kan vi få en billig løsning?
Fra : Kasper Møller

Dato : 30-10-04 23:37

Nu har de store udbydere jo efterhånden investeret en del penge i bredbånd
herhjemme. Det er ikke længere så dyrt for dem at udlåne udstyr og det er
ikke dyrt for kunden at købe sit eget (her tænkes på router/modem). I hvert
fald ikke i forhold til "gamle dage". Jeg husker tydeligt i 2000 hvor jeg
fik NetExpress hvor man skulle have atm-kort osv, kostede en formue.

Derfor ville det da nu være et plus at se enten en lavpris- forbindelse til
studerende (og alle andre der ikke lige har økonomi til de "almindelige"
forbindelser). Det nærmeste man kommer på det, og her tænker jeg på always
on og flatrate, er webspeed 64/64 kbit til 149 kr. per måned.

Jeg er klar over, at sådanne forbindelser ikke giver meget indkomst til
udbyderen, men betaler kunden oprettelse og udstyr, så er der vel ikke noget
tab, hvis kunden skulle vælge at opsige abbonnement en måned efter? Dette
tror jeg dog ikke vil ske, hvis man tilbyder kunden en god service.

At sælge sådan en forbindelse kunne sagtens give udbyderen mange flere
kunder, også til de hurtige forbindelser. CC giver jo f.eks. kunderne
mulighed for at booste deres forbindelser. Har du først fået en kunde ind på
en langsom forbindelse, så er der jo stor chance for at han eller hun prøver
at booste og får blod på tanden til at købe en hurtigere forbindelse, eller
om ikke andet lysten til at booste igen. Et andet lokkemiddel vil være
fremtidige muligheder for at leje film og lign. ydelser, som kræver en
hurtigere løsning.

Det er ikke fordi jeg tror selskaberne har svært ved at få kunder, men det
er vel altid godt for et firmas image, hvis det har løsninger til alle i
samfundet? Man har jo allerede medarbejderbredbånd, hvorfor så ikke en
studierabatordning f.eks.? En internetudbyder er vel ligesom en bank eller
et teleselskab: Når man først er kunde, så skifter man ikke bare lige sådan
uden videre, hvis man har fået god service og er blevet behandlet godt (også
selvom selskabet ikke er det billigste).
Udbyderne har nok ikke megen interesse i lavhastigheds/billige løsninger,
men en fortjeneste er vel bedre end ingen fortjeneste?

Der er jo også mange andre der kan drage fordel af, at folk får billigt
internet. Banker og sparekasser vil jo gerne have at folk bruger pc-bank, så
de selv kan spare penge i kundeservice. Den yngre generation vil automatisk
komme til at bruge det, men de generationer, som ikke er flasket op med
pc'er virker mere tilbageholden efter hvad jeg selv har erfaret. Hvis disse
får billige løsninger, så hopper de måske også på vognen. (Ja jeg ved godt
man kan bruge dialup modem, men det spærre jo stadigvæk telefonen, er mere
ustabilt og så er det jo efterhånden i bund og grund fortid). Desto flere
der kommer på nettet, desto flere vil der også være som handler på nettet,
hvilket vil medføre mere konkurrence på stort set alle markedsområder og det
vil igen (forhåbentligt) medføre endnu bedre service og kvalitet. Kort sagt:
Domino- effekten

Invester i folket!

---

Fra : Rea721

Dato : 31-10-04 16:43

I news:cm14vc$ko0$1@news.cybercity.dk
skrev Kasper Møller følgende tekst:

> Derfor ville det da nu være et plus at se enten en lavpris-
> forbindelse til studerende (og alle andre der ikke lige har økonomi
> til de "almindelige" forbindelser).

Altså du vil ha "det hele" og ikke betale...måske de også har Pizza :)

> [...]
> ikke noget tab, hvis kunden skulle vælge at opsige abbonnement en
> måned efter? Dette tror jeg dog ikke vil ske, hvis man tilbyder

ISP er ikke filantroper og Internet kunder er efter min erfarring de mest
troløse mennesker der findes, måske lige under mobil kunder.

> Invester i folket!

....og vi vil også ha Cola, og Limfj0rdsporter, og Cult og.........

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Kasper Møller

Dato : 31-10-04 17:48

Rea721 wrote:

> Altså du vil ha "det hele" og ikke betale...måske de også har Pizza :)

Nej bestemt ikke. En langsom forbindelse er bestemt ikke det hele. Betaler
kunden selv for oprettelse + udstyr og derved mindre i abonnement er det
ikke gratis og samtidigt heller ikke noget økonomisk tab for udbyder.
Derimod er det endnu en kunde "på kontoen".

