Video i realtid og hastighed
Fra : Dan Andersen

Dato : 28-10-04 20:08

Hvilken hastighed på ADSL er nødvendig for at man kan se video fra et
installeret overvågningskamera fx. fra sit firma til ens egen bolig?
PT. er der 64/64 men det er alfor lidt. Selvfølgelig vil en 4 Mb. linie
være ideel, men jeg søger råd fra en, der har erfaringen med det og ikke en,
der lever af at sælge høje hastigheder

Kan 128/128 være nok eller skal man op på 512/512 eller måske mere, for at
det virker?

--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 29-10-04 10:13

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote in message
> [...]
> der lever af at sælge høje hastigheder
>
> Kan 128/128 være nok eller skal man op på 512/512 eller måske mere, for at

Det afhænger af følgende faktorer: Opløsning på kameraet, farver/sorthvid,
antal billeder per sekund, kompression.
Når jeg komprimerer PAL (720x576, farve, 25/sek) til MPEG2, så bruger jeg 6
Mbit/s.
Når jeg komprimerer det til MPEG4, bruger jeg 2.2 Mbit/s.
Hårdere kompression kan give lavere værdier.
Men til overvågningsbrug har man ikke brug for så mange billeder per sekund.
Man kunne sikkert hente udemærkede JPEG billeder over 64 Kbit/s, hvis man
hentede et hvert 5. sekund.

Niels Dybdahl

Fra : Bruno Christensen

Dato : 29-10-04 16:12

On Fri, 29 Oct 2004 11:13:07 +0200, Niels Dybdahl wrote:

> [...]
> Mbit/s.
> Når jeg komprimerer det til MPEG4, bruger jeg 2.2 Mbit/s.

Dette er et afledt spørgsmål: Min kone er døv, kan disse 3-mobiler vise mine
mundbevægelser tilstrækkeligt hurtigt, så min kone kan mundaflæse. eller vil
det være en "gang hakkeri" så det er uforståeligt ?

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 01-11-04 12:49

"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> wrote in message
> [...]

vil
> det være en "gang hakkeri" så det er uforståeligt ?

Nu er min viden omkring mundaflæsning begrænset... men nej 3's videotelefoni
er alt alt for dårlig/langsom til det brug.

Desværre

Fra : Bruno Christensen

Dato : 02-11-04 01:39

On Mon, 1 Nov 2004 12:48:48 +0100, Flemming Lynggaard wrote:

> Nu er min viden omkring mundaflæsning begrænset... men nej 3's videotelefoni
> er alt alt for dårlig/langsom til det brug.

Det har også været mit indtryk.

> Desværre

Ja

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Dan Andersen

Dato : 30-10-04 14:24

Vil det sige, at man skal have en 2Mb linie for at se overvågningen
ordentlig?
Hvad med TV Avisen på nettet og andre "film" ?? Hvordan kan det være, at man
kan se dem i rimelig kvalitet uden den store hastighed?

Fra : Rander

Dato : 02-11-04 00:28

Sat, 30 Oct 2004 15:23:36 +0200 brugte Dan Andersen 40 linier på at
fortælle dette til dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> [...]
>Hvad med TV Avisen på nettet og andre "film" ?? Hvordan kan det være, at man
>kan se dem i rimelig kvalitet uden den store hastighed?

Fordi de er komprimeret. At komprimere video kræver regnekraft - meget
regnekraft. Til gengæld kræver det ikke så meget regnekraft at pakke den
komprimerede video ud og vise den. Du kender det sikkert fra ZIP- og
RAR-filer - det tager længere tid at pakke dem end at pakke dem ud.

Hvis du skulle lave samme komprimering på en mobil-telefon skulle man pakke
en hel del regnekraft ned i den, og jeg tvivler på at man i dag kan pakke
så meget regnekraft ned i sådan en uden at den bliver for stor til at
appellere til det brede marked, eller også bliver den så dyr at du
alligevel ikke har råd!

Men også inden for den slags sker der jo fremskridt - mit gæt er at det vil
være muligt om 5-7 år, og til en fornuftig pris...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Enhver har sin fulde frihed, så længe han ikke benytter sig af den. (Helge Krog)