Performance på SHDSL
Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-10-04 21:01

Hej

Jeg har netop sat MRTG op mod en router på en 2,3 Mbps SHDSL fra
Webpartner. Den viser overraskende nok at jeg kun kan hente med ca.
1,75 Mbps, altså ca. det samme som jeg kan hive igennem min 2 Mbps
ADSL fra Cybercity.

Når jeg downloader fra servere der normalt godt kan levere 2+ Mbps, så
kan jeg da også "kun" downloade med ca. 215 KB/s - ganske som på min 2
Mbps ADSL.

Hvor bliver de sidste 0,3 Mbps af? Er SHDSL så anderledes i teknologi
at de spises af yderligere overhead end det vi allerede kender ved
ADSL? I så fald, hvor?

Jeg har naturligvis spurgt Webpartner, som bare siger at det er
overhead, men i øvrigt ikke kan/vil komme med en mere teknisk
forklaring.

--
Jacob - www.bunk.cc
Needs are a function of what other people have.

Fra : :-\) Jens

Dato : 27-10-04 22:37

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har naturligvis spurgt Webpartner, som bare siger at det er
> overhead, men i øvrigt ikke kan/vil komme med en mere teknisk

Den 2,3 Mbit/s CyberCity SHDSL forbindelse vi har på arbejdet har ikke det
problem. Vi får 2,3 Mbit/s leveret.....
Synes umiddelbart heller ikke at der er problemer med TDC's SHDSL på 2,3
Mbit/s sidst jeg var ude hos en kunde der har en sådan linie.

Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-10-04 07:53

":-\) Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> writes:

> Den 2,3 Mbit/s CyberCity SHDSL forbindelse vi har på arbejdet har ikke det
> problem. Vi får 2,3 Mbit/s leveret.....

Hvad oversætter det til i downloadhastigheder? 240-250 KB/s?

Har du MRTG-grafer eller lignende på sådan en sjover? Hvor topper den?

--
Jacob - www.bunk.cc
Among the lucky, you are the chosen one.

Fra : :-\) Jens

Dato : 28-10-04 20:39

> Hvad oversætter det til i downloadhastigheder? 240-250 KB/s?

IE melder omkring 260 KB/s...... Men om du kan stole på IE ved jeg ikke.
Jeg ved ihvertfald at linien kører væsentligt hurtigere end vores 2 Mbit/s
ADSL. Den var nemlig kun på omkring 1,8 Mbit/s da vi målte efter.

> Har du MRTG-grafer eller lignende på sådan en sjover? Hvor topper den?
Nej, det har vi aldrig fået aktiveret på den. Vi har simpelthen for travlt
til at få tid til at lave sådan noget sjov . Det kunne vi ellers godt få
tid til i gamle dage....

Hvis jeg får tid kan jeg se om jeg kan hente noget fra en FTP server med
fuld skrald. F.eks. ftptest1.tele.dk plejer at kunne levere for fulde
gardiner sidst jeg prøvede på en 4 Mbit/s forbindelse.....

Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-10-04 20:46

> [...]

> Jeg ved ihvertfald at linien kører væsentligt hurtigere end vores 2 Mbit/s
> ADSL. Den var nemlig kun på omkring 1,8 Mbit/s da vi målte efter.

1,8 Mbps på en 2 Mbps ADSL er ganske fint og som forventet. Vi ser dog
samme performance på de to linjer :-\

> Hvis jeg får tid kan jeg se om jeg kan hente noget fra en FTP server med
> fuld skrald. F.eks. ftptest1.tele.dk plejer at kunne levere for fulde
> gardiner sidst jeg prøvede på en 4 Mbit/s forbindelse.....

Det prøvede jeg lige. Jeg prøvede med en fil på 100 MB. Resultatet
blev 204,5 KB/sec downstream og 234,5 KB/sec upstream.

For at være sikker på at serveren kunne levere varen prøvede jeg
umiddelbart efter også fra en anden maskine på en hurtigere
forbindelse, hvor jeg fik ca. 1265 KB/sec i begge retninger, så det
kunne den vist godt.

Hvis du får tid til at teste, så vil jeg meget gerne høre resultatet,
så jeg har noget konkret sammenligningsdata at gå tilbage til min
udbyder med.

--
Jacob - www.bunk.cc
Tell me what to think!!!

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-10-04 07:41

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det prøvede jeg lige. Jeg prøvede med en fil på 100 MB. Resultatet
> blev 204,5 KB/sec downstream

Jeg prøvede lige en 10MB, den gav ca. 214 KBps på 2048/512 TDC ADSL.

Stig Johansen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-10-04 12:41

Stig Johansen <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> writes:

> Jeg prøvede lige en 10MB, den gav ca. 214 KBps på 2048/512 TDC ADSL.

Det passer også meget godt med hvad jeg plejer at kunne få igennem på
min 2048/512 ADSL fra CyberCity.

Du har ikke haft lejlighed til at teste på en 2,3 Mbps SHDSL, vel?

--
Jacob - www.bunk.cc
Of course there's no reason for it, it's just our policy.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-11-04 23:15

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> Jeg har en TDC SHDSL og den leverer over de 250 KB/s, uden at jeg dog har
> nogle grafer at kunne henvise til

OK - tak. Jeg har kunnet downloade med mellem 205 og 220 KB/sec og
uploade med ca. 235 KB/sec, så jeg må bare blive ved med at gå dem på
klingen. De bliver ved med at sige at der ikke er noget galt :-\

--
Jacob - www.bunk.cc
I fear explanations explanatory of things explained.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-11-04 19:26

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> writes:

> Jeg synes at kunne huske at webpartner tidligere havde nogle grafer over
> belastninger på deres backbones... Men disse backbones var der vist flere
> 2Mbit backbones... Det kan jo være du ryger via en sådan 2Mbit backbone og
> derfor ikke kan få højere hastighed. Hvad siger ping, imens du downloader..?

Det var ikke tilfældet. Jeg kunne fint fylde linjen så jeg fik høj
latency på den.

Webpartner har i dag fikset problemet. Tilsyneladende var de kommet
til at lægge en forkert shaping profil på linjen (påstod de).
Ærgerligt at det skulle være så besværligt at få dem til at se på
problemet.

I øvrigt lader det til man kan hælde ca. 2.050 kbps igennem sådan en
linje. Det er vist nogenlunde som forventet.

--
Jacob - www.bunk.cc
If ignorance is bliss, why aren't there more happy people?