Forrige og Næste
Fra : Fedtmule

Dato : 17-09-04 08:18

Hej alle,

Jeg ved ikke om der findes et script som beskrevet nedenfor, MEN:

Lad os antage at du er på min hjemmeside, og læser en given side
(det kunne være [uge37.htm]). Når du så trykker på knappen
Forrige, ved scriptet, at det skal hente [uge36.htm] og når du
trykker på knappen Næste, skal [uge38.htm] hentes.
Og det samme skal så ske, når du læser [uge36.htm] - så hentes
henholdsvis [uge35.htm] eller [uge37.htm]

Tanken er altså, at scriptet blot _tæller_ sig frem til, hvad der
skal vises i browseren.

Findes det (eller tilsvarende), eller skal det opfindes? Jeg har
ledt tykt og tyndt på diverse sites med færdige scripts, men uden
held...

*Fedtmule*

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Hansen

Dato : 17-09-04 13:47

Hej

Fedtmule wrote:
> Hej alle,

> Tanken er altså, at scriptet blot _tæller_ sig frem til, hvad der
> skal vises i browseren.

<script type="text/javascript">

//hent url
var url = location.href;

//del url op, så filnavnet efterlades:
var url_parts = url.split("/");

//hent filnavnet
var file = url_parts[url_parts.length - 1];

//find tallet:
var number = file.replace(/[^0-9]/g,"");

//forrige:
var prev = "uge"+(parseInt(number) - 1)+".htm";

//næste
var next = "uge"+(parseInt(number) + 1)+".htm";

document.write("<a href=\""+prev+"\">Forrige</a> | <a
href=\""+next+"\">Næste</a>");

</script>

Mvh Christian

Fra : Fedtmule