Hvad fejler PC'en?
Fra : Coach [4130]

Dato : 27-10-04 22:32

Jeg har problemer med en PC

Hvis den belastes med et spil ala Hitman 2 går den ned i enten sort skærm
eller simpelthen genstarter.
Jeg kan godt køre spillet en 20 minutters tid, men så sker det også.

PC:
Asus 7N266e MB
Athlon XP 2200+
Ved ikke hvad køleren hedder
384mb DDR 2100
MSI Nvidia FX5700 256mb ram med blæser (den virker)
80 Maxtor HDD
DVD drev
CDRW
PSU 250W noname

CPU temp lige efter "nedturen", målt fra Bios = 46 grader
MB temp =31 grader
Cooler Fan rpm =4660
12V = 12,288
5V = 4,919
3,3V =3,408
Vcore = 1,632

Nogen vil med det samme sige at det må være for lille PSU til det
grafikkort.
Men det sjove er at grafikkortet kan køre uden problemer i en anden PC med
230W PSU.

Jeg mener at kunne registrere bedre stabillitet med "kassen" åben.
Altså må det så være et varme problem, den virker bare ikke så varm når man
holder hånden bag blæseren.
(der sidder en 80mm blæser i bagsiden af kabinetten)
(og den i PSU'en bliver godt nok lidt varm)

hvad gør man ved det?

mvh
Bri@n

Fra : Laziter [9440]

Dato : 27-10-04 23:09

"Coach [4130]" <coach[fjern]@[dette]lite.danmark> skrev i en meddelelse
> Jeg har problemer med en PC
>
> hvad gør man ved det?

Tjekker grafikkortet for varmeproblemer..
Jeg har selv haft problemer med spil der fik PC'en til at fryse.
Det tog mig noget tid at finde frem til at det var mit grafikkort der var
synderen.
Så prøv engang at mærke på bagsiden af dit grafikkort når PC'en fryser næste
gang.
Vær forberedt på at brænde fingeren, så får du ikke så stort et chok

Mvh
Benjamin

Fra : Glenn Larsen

Dato : 27-10-04 23:30

jeg har også haft problemet på min comp. det skyldtes simpelhelt min grafik
blæser var røget sig en tur, så fik købt en ny blæser, og så virkede alt
perfekt..

- det problem jeg mest ku tænke du havde, var nemlig varme problem.
\\ Glenn

Fra : Coach [4130]

Dato : 28-10-04 11:28

"Glenn Larsen" <SaiYaJiN@WebSpeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkede alt perfekt..
>
> - det problem jeg mest ku tænke du havde, var nemlig varme problem.

Blæseren på grafikkortet virker...det er tjekket.

Vi kan godt blive enige om at det sandsynligvis er et varmeproblem, men jeg
ved ikke hvordan jeg skal løse det?

mvh
Bri@n

Fra : Loke

Dato : 28-10-04 12:29

On Thu, 28 Oct 2004 12:28:16 +0200, "Coach [4130]"
<coach[fjern]@[dette]lite.danmark> wrote:

>Vi kan godt blive enige om at det sandsynligvis er et varmeproblem, men jeg
>ved ikke hvordan jeg skal løse det?

Jeg havde samme samme problem, Jeg løste det med en ca. 100 kr.
kabinet fan.

/Loke

Fra : N´far

Dato : 28-10-04 01:26

> [...]
> eller simpelthen genstarter.
> Jeg kan godt køre spillet en 20 minutters tid, men så sker det også.

Et lign. problem her :
http://www.asus.com.tw/support/faq/qanda.aspx?KB_ID=100090060

> Athlon XP 2200+
> Ved ikke hvad køleren hedder
> 384mb DDR 2100

Prøv med kun den 256´er ram.
Er dit ram måske overclocket? Fx. "CpuZ" vil vise dig det

> [...]
> holder hånden bag blæseren.
> (der sidder en 80mm blæser i bagsiden af kabinetten)
> (og den i PSU'en bliver godt nok lidt varm)

Jeg vil da også evt. slå autom. genstart fra i menuen "start og
genoprettelse".
En evt. blå skærm kunne fortælle om fejlen så.

vh

Fra : Brian Lund

Dato : 28-10-04 08:34

> PSU 250W noname

En PSU på 250W er lige i underkanten, hvis den da ikke er for lille!

> CPU temp lige efter "nedturen", målt fra Bios = 46 grader

Prøv at køre et program som toast.exe SETI eller noget andet så du virkeligt
kan få belastet din CPU - og se så temperaturen med f.eks. Motherboard
monitor 5!

> Nogen vil med det samme sige at det må være for lille PSU til det
> grafikkort.
> Men det sjove er at grafikkortet kan køre uden problemer i en anden PC med
> 230W PSU.

Ikke nødvendigvis kun grafikkortet, men også CPU'en! - Min 2200+ er af den
model der er rated til 68W maximum... ;)

Hvis du har flere harddiske og eller CD-rom/DVD/brændere i så bruger de jo
også en del...

Når du har kontrolleret temperaturene, og hvis det kan udelukkes som
problemet, køb en _ordentlig_ PSU!

> [...]
> holder hånden bag blæseren.
> (der sidder en 80mm blæser i bagsiden af kabinetten)
> (og den i PSU'en bliver godt nok lidt varm)

Sætter fingeren på køleprofilen for at mærke hvor varm dén er!
Luften der kommer ud af kabinettet fortæller jo ikke hvor varm din CPU er!

- Eller installer MBM5! ;)

Brian

Fra : Coach [4130]

Dato : 28-10-04 12:02

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Sætter fingeren på køleprofilen for at mærke hvor varm dén er!
> Luften der kommer ud af kabinettet fortæller jo ikke hvor varm din CPU er!

Prøver mig lidt frem med de testprogrammer du skriver her.

mvh
Bri@n

Fra : Coach [4130]

Dato : 01-11-04 00:10

> [...]
> man holder hånden bag blæseren.
> (der sidder en 80mm blæser i bagsiden af kabinetten)
> (og den i PSU'en bliver godt nok lidt varm)

HAHA....fandt endelig fejlen.

Det var AGP porten på det "skod" motherboard.

Satte man et 8x agp kort i porten, kørte porten ikke mere end 1x.

Og det var lige meget hvor højt man satte den i bios.
ERGO måtte det være defekt.
Satte nyt board i idag