellentoft wrote:

> På http://kozmo.dk/weblog.html bruges
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> Er det den, du mener er forkert?
> Er det ikke transitional?

Åh bloody ... Det var mig der lige for en kort stund snork ...
Det er sg. rart der er nogen der er vågen bare en gang i mellem :B

Claus

Fra : Morten Fischer [kozm~

Dato : 03-10-04 17:44

> [...]
> vidt jeg husker er der lidt problemer med den måde. istedet lav kun den
> ene float og smid en margin-left eller right på den ene af dem. så vil

Det har jeg forsøgt, men så knækker siden i WinIE 6 (og alle andre jeg har
testet).
Indholdet kommer til at stå under link-listen, i stedet for til højre for.
Et kode-eksempel på den linie ville være rart. (

> [...]
> '98 da det er komp med html3.2. gå efter transitional eller gå op og
> brug xhtml1.0 trans istedet. mange af de her ting er allerede beskrevet

Jo du har ret, at det ville være mere moderne med en XHTML kode i stedet.
Men da siden kun er mit private projekt (jeg arbejder ikke med webdesign) så
skal jeg jo starte et sted. Man kan også sige at så længe jeg stadig bokser
med CSS'en
piller jeg nok ikke så meget ved selve HTML opbygning.

Men du har ret i det semantiske - jeg har skam læst Zeldman.

Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-04 20:41

Morten [Kozmo.dk] wrote:
> [...]
>
> MEN
>
> Internet Explorer 5 på Macintosh knækker de sider hvor der er to

Skal du have to spalter til at ligge ved siden af hinanden, er der to veje,
du kan gå:

1) Sæt en bredde på begge spalterne, lad spalterne være tilsammen højest 92
% af browservinduets bredde og float dem til hver sin side. Skriv den højre
spalte først ind i kildekoden.

2) Indsæt den venstre spalte med absolut position og tildel den højre spalte
en padding-left lidt større end bredden på den venstre spalte (denne padding
vil lægge sig ind bag den venstre spalte og holde den højre spaltes indhold
fri af den venstre).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk