Farvelaserprinter - men hvilken?
Fra : Martin

Dato : 28-10-04 10:06

Jeg skal have anskaffet en farvelaserprinter. Den skal kunne køre duplex og
postscript og sidde på netværk. Jeg overvejer HP 4650 DTN eller Epson
Aculaser C4100PS. Er der andre? Hvordan er økonomien i de to?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-10-04 17:17

Martin <mt@<sletmig>sandkorn.dk> wrote:

>Jeg skal have anskaffet en farvelaserprinter. Den skal kunne køre duplex og
>postscript og sidde på netværk. Jeg overvejer HP 4650 DTN eller Epson
>Aculaser C4100PS. Er der andre?

F.eks Samsung CLP-550N

<mlr>

Fra : Kristian Andersen

Dato : 28-10-04 23:33

> F.eks Samsung CLP-550N

Hvis Martin overvejer HP 4650 DTN eller Epson Aculaser C4100PS er Samsung
CLP-550N nok ikke relevant.

--
Kristian

Fra : Kristian Andersen

Dato : 29-10-04 00:12

Til Troja

Hvem er det nu lige der er Karl Smart her, - jeg så ikke lige i farten at du
havde sat FUT til "alt.asshole,factory" - er det ikke normalt at man
oplyser det i indlægget ?

Jeg gik ud fra han mente andre i samme klasse, men det kan selvfølgeligt
tolkes forskelligt.

Jeg vil da gerne give en undskyldning hvis det lød uvenligt.

--
Kristian

Fra : Kristian Andersen

Dato : 28-10-04 23:55

"Martin sandkorn.dk>" <mt@<sletmig> skrev i en meddelelse
> [...]
> postscript og sidde på netværk. Jeg overvejer HP 4650 DTN eller Epson
> Aculaser C4100PS. Er der andre? Hvordan er økonomien i de to?

Mit bud på printere i samme klasse du kunne overveje er:

Brother HL 4200CN

Epson AcuLaser C4100PS

HP Color LaserJet 4650dn

HP Color LaserJet 4650dtn

Minolta-QMS Magicolor 3300

Lexmark C752dn

Lexmark C752dtn

Xerox Phaser 6250DP

OKI C 7300dn

Hvis du vil investere små 20000,- kr i en farve laser,vil jeg mene at du
skal finde en seriøs forhandler som kan vejlede dig.

Det er rimeligt kompliceret at udregne økonomien i de forskellige
printere, - er det total cost for en 3 årig afskrivnings periode med XXXXX
antal print hvoraf XXXX er i farve i XX % gennemsnitlig dækningsgrad, eller
ønsker du blot at udregne drifts udgifter til forbrugs artikler pr side i XX
% gennemsnitlig dækningsgrad / incl papir ?

--

Kristian

Fra : Martin

Dato : 29-10-04 15:14

Mange tak for svaret. Jeg går straks i gang med at undersøge mærkerne.

Jeg tænkte mest på økonomien med xx% dækningsgrad incl. papir. Der må
findes nogle sammenlignende oversigter. Det er jo mere interesssant end
prisen på selve printeren og patronerne.

Fra : Esben

Dato : 29-10-04 20:10

> [...]
> findes nogle sammenlignende oversigter. Det er jo mere interesssant end
> prisen på selve printeren og patronerne.

Der findes ikke nogen fælles standard for dækningsgrader, så det er nærmest
umuligt at sammenligne sidepriser på tværs af producenter - men der er jo
som Kristian også skriver mange andre ting at tage hensyn til end lige
sidepriser.

--
Esben

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 30-10-04 09:34

"Esben" <esben@gruf.LAND> wrote in message
> [...]
> nærmest umuligt at sammenligne sidepriser på tværs af producenter - men
> der er jo som Kristian også skriver mange andre ting at tage hensyn til

Hvis bare de angiver den dækningsgrad de regner med er det vel bare at tage
lommeregneren frem?

Br,
Morten

Fra : Kristian Andersen

Dato : 30-10-04 12:36

> Hvis bare de angiver den dækningsgrad de regner med er det vel bare at
tage
> lommeregneren frem?

Det kan kun blive en tilnærmet størrelse.

Teoretisk har du lidt ret, hvis du analyserer en udskrift og udregner med
stor nøjagtighed hvor stort et areal der er dækket af toner, og hvis du også
kender tykkelsen af toner laget, så kan du sige at denne mængde toner er
gået til at udskrive dette dokument.

Det er vel dybest set dette tal producenterne oplyser når de angiver antal
sider ved 5% dæknings grad.

-

I praksis opleves det måske lidt anderledes, - hvis du udskriver det samme
dokument på to forskellige printere, så har de ikke forbrugt nøjagtig den
samme mængde toner selvom du har valgt samme opløsning (og - ja, dæknings
graden er så nok heller ikke 100% ens).

Hvis du f.eks. udskriver i 600 DPI skulle man umiddelbart tro der forbruges
dobbelt så meget toner som ved 300 DPI, men det er ikke helt korrekt, ved
300 DPI benyttes større punkter for at dække fladen, til gengæld kan der
være forskel i den anvendte udjævnings teknik*.

*) Mange producenter benytter en såkaldt udjævnings teknik (smoothing) som
kort fortalt går ud på at printeren kan afsætte mindre billedpunkter for at
udfylde pladser hvor en normal størrelse billedpunkt er for stor.

Der findes andre "resolution enhancement" teknikker som du i nogle tilfælde
kan læse om på producentens hjemmeside, typisk hvis de inddrager deres
specielle teknik i markedsføringen.

Toner kornenes størrelse og tonerens sammensætning kan også spille en
rolle - i noget toner er der tilsat lidt voks (eller måske ander stoffer som
jeg ikke ved noget om) for at give udskriften en glossy eller semimat
overflade, det subjektive indtryk af en fuldt mættet farve kan her være
anderledes.

Der er sikkert også andre faktorer som jeg ikke kender noget til, og så har
jeg her kun beskæftiget mig med toner forbruget. Selvom tonerforbruget måske
nok er den største post, så må det vel være de samlede drift udgifter der er
interessante.

--
Kristian