Firefox
Fra : Skypost

Dato : 18-09-04 15:56

Jeg har lige DL Firefox på http://www.mozilla.org/products/firefox/
Men er det muligt at få den på dansk, jeg har set en plugin som skulle gøre
den dansk.
En udmærket browser må man sige den er meget bedre end IE.

MVH

Skypost

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-09-04 16:46

Skypost skrev:

> Jeg har lige DL Firefox på
> http://www.mozilla.org/products/firefox/ Men er det muligt at
> få den på dansk,

Ja, men som med (næsten) alle andre programmer kommer den danske
udgave lidt efter den engelske. Du kan få version 0.9.3 på dansk,
men version 1.0PR findes endnu ikke på dansk (jeg kan i øvrigt godt
forestille mig at den næste danske udgave først kommer til den
"færdige" 1.0-udgave).

Se også tråden "Firefox 1.0PR er ude" fra 14.-15. september.

> En udmærket browser må man sige den er meget bedre end IE.

Uh ja. Hvis du er ny i Firefox-verdenen, kan du få et par hurtige
tips her:

a) Brug "Find as you type" (hvis det ikke er slået til som
standard, gøres det i Options => Advanced => Accessibility.
Find as you type betyder at man kan skrive sig frem til et link -
fx kan man ved at skrive "spo" vælge linket sport på DR's
hjemmeside. Et tryk på enter åbner så siden.

b) Højreklik på et søgefelt og vælg "Add a keyword for this
search". Så kan man på en enkel måde få adgang til søgninger ved
hjælp af nøgleord. Firefox har allerede nogle standardnøgleord - fx
dict => Dictionary.com og google => Google.com. Man kan fx søge ved
at skrive "dict xhtml" i adressefeltet. Jeg har lavet et hav af
nøgleordssøgninger, fordi jeg ofte har brug for at slå noget op. På
den måde kan jeg fx slå direkte op i Retskrivningsordbogen bare ved
at skrive "ro [ord]"

c) Brug tabs i stedet for vinduer. Ctrl-T åbner en ny tab. Ctrl-
klik åbner et link i en ny tab. Ctrl-Tab cykler gennem åbne tabs
(Ctrl-PageUp/Down er en anden genvej til det samme). Tabs er langt
lettere at overskue end vinduer.
Hvis man bliver træt af links der åbner i nye vinduer
(target="_blank"), kan man installere udvidelsen single window, der
får den slags link til at åbne i tabs i stedet.

d) Kig på de mange udvidelser (extensions) der findes - og se om
der er noget du kan bruge til noget. Hvis man er nyhedsjunkie, er
Sage (RSS-reader) skøn. Adblock kan fjerne reklamer let og
smertefrit. Googlebar (eller PRGooglebar til 1.0PR) bringer
Googles Toolbar til Firefox. Launchy giver enkel mulighed for at se
samme side i flere browsere. Web Developer og Checky er guld værd
hvis man selv laver websider.

God fornøjelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bo Olesen

Dato : 19-09-04 02:55

> [...]
> Googles Toolbar til Firefox. Launchy giver enkel mulighed for at se
> samme side i flere browsere. Web Developer og Checky er guld værd

Min fedeste favorit extensions er "Wiev This Page in IE", den får du tit
brug for når du kommer på de utallige sider der kun understøtter MS IE.

Fra : Kell Larsen

Dato : 19-09-04 09:49

On Sun, 19 Sep 2004 03:55:28 +0200, "Bo Olesen" <boole@sol.dk> wrote:

>Min fedeste favorit extensions er "Wiev This Page in IE", den får du tit
>brug for når du kommer på de utallige sider der kun understøtter MS IE.

Den kan jeg ikke finde
her:http://update.mozilla.org/extensions/showlist.php?category=All
Er der andre kilder?
Venlig hilsen
Kell Larsen

Fra : Bo Olesen

Dato : 19-09-04 10:15

> Den kan jeg ikke finde
> her:http://update.mozilla.org/extensions/showlist.php?category=All
> Er der andre kilder?
> Venlig hilsen
> Kell Larsen

Det er rigtigt den hedder IE wiew, må have været lidt træt.

Fra : kristina

Dato : 22-09-04 11:59

Bo Olesen wrote:

> Min fedeste favorit extensions er "Wiev This Page in IE", den får du tit
> brug for når du kommer på de utallige sider der kun understøtter MS IE.

de fleste sider bliver understødet af mozilla, dog ikke microsoft sider.
men der er dog af og til det ikke er understødet. Det er surt når man
som jeg køre linux. og nogen gange kniber det hvist også i mac, uden at
jeg ved det.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 22-09-04 13:54

Wed, 22 Sep 2004 12:59:27 +0200, skrev kristina:

> men der er dog af og til det ikke er understødet. Det er surt når man
> som jeg køre linux.

Surt?

Hvad får dig til at tro, at siden har et fornuftigt indhold, hvis den ikke
kan ses med en browser?

En dansk gennemgang af Hamsters opsætning:
http://kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 23-09-04 17:45

Den 22 sep 2004 mumlede Kaj Svenningsen noget i denne stil:

> Surt?
>
> Hvad får dig til at tro, at siden har et fornuftigt indhold,
> hvis den ikke kan ses med en browser?

