modermælk i forstoppet næse ??????
Fra : Brian Kristiansen

Dato : 14-05-01 14:43

Hej

Har lige "diskuteret" med kæresten !

Hun siger at det er "videnskabeligt" bevis at man skal bruge modermælk
til at dryppe i et spædbarns næse (han er 6 uger), det skulle fjerne
snottet (han er forkølet)

Jeg holder på at man skal bruge saltvandsdråber (den til spædbørn, uden
konserveringsmiddler, etc)

Hvem har ret ?

mvh

brian

Fra : Milea

Dato : 14-05-01 16:04

Et godt spørgsmål!
Jeg har hørt om det med modermælken, men jeg er altid blevet rådet til at
bruge 'saltvand' af sundhedsplejske.

Vi har haft stor glæde af en 'næsesuger'. Den er enkel at bruge, og har et
engangsbeløb på ca 25 kr. OK, det er da 'ulækkert', men når man ser sit
barns 'befrielse', efter en 'rensning' med næsesuger, så gør man det der
virker bedst

/Milea

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 14-05-01 17:17

"Milea" <mileamillz@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> engangsbeløb på ca 25 kr. OK, det er da 'ulækkert', men når man ser sit
> barns 'befrielse', efter en 'rensning' med næsesuger, så gør man det der

Jeg har altid bruge modermælk i næsen og er blevet frarådet næsesuger
da det efter sigende kan ødelægge slimhinderne i næsen og også få den til
at producere mere snot.
Ghita Cecilie

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-05-01 17:48

Brian Kristiansen <briank@image.dk> skrev:

> Hun siger at det er "videnskabeligt" bevis at man skal bruge
> modermælk til at dryppe i et spædbarns næse (han er 6 uger),
> det skulle fjerne snottet (han er forkølet)

Om det er videnskabeligt bevist ved jeg ikke, men det har virket
fint på vores søn (5 måneder - vi har vist første gang brugt
metoden for 1-1½ måned siden).

> Jeg holder på at man skal bruge saltvandsdråber (den til
> spædbørn, uden konserveringsmiddler, etc)

Dem har vi også prøvet - og de virker også godt. Men de er noget
mere ubehagelige for barnetl. Til gengæld tror jeg de kan fjerne
lidt mere end mælken.

Prøv mælken først - den skader ikke noget og så er den jo (for din
kæreste) som regel lige ved hånden.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)

Fra : bo nielsen

Dato : 15-05-01 10:27

I disse tider hvor vi lige er blevet oplyst om hvor skadelig nogle solcremer
kan være, ville jeg da meget hellere bruge modermælk end noget kunstigt
fremstillet saltvand. Og modermælk brugte jeg også til min datter, det hjalp
hende og kostede ikke mig en krone.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Anne

Dato : 17-05-01 10:22

Hej Brian,

jeg har altid brugt modermælk da han var helt lille, faktisk har min søn
sommetider selv presset mælken gennem svælget og ud igennem næsen, hvilket
hjalp ham meget. Hvordan det gik til må du ikke spørge mig om, han kunne det
ikke på komando.
Modermælk udtørre ikke slimhinden for det indeholder også fedt som lindre og
heler.

mvh
Anne

Fra : Lotte L.

Dato : 29-05-01 20:01

>Hun siger at det er "videnskabeligt" bevis at man skal bruge modermælk
>til at dryppe i et spædbarns næse (>
>Jeg holder på at man skal bruge saltvandsdråber (den til spædbørn, uden
>konserveringsmiddler, etc)

Hej Brian
Jeg har også brugt modermælk til min den ældste - og det hjalp fint, men vi
har nu fået nr. 2 og da jeg sagde til sundhedsplejersken at jeg bare brugte
lidt modermælk, sagde hun "NEJ"
Ørelægen frarøder det nu, da det giver øget risiko for mellemørebetændelse.
Men lav selv saltvandet: Kog en halv liter vand og put en strøget teskefuld
salt i, det giver den rigtige saltvandsopløsning:...og det hjælper.
Vh. Lotte