[CSS] Placering af boks
Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 22-09-04 00:28

Hej.

Følgende css-kode virker i enkelte browsere - det er meget logisk og derfor
kunne det jo være rart at det også virkede i f.eks. IE, men den skal der
åbenbart altid være bøvl med:

div#boks {
position: fixed;
top: 5.0em;
right: 0.5em;
bottom: 2.0em;
left: 10.0em;
border: thin solid #000;
}

Koden her virker i bl.a. Netscape og Mozilla - og er det ikke også
standard-css at kunne benytte top, right, bottom og left samtidig, når
position er i fixed-mode?

Men i IE giver det desværre ingen effekt, så hvad kan jeg gøre for at få den
ønskede boks i IE?

Jeg tænkte på at man måske kunne lave en "ydre-boks", der fylder 100% i
bredden og højden (og med position: absolute - da position: fixed opfører
sig sært i IE) og med en padding, der giver placeringen. Altså:
Jeg har fiflet lidt med det, men kan ikke finde noget css der virker - og på
en måde der virker ens i alle browsere.

Eventuelt skal jeg til at lave en selvstændig css-fil til IE og en
standard-css-fil til alle andre, men er jeg virkelig nødsaget til det? Og
kan den ønskede placering af min boks overhovedet opnås i IE?

På forhånd tak! - og undskyld for dette længere indlæg.

Mvh.
Bjarke

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-09-04 01:28

Position: fixed støttes ikke i IE. Her er en workaround:
http://devnull.tagsoup.com/fixed/

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 22-09-04 14:53

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> skrev:
> Position: fixed støttes ikke i IE. Her er en workaround:
> http://devnull.tagsoup.com/fixed/

Jo, mange tak! Det har da hjulpet mig noget. Jeg er nu kommet frem til
følgende, der vises på samme måde i Netscape, Opera og IE:

http://www.bwp.dk/temp/testdesign/

Jeg har dog et problem. Det er sådan at div-elementer automatisk justerer
deres bredde til det maksimalt mulige (hvilket ikke er det samme som 100%?).
Hvordan får jeg samme egenskab på højden af et element?
Sætter man enten højden eller bredden til 100% er det beregnet i forhold til
browservinduet, hvilket ikke var meningen. Det skal være 100% i forhold til
det element det er indeholdt i (hvor padding er medregnet selvfølgelig).

Se evt. på ovenstående test-side: Det jeg gerne vil er at få den grønne og
grå boks til automatisk at fylde ned til den lyserøde boks, hvis I forstår
mig.

Er der en løsning på det?

Mvh.
Bjarke