> ISP er ikke filantroper og Internet kunder er efter min erfarring de
> mest troløse mennesker der findes, måske lige under mobil kunder.

Ja, men nu hvor du selv nævner mobilmarkedet, så kig lige på det. Nu hvor de
mest drastiske ændringer er kommet, hvor mange kunder gider så at skifte
selskab bare fordi det er muligt at betale et par øre mindre per minut et
andet sted? Jo der er da folk som gør det, men de fleste gider ikke spilde
tid på at skifte udbyder hver måned. Det samme hvis du har en billig
internetløsning, bare det at skulle skifte emailadresse er jo til meget
besvær for folk.
Du kan se hvad der skete sidste gang, der kom skred i priserne på bredbånd.
Mange fik tilbudt lavere priser eller højere hastighed mod at blive som
kunde. Når priserne daler, så er der andre ting man må kunne tilbyde, især
service! Nu har CC kommet med en kombineret bredbånd + telefoni løsning.
Tele2 (eller hvem det nu er) har længe givet rabat, hvis man også havde
begge dele hos dem. Billige kombiløsninger vil da klart være det som kan
redde kunder ind og samtidigt gøre det mere fordelagtigt at forblive hos en
udbyder.

---

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 31-10-04 18:16

> [...]
> ikke gratis og samtidigt heller ikke noget økonomisk tab for udbyder.
> Derimod er det endnu en kunde "på kontoen".

Jeg tvivler på, at der er ret mange privatkunder, som vil betale hvad det
koster for f.eks. Tiscali og Cybercity at oprette en ADSL forbindelse +
hardware for at spare 50-100 kr. pr. måned. Der vil komme til at gå mange
måneder, inden investeringen er tjent hjem.

--
Mvh. Jesper

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-11-04 07:15

Kasper Møller wrote:

> [...]
> selskab bare fordi det er muligt at betale et par øre mindre per minut et

Alle dem der skifter selvskab hvert ½'e år, fordi de vil have ny telefon
til en krone (eller tilsvarende ny-kunde-tilskud) ?

--
Don't waste space

Fra : Kasper Møller

Dato : 01-11-04 08:38

Thomas Corell wrote:

> Alle dem der skifter selvskab hvert ½'e år, fordi de vil have ny
> telefon til en krone (eller tilsvarende ny-kunde-tilskud) ?

Bindingsperioden er jo netop 6 måneder = den tid et tele- eller internet
skal bruge på at tjene ind på "gaven"/udstyret, der er ikke tale om noget
økonomisk tab.

---

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-11-04 08:48

Kasper Møller wrote:

> Bindingsperioden er jo netop 6 måneder = den tid et tele- eller internet
> skal bruge på at tjene ind på "gaven"/udstyret, der er ikke tale om noget
> økonomisk tab.

Nu gik snakken på "troløse kunder", der ofte skifter selskab..

--
Don't waste space

Fra : Henrik Bo Hansen

Dato : 01-11-04 09:20

"Kasper Møller" <kbmpost[nospamforme]@hotmail.com> wrote in message

> Bindingsperioden er jo netop 6 måneder = den tid et tele- eller
> internet skal bruge på at tjene ind på "gaven"/udstyret, der er ikke
> tale om noget økonomisk tab.

Hvor er din dokumentation for at der ikke er økonomisk tab for tele-
internet selskaberne ? Er det en formodning du har ?

Bindingsperioden som der er idag på de 6 mds er ikke noget selskaberne
selv har valgt, den er fastsat af myndighederne på området.

Jeg er er ret overbevist om at "gaven" som du kalder den, er økonomisk
ugunstig for selskaberne når det handler om de kunder der shopper
rundt.

/Henrik

Fra : Kasper Møller

Dato : 01-11-04 11:22

Henrik Bo Hansen wrote:

> Hvor er din dokumentation for at der ikke er økonomisk tab for tele-
> internet selskaberne ? Er det en formodning du har ?

Nej, det kan regnes ud ved lidt hovedregning. Jeg indrømmer, at jeg ikke
sidder og kigger hvert eneste tilbud igennem, men typisk når man får tilbudt
en ny smart telefon til en 4- 500 kr. (+oprettelse), så kræver de at man
betaler ml. 2- 400 kr. om måneden i abonnement/forbrug i bindingsperioden,
alt efter hvilken mobil man køber. Teleselskaberne skal nok få de penge ind
igen. Ja, man kan i nogle tilfælde spare flere hundrede kroner, men folk har
tendens til at tro de sparer mere end de gør. Der er lige oprettelse af
abonnement (hvis man skifter selskab) og den tid der skal bruges på at købe
mobil (måske ikke så væsentligt for nogle, men folk der har forpligtigelser,
f.eks. i form af arbejde, kan ikke bare lige tage fri for at nå ned mandag
morgen til det gode tilbud).

