Mozilla eller Firefox?
Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 11-10-04 17:25

Erfaringer søges:
Jeg bruger Mozilla i øjeblikket men overvejer at skifte til Firefox,
da den angiveligt skulle være lidt hurtigere. Er det korrekt?

Er der andre gode argumenter for at skifte - eller for ikke at skifte?

På forhånd tak

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-10-04 18:19

jubija@yahoo.dk wrote:

> Erfaringer søges:
> Jeg bruger Mozilla i øjeblikket men overvejer at skifte til Firefox,
> da den angiveligt skulle være lidt hurtigere. Er det korrekt?

Firefox rummer jo kun browseren og intet andet, så det må den
nødvendigvis være.

> Er der andre gode argumenter for at skifte - eller for ikke at skifte?

Firefox er noget rod. Settings er umulige at hitte rundt i og den er
alt for svær at komme igang med. Desuden har den problemer med flere
danske sites, sites som Mozilla klarer problemfrit. Firefox er et
afsluttet kapitel på min adresse.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-10-04 19:49

Jesper G. Poulsen wrote:

> Firefox er noget rod. Settings er umulige at hitte rundt i og den er
> alt for svær at komme igang med. Desuden har den problemer med flere
> danske sites, sites som Mozilla klarer problemfrit.

Svært at finde rundt i ? Det er da meget nemt.
Hvilke sider er det Firefox har problemer med ?

Martin.

Fra : Kristian Thy

Dato : 11-10-04 23:01

Martin Andersen uttered:

> Svært at finde rundt i ? Det er da meget nemt.

Ja, hvis man ved at man skal skrive "about:config" i adresselinien for
at komme til de fleste af opsætningerne. Som bruger af Mozilla gennem
flere år var jeg temmelig stumped da jeg installerede Firefox og ikke
kunne finde halvdelen af de ting jeg plejer at indstille i
Preferences-menuen (som af uransagelige årsager vist også kaldes noget
andet og findes et andet sted).

Jeg vil varmt anbefale at downloade Mozilla uden mailklient og composer
i stedet for Firefox.

\\kristian
--
<URL:http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt>
<URL:http://home.att.net/~jbcole/humor/Microsoft_patents.htm>

Fra : Martin Andersen

Dato : 12-10-04 09:30

Kristian Thy wrote:

> [...]
> kunne finde halvdelen af de ting jeg plejer at indstille i
> Preferences-menuen (som af uransagelige årsager vist også kaldes noget

De er de færreste der har brug for at editere i about:config, Firefox er
lavet
med brugervenlighed i tanke.
Når jeg laver en clean install, så går jeg ind i Edit->Preferences og ændrer
fondene (Linux maskine) og måske installerer nogle extentions
(Tools->Extensions).

Her for nylig har jeg fundet det lækre theme Noia Extreme, som
installeres via
Tools -> Themes.

Normalt så er det kun nødvendigt at sætte preferences 1 gang, den husker så
indstillingerne ved opgradering.

Husk på at Firefox ikke er en Mozilla-klon, men har sit eget liv

Martin.

Fra : Kristian Thy

Dato : 12-10-04 10:39

Martin Andersen uttered:

> De er de færreste der har brug for at editere i about:config, Firefox er
> lavet med brugervenlighed i tanke.

Ja, det ses tydeligt, eftersom der ikke gøres opmærksom på about:config
når man starter Firefox første gang. Det var først efter at have været
herinde forbi at jeg blev opmærksom på den. At jeg er de færreste kan
jeg ikke bruge til noget; det er samme argument der i mange år har fået
folk til at udvikle websider kun til IE.

> Normalt så er det kun nødvendigt at sætte preferences 1 gang, den husker så
> indstillingerne ved opgradering.

Det er da kun forventeligt. Det gør Mozilla også.

> Husk på at Firefox ikke er en Mozilla-klon, men har sit eget liv

Ikke på min maskine, tak. Jeg er absolut ikke enig i designernes
"forbedringer" af Mozillas interface.

Det eneste sted jeg bruger den er de steder hvor jeg er tvunget til at
bruge Windows, og det skyldes blot den forbedrede opstartstid.

\\kristian

Fra : Martin Andersen

Dato : 12-10-04 11:46

Kristian Thy wrote:

det er samme argument der i mange år har fået
> folk til at udvikle websider kun til IE.

Der er en væsentlig forskel. Du er velkommen til at bruge Mozilla
hvis du foretrækker den, eller en anden browser end Firefox.
Dem der går ind på sider skrevet kun til IE, har jo ikke andet valg
end at bruge IE.

> Ikke på min maskine, tak. Jeg er absolut ikke enig i designernes
> "forbedringer" af Mozillas interface.

Ok

Martin.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-10-04 14:08

Kristian Thy skrev:

> Ja, det ses tydeligt, eftersom der ikke gøres opmærksom på about:config
> når man starter Firefox første gang.

Det ville IMO være decideret usmart hvis Firefox selv "reklamerede" for
de skjulte indstillingsmuligheder. En fordel ved den "hemmelige"
about:config er at utrænede brugere ikke risikerer at pille ved noget de
ikke kan overskue.

Hvis man har brug for at ændre på de ting man piller ved under
about:config, bør man - IMO - også være i stand til at finde frem til
about:config.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : reg

Dato : 11-10-04 22:55

Jesper G. Poulsen wrote:
> jubija@yahoo.dk wrote:
>
> Firefox er noget rod. Settings er umulige at hitte rundt i og den er
> alt for svær at komme igang med.

Er du på M$ lønningsliste, eller bare svagt begavet?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-10-04 23:32

On Mon, 11 Oct 2004 23:54:43 +0200, reg <reggol@_remove_operamail.com>
wrote:

>Er du på M$ lønningsliste, eller bare svagt begavet?

... fordi Microsoft står bag Mozilla, og Mozilla-organisationen står
bag Firefox?

Jesper nævner jo blot, at han foretrækker Mozilla-suiten fremfor
Firefox. Jeg er MEGET spændt på din intelligente forklaring på
hvordan, du når frem til at det kunne betyde, at man var
Microsoft-fortaler?

Generelt gælder det, at der er de dygtige og de frelste. Selv bruger
jeg Mozilla, men i stedet for at misforstå indlæg, så prøver jeg at
gøre en indsats (bugreports, test-suites, etc.), hver gang, jeg støder
på én af Mozillas mange fejl. Det ville være rart, hvis folk, der ikke
kan finde ud af at skrive et stort S, udøvede den samme indsats.

Nåja: http://www.penny-arcade.com/view.php3?date=2002-07-22&res=l
--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: så længe (og ikke sålænge)

Fra : reg

Dato : 12-10-04 07:21

Peter Brodersen wrote:
Det ville være rart, hvis folk, der ikke
> kan finde ud af at skrive et stort S,

"S"

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-10-04 08:24

Peter Brodersen wrote:

> Nåja: http://www.penny-arcade.com/view.php3?date=2002-07-22&res=l

Aah ja - dejligt at se den igen. Den er røget (tilbage) i mine bookmarks.

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-10-04 17:37

reg wrote:

> Er du på M$ lønningsliste, eller bare svagt begavet?

Hverken eller. Jeg har bare nogle forventninger til det software jeg
installerer. Kan softwaren ikke leve op til forventningerne ryger det
ud igen. Af samme årsag anvender jeg Mozilla 1.6.

Jesper G. Poulsen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 18-10-04 11:19

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:

> Firefox er noget rod. Settings er umulige at hitte rundt i og den er
> alt for svær at komme igang med. Desuden har den problemer med flere
> danske sites, sites som Mozilla klarer problemfrit. Firefox er et

Det kan sagtens skyldes et css-valg/javascript på siden. Indtil jeg efter
flere forgæves forsøg fik www.ida.dk til at ændre i deres script fik
jeg en forkert side i mozilla, men en rigtig i firefox.

Det skyldes kun at folkene bag i en eller anden tekstfil havde valgt
at teste for strengen firefox frem for gecko...
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Stig Nygaard

Dato : 11-10-04 19:14

Hej

jubija@yahoo.dk wrote:
> Jeg bruger Mozilla i øjeblikket men overvejer at skifte til Firefox,
> da den angiveligt skulle være lidt hurtigere. Er det korrekt?
> Er der andre gode argumenter for at skifte - eller for ikke at skifte?