Fuldstændig ulogisk tankegang?!

En bog kan sgu da også være spændende og nomineres til en nobelpris
selvom den står på lokumspapir..

--
Palle Jensen

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 23-09-04 18:36

23 Sep 2004 16:44:39 GMT, skrev Palle Hans Jensen:

> En bog kan sgu da også være spændende og nomineres til en nobelpris
> selvom den står på lokumspapir..

Den kan jo også læses.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 23-09-04 18:48

Den 23 sep 2004 mumlede Kaj Svenningsen noget i denne stil:

> Den kan jo også læses.

Ikke af folk der nægter og røre lokumspapir.

(læs: Ting der står på en side der kun kan ses i I.E. kan også læses)

--
Palle Jensen

Fra : Lars Fischer

Dato : 22-09-04 15:13

"Bo Olesen" <boole@sol.dk>

> Min fedeste favorit extensions er "Wiev This Page in IE", den får du tit
> brug for når du kommer på de utallige sider der kun understøtter MS IE.

Jeg syn's nu ikke det er så tit det sker, men det afspejler måske bare mit
valg at sites. Jeg kan kun kommer på en enkelt site jeg bruger i det
daglige, som krævet IE (samt en debat-site jeg droppede af bl.a. den
grund).

/Lars

Fra : Bo Olesen

Dato : 23-09-04 07:17

"Lars Fischer" <no-spam@suk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> valg at sites. Jeg kan kun kommer på en enkelt site jeg bruger i det
> daglige, som krævet IE (samt en debat-site jeg droppede af bl.a. den

Det skal da retfærdigvis også nævnes, at den nye vers. 1.0 pr. er meget
bedre end den forrige, stor set de fleste af mine problemer er forsvundet,
her taler jeg i sær om læsning af aviser på nettet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-09-04 10:54

Bo Olesen skrev:

> Min fedeste favorit extensions er "Wiev This Page in IE", den
> får du tit brug for når du kommer på de utallige sider der kun
> understøtter MS IE.

Jeg foretrækker at bruge Launchy til den slags. Den kan dels
arbejde med langt flere programmer end IE (IE, Opera, Netscape,
alskens mail/newsprogrammer mv.) - og dels kan man ved rammesider
vælge at åbne hele rammesættet eller kun den aktuelle ramme i en ny
browser.

Launchy giver også nem adgang til at lægge sine egne programmer ind
i menuen - fx editorer til html-kode eller mp3-afspillere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-09-04 15:25

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Jeg foretrækker at bruge Launchy til den slags. [...]

Ha lige lagt den ind i min mozilla 1.7. Smart!

>Launchy giver også nem adgang til at lægge sine egne programmer ind
>i menuen - fx editorer til html-kode eller mp3-afspillere.

Det kan jeg ikke lige finde ud af hvordan man gør.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-09-04 20:55

Peter Loumann skrev:

> Det kan jeg ikke lige finde ud af hvordan man gør.

Metoden er beskrevet (kort) her:
<http://gemal.dk/mozilla/launchy.html#xmlfile>.

Man kan med fordel benytte xml-filen fra gemal.dk som skabelon.
Hvis det driller, kan man benytte debug-muligheden for at se
beskeder fra launchy i javascriptkonsollen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-09-04 21:16

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

>Metoden er beskrevet (kort) her:
><http://gemal.dk/mozilla/launchy.html#xmlfile>.

Ja. De har jeg fulgt, idet jeg har klippeklistret filen og så
erstattet posteringerne med to editorer jeg ønskede tilføjet. Men jeg
ka'tte få det til at funke. Et muligt problem er den præcise placering
af launchy.xml. I mozillas options er boksen for lille til at vise
hele stien. Jeg har prøvet med

"C:\Documents and Settings\pelo\Application
Data\Mozilla\Profiles\default\f4g4d0v7.slt\launchy.xml"

(Win Xp) og flere undermapper uden at det virker.

>Man kan med fordel benytte xml-filen fra gemal.dk som skabelon.
>Hvis det driller,

Det har jeg netop gjort.

>kan man benytte debug-muligheden for at se
>beskeder fra launchy i javascriptkonsollen.

Det kikker jeg på. Tak!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-09-04 08:40

Peter Loumann skrev:

> "C:\Documents and Settings\pelo\Application
> Data\Mozilla\Profiles\default\f4g4d0v7.slt\launchy.xml"

Det ligner en sti til en Mozilla-profil. Hos mig ligger Firefox-
profilen under

C:\Documents and Settings\jens\Application
Data\Mozilla\Firefox\Profiles\

- mens Mozillas profiler ligger under

C:\Documents and Settings\jens\Application Data\Mozilla\Profiles\

Jeg har i øvrigt brugt Latin 1 som tegnsæt i filen (udskift xml-
erklæringen til <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>) -
jeg kan ikke huske om det gav problemer at arbejde med UTF, men det
fungerer i hvert fald fint med Latin 1.

Du kan se min udgave af xml-filen her (det er vist ikke seneste
version, men onlineudgaven skulle også fungere):
<http://gyros.dk/mozilla/launchy/launchy.xml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Carl Drud