> Bindingsperioden som der er idag på de 6 mds er ikke noget selskaberne
> selv har valgt, den er fastsat af myndighederne på området.

Ja, og det spiller selskaberne også på.

> Jeg er er ret overbevist om at "gaven" som du kalder den, er
> økonomisk ugunstig for selskaberne når det handler om de kunder der
> shopper rundt.

Jeg er ikke uenig i at der er eller kan være et tab i disse tilfælde, jeg
tror bare ikke det er særlig stort. Teleselskaber betaler jo ikke for hele
mobilen og forærer dem væk, men gir blot et tilskud. Hvis de så i forevejen
har lavet en aftale med producenten af mobilen om et stort parti, mon så
ikke de allerede selv har fået en pæn rabat?

---

Fra : Henrik Bo Hansen

Dato : 01-11-04 11:46

> [...]
> (måske ikke så væsentligt for nogle, men folk der har forpligtigelser,
> f.eks. i form af arbejde, kan ikke bare lige tage fri for at nå ned

Taler vi ikke om ADSL ?

> Ja, og det spiller selskaberne også på.

Natutligvis, det er jo klart at de benytter de regler der er på området.

> [...]
> så i forevejen har lavet en aftale med producenten af mobilen om et
> stort parti, mon så ikke de allerede selv har fået en pæn rabat?

Igen det afhænger af tilbudet, og det er jo lidt andre summer der tales
om
når det er ADSL og Internet.

Jeg tror der er ganske få selskaber der tjener penge på dag 1. efter de
6 mds.

/Henrik

Fra : Kasper Møller

Dato : 01-11-04 18:11

Henrik Bo Hansen wrote:
> Taler vi ikke om ADSL ?

Jo, nu var det bare fordi, at tele-selskaberne var blevet nævnt længere oppe
i tråden

> Igen det afhænger af tilbudet, og det er jo lidt andre summer der
> tales om
> når det er ADSL og Internet.

Helt sikkert, men når det kommer til internet, så behøver man heller ikke at
lokke med gaver. Hvis du har en lav månedlig indkomst, f.eks. ved SU, så vil
du nok gå mere op i om du kan få et billigt abonnement fremfor en
playstation med i oprettelsen - mener det var TDC, som havde det på et
tidspunkt?

> Jeg tror der er ganske få selskaber der tjener penge på dag 1. efter
> de 6 mds.

Det siger jeg heller ikke, men derimod mener jeg ikke at det behøver at være
noget økonomisk tab, hvis en kunde vælger at skifte ISP så snart
bindingsperioden ophører. Udstyret kan da ikke være så dyrt som det har
været, især efter selskaberne er begyndt at have bestemt mærker som
standard. Der er flere som lejer de "avanceret" udstyr ud (trådløs router)
bla, så det må da kunne løbe rundt for dem på den måde. En kunde, som har en
computer i sit hjem har jo heller ikke brug for router, så denne kunne jo
sagtens nøjes med et billigere modem - hvis de altså stadig er billigere?

En billig løsning stopper måske ikke kunden i at skifte udbyder, men i det
mindste er vedkommende kunde! Det må da være nemmere for en udbyder at have
en kunde "i stald", som de så kan forhandle med hvis han/hun vil skifte til
et andet selskab, fremfor at man skal lave opsøgende salg. Desuden er det jo
også godt for et firmas image og statestik at sige de har så og så mange
procentdel af den danske befolkning som kunder.

---

Fra : Peter Knutsen

Dato : 02-11-04 03:08

Henrik Bo Hansen wrote:
> [...]
>
> Bindingsperioden som der er idag på de 6 mds er ikke noget selskaberne
> selv har valgt, den er fastsat af myndighederne på området.

Det betyder jo bare, at selskaberne må fastsætte
abonnementsprisen sådan, at de netop opnår tabsfrihed efter
6 måneders abonnement.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-11-04 14:48

> Nej bestemt ikke. En langsom forbindelse er bestemt ikke det hele. Betaler
> kunden selv for oprettelse + udstyr og derved mindre i abonnement er det
> ikke gratis og samtidigt heller ikke noget økonomisk tab for udbyder.

Etableringsomkostningerne for en ny kunde på ADSL er 5-cifrede.
Det vil de færreste studerende være interesseret i at betale

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-11-04 15:33

> "Kasper Møller" <kbmpost[nospamforme]@hotmail.com> wrote in message
>
> Etableringsomkostningerne for en ny kunde på ADSL er 5-cifrede.
> Det vil de færreste studerende være interesseret i at betale

Du skal vel ikke sige det koster over 10.000 at etablere ADSL... Når
telefonen linien er etableret, udstyret er i centralen, kunden skal kobles
til Dslam´en kommer det vel ikke til at koste 10.000..

modem og delefilter som leveres til kunden kommer vel næppe op i 1000,- for
det som TDC køber af mænder.. og så den tid det tager teknikeren på
centralen.. Så kan det hele vel næppe løbe op i over 3000 højst.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-11-04 17:16

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> Du skal vel ikke sige det koster over 10.000 at etablere ADSL... Når
> telefonen linien er etableret, udstyret er i centralen

Kommer telefonlinjen og udstyret på plads ved magi? Der er foretaget en
kapitalinvestering der skal afskrives.

> modem og delefilter som leveres til kunden kommer vel næppe op i 1000,-
> for det som TDC køber af mænder.. og så den tid det tager teknikeren på
> centralen.. Så kan det hele vel næppe løbe op i over 3000 højst.

Hvad baserer du dine tal på?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-11-04 19:43

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
>
> Kommer telefonlinjen og udstyret på plads ved magi? Der er foretaget en
> kapitalinvestering der skal afskrives.

Øhh, ja det er vel det som abonnementet skal gøre! At man selv betaler start
omkosninger.. Dsv tekniker på centralen ogterminaludstyret hos kunden... Så
skal dette beløb ikke inddrages i abonnements afgiften, som så kan sættes
ned. De store indvisteringer der er foretaget på centralerne, er jo vel
foretaget for at kunne tilbyde produktet.

> Hvad baserer du dine tal på?

på skøn

Fra : Martin Schultz

Dato : 04-11-04 21:05

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> skrev 2004-11-04:
> [...]
> ned. De store indvisteringer der er foretaget på centralerne, er jo vel
> foretaget for at kunne tilbyde produktet.

Pengende skal da stadig tjenes ind igen.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-11-04 01:05

> Øhh, ja det er vel det som abonnementet skal gøre! At man selv betaler
> start omkosninger..

Startomkostninger inkluderer jo netop linje og udstyr...

> Dsv tekniker på centralen ogterminaludstyret hos kunden...

Du har så en anden definition...

> De store indvisteringer der er foretaget på centralerne, er jo vel
> foretaget for at kunne tilbyde produktet.

Ja, og de skal forrentes...

> på skøn

Ohh

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-11-04 22:30

> [...]
> det som TDC køber af mænder.. og så den tid det tager teknikeren på
> centralen.. Så kan det hele vel næppe løbe op i over 3000 højst.

TDC tager et pænt stort beløb (4 cifre) for at opsætte en DSL forbindelse
alene. Hertil kommer så CPE, DSLAM'er, routere osv. på centralerne.

En privatkunde tjenes først hjem måneder efter udløbet af bindingsperioden.

--
Mvh. Jesper

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-11-04 18:05

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Etableringsomkostningerne for en ny kunde på ADSL er 5-cifrede.

Næppe.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-11-04 01:06

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> Næppe.

Du baserer dit udsagn på din sunde fornuft?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-11-04 08:59

> Du baserer dit udsagn på din sunde fornuft?

Jeg kan ligesom regne ud, at du bruger en meget kort
investeringshorisont for at komme frem til et 5-cifret beløb for at
oprette en ADSL-kunde. Hvis TDC havde sådanne udgifter ville ADSL i
øvrigt være en gigantisk underskudsforretning, hvilket vi begge godt
ved det ikke er.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jacob Andersen

Dato : 31-10-04 17:58

Kasper Møller wrote:
> [...]
> forbindelser). Det nærmeste man kommer på det, og her tænker jeg på always
> on og flatrate, er webspeed 64/64 kbit til 149 kr. per måned.

Det nærmeste du kommer er Tiscali Highway (2048/128) til 199 kr, godt
nok ikke flatrate, men hvis du aligevel er studerende og kan leve med en
64/64, så kan du formodentlig også holde dig under 1 GB grænsen. Og hvis
ikke er det ikke alverden for en GB mere.

Jeg tror ikke at det er muligt at komme længere ned på nuværende
tidspunkt. Kobberleje og trafikpriser taget i betragtning.

Ellers er der også TDC's Ekspres Net, der giver 128/128 flatrate til 239 kr.

Jacob Andersen