Først og fremmest. Installér den, og leg lidt med den. Det forhindrer
dig jo stadig ikke i at bruge din Mozilla som den primære browser indtil
du har fundet ud af om Firefox er det du søger.

Jeg er selv mangeårig Mozilla-bruger der for nylig har installeret
Firefox for første gang, men hendyn til at lege lidt med den. Der er
mange gode detaljer, og specielt håndtering af upgrades og extensions er
forbedret. Brugerfladen er måske også nok blevet lidt hurtigere, men der
er også ulemper...

Et af målene med Firefox er at lave en /simplere/ browser, og det
betyder at nogle features er skåret fra. Mange af dem kan man få igen
ved at installere diverse extensions, men f.eks. er muligheden for at
redigere i URL (location) i "Add bookmark" dialogen ("File bookmark" i
Mozilla) meget savnet for mig i Firefox, og det kan tilsyneladende ikke
løses med at installere en extension. I hvert fald har jeg ikke fundet
den, og det er en bevidst GUI-beslutning fra Firefox-folkenes side at
muligheden ikke skal være der.

Men som sagt, installér den og leg lidt med den. "Motoren" bag i Firefox
er den samme som i Mozilla, så websider vises ens i Mozilla og Firefox.

Mvh. Stig
www.rockland.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-10-04 21:26

Stig Nygaard skrev:

> Først og fremmest. Installér den, og leg lidt med den.

Det råd vil jeg varmt anbefale.

> Jeg er selv mangeårig Mozilla-bruger der for nylig har
> installeret Firefox for første gang, men hendyn til at lege
> lidt med den.

Samme her - bortset fra at jeg hoppede over til Firefox da version
0.8 kom.

> Et af målene med Firefox er at lave en /simplere/ browser, og
> det betyder at nogle features er skåret fra.

Det betyder også at der gøres store anstrengelser for at få Firefox
til at opføre sig som IE på mange områder - fx tastaturgenveje.

> muligheden for at redigere i URL (location) i "Add
> bookmark" dialogen ("File bookmark" i Mozilla) meget savnet
> for mig i Firefox,

De kan redigeres i Bookmarks Manager - men det er selvfølgelig ikke
helt det samme. Til gengæld har Firefox fået en helt genial
mulighed for at gemme websøgninger. Højreklikker man på et
inputfelt, kan man vælge "Add a keyword for this search". Det
opretter så søgningen med et nøgleord, så man fx kan skrive "hsøg
asp.net" for at foretage en søgning efter asp.net på html.dk
direkte fra browserens adresselinje.

I Mozilla er processen noget mere omstændelig - man foretager en
søgning, tilføjer den resulterende URI som bogmærke, finder
søgeordet og erstatter det med %s og angiver det ønskede nøgleord.

> og det er en bevidst GUI-beslutning fra Firefox-folkenes side
> at muligheden ikke skal være der.

Firefox' GUI-folk er meget opsatte på at holde brugerens valg
simple - lidt for meget til min smag. Men der er dog stadig bagdøre
til mange af de skjulte godter i Firefox. Først og fremmest kan man
som superbruger få megen glæde af about:config - men der er også
mange udvidelser der kan hjælpe med at tilpasse Firefox til ens
personlige smag.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-04 23:48

On Mon, 11 Oct 2004 22:25:36 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> Det betyder også at der gøres store anstrengelser for at få Firefox
> til at opføre sig som IE på mange områder - fx tastaturgenveje.

Ja? Kan du ikke lige uddybe det med tastaturgenvejene?

(I øvrigt opfatter jeg det ikke som et mål i sig selv, at få den
til at opføre sig som IE).

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-10-04 00:23

Asbjorn Hojmark skrev:

> Ja? Kan du ikke lige uddybe det med tastaturgenvejene?

Se fx <http://texturizer.net/firefox/keyboard.html> - flere punkter
har dobbelte genveje, en "logisk" og en "IE-kompatibel" (fx Ctrl-b
hhv. Ctrl-i til bogmærkerne).
--
Jens Gyldenkærne Clausen