Hvilke udbydere bruger RÅ KOBBER ? Hjælp
Fra : Newsman

Dato : 14-10-04 21:12

Hej

Jeg har set følgende på TDC´s hjemmeside: CITAT:

"Er der forskel i den måde TDC og andre udbydere leverer bredbånd på?
Ja, TDC benytter din eksisterende telefonforbindelse (både fastnet og ISDN),
mens nogle andre udbydere leverer ADSL via separate ledige kobbertrådpar
(såkaldt "rå kobber"). Et skillefilter bliver installeret på din
telefonlinje, hvormed linjen kan deles frekvensmæssigt, så analoge telefoner
eller ISDN fælles kan udnytte linjen sammen med ADSL" CITAT SLUT

Da TDC åbenbart ikke længere kan levere en 2 mbit forbindelse i mit område
vil jeg så skifte ISP. Er der nogle der ved hvilke ISPer der bruger rå
kobber ? De kan jo forhåbentlig levere det ønskede produkt :).

Med venlig hilsen

Thomas N

Fra : Christian Laursen

Dato : 14-10-04 21:31

"Newsman" <ucannot@mailme.dk> writes:

> Da TDC åbenbart ikke længere kan levere en 2 mbit forbindelse i mit område
> vil jeg så skifte ISP. Er der nogle der ved hvilke ISPer der bruger rå
> kobber ? De kan jo forhåbentlig levere det ønskede produkt :).

Hvis TDC ikke kan levere 2 mbit adsl i dit område er der ret gode chancer for,
at der heller ikke er andre, der kan.

--
Christian Laursen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-10-04 21:32

"Newsman" <ucannot@mailme.dk> wrote in message
>Er der nogle der ved hvilke ISPer der bruger rå
> kobber ? De kan jo forhåbentlig levere det ønskede produkt :)

Cybercity og Tiscali. men kræver de har udstyr på centralen og ikke køber
bitstream access af TDC (svjv) men der skal jo så være et ledningspar ledigt
fra dig til centralen. Du skal nok ikke oplyse du har telefon, for det vil
nok blive installeret som skillefilter løsning, som 1. priotet. da det så er
billigere for Cybercity og Tiscali end at levere en rå køber løsning.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-10-04 23:25

Hej Bjarke Hansen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> installeret som skillefilter løsning, som 1. priotet. da det så er
> billigere for Cybercity og Tiscali end at levere en rå køber

Nej, de har forskellig politik på området.

Du har (så vidt jeg ved da) ret mht. Cybercity. Men Tiscali har siden
deres opspiltning af "Bredbånd" og "Bredbånd Plus" (det sidste er
identisk med deres ADSL inden opsplitningen i sommeren 2003) faste
regler på området.

Bredbånd leveres kun på delt kobber, dvs. kræver noget fastnettelefon.

Bredbånd Plus leveres på eget kobberpar, hvis der er et frit til
rådighed.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-10-04 17:25

> Bredbånd leveres kun på delt kobber, dvs. kræver noget fastnettelefon.

Nej. Har du ikke fastnettelefon, forsøges bredbånd også leveret på rå
kobber. Tiscali Highway derimod leveres kun på delt rå kobber.

--
Mvh. Jesper

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-10-04 00:14

Hej Jesper Nielsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Nej. Har du ikke fastnettelefon, forsøges bredbånd også leveret på
> rå kobber.

Du har ret (jf. <http://www.tiscali.dk/consumer/adsl/faq.php>), det var
en bøf.

Du Jesper, er det ikke en ændring, der er blevet foretaget indenfor det
seneste max halve års tid?
(Altså at "non-Plus" forsøges leveret på separat kobber, hvis man ikke
har fastnettelefon).

> Tiscali Highway derimod leveres kun på delt rå kobber.

De vist ca. 30 kr.s forskel pr. måned på leje af hhv. delt kobber og et
separat kobberpar betyder også _ret_meget_ for dette produkt.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 16-10-04 17:22

> Du Jesper, er det ikke en ændring, der er blevet foretaget indenfor det
> seneste max halve års tid?
> (Altså at "non-Plus" forsøges leveret på separat kobber, hvis man ikke
> har fastnettelefon).

Tror jeg ikke. Jeg har arbejdet med kundeservice for Tiscali siden engang i
april, og i al den tid har det i hvert tilfælde været muligt at få både BB
og BB+ uden fastnettelefon (hvis ellers TDC makker ret og vil tildele et
kobberpar til formålet.)

> De vist ca. 30 kr.s forskel pr. måned på leje af hhv. delt kobber og et
> separat kobberpar betyder også _ret_meget_ for dette produkt.

Det må man sige ja til.
De 25 kr. der er forskel på BB vs. BB+ svarer vist nok rimeligt til
prisdifferencen på RK vs. DRK. Kan ikke huske de præcise priser, men de er
offentlige og kan findes ét eller andet sted på www.itst.dk.

--
Mvh. Jesper
Som arbejder for Tiscali, men udtaler sig for egen regning.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-10-04 23:48

> Tror jeg ikke. Jeg har arbejdet med kundeservice for Tiscali siden
> engang i april, og i al den tid har det i hvert tilfælde været
> muligt at få både BB og BB+ uden fastnettelefon

Tiden er åbenbart fløjet hurtigere, end jeg troede.

Det skal indrømmes, at jeg ikke med sikkerhed husker, hvornår jeg
senest kiggede på betingelserne for Bredbånd.

Jeg husker kun med sikkerhed, at:

1. Opdelingen kom engang i sommeren 2003 (vist pr. 1. juni..?).
Da blev den gamle ADSL identisk med Bredbånd Plus. Bredbånd uden Plus
var blot gensalg af TDC-opkoblinger (dog med postkasser etc. hos
Tiscali).

2. Omkring september (samme år) eller en anelse inden (max et par uger)
blev Bredbånd ændret, så hvis Tiscali ellers havde udstyr på kundens
central, blev man opkoblet hos dem selv.

Lige netop da læste jeg betingelserne igennem for at se, om der var ide
i at skifte fra Plus til ikke-Plus. Forskellen var, at med Plus havde
man stadig fast IP, kunne vælge mellem hardwareudstyr og fik separat
kobberpar (hvis der var noget frit).
(Jeg skippede hele den vage ide om at skifte af flere grunde. Desuden
var prisforskellen faktisk meget lille og praktisk betydningsløs).

Men hvornår jeg siden har læst dem igennem står meget diffust. Det er
også muligt, at skønt det med delt kobber ved Bredbånd (uden Plus) stod
i betingelserne dengang (i.e. man skulle have fastnettelefon), er det
jo ikke ensbetydende med, at de i praksis blev fulgt så stringent.

Men under alle omstændigheder tak fordi du fangede og rettede mine
forkerte oplysninger.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-10-04 00:23

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> crashed Echelon
writing news:UmBbd.2833$Vd7.1680@news.get2net.dk:

> [...]
> løsning, som 1. priotet. da det så er billigere for Cybercity og
> Tiscali end at levere en rå køber løsning.

CC leverer så længe der ikke er telefon på adressen, hvis der er telefon på
adressen kan CC anvende det eksisterende kobber og anvender så
skillefilter.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-10-04 13:52

On 2004-10-14, Newsman <ucannot@mailme.dk> wrote:
> [...]
> vil jeg så skifte ISP. Er der nogle der ved hvilke ISPer der bruger rå
> kobber ? De kan jo forhåbentlig levere det ønskede produkt :).

Hvis TDC ikke kan levere 2mbit kan andre sansynligtvis heller ikke.
Du skulle vel ikke have ISDN vel? Hvis du opsiger den kan du måske
trække mere på din linie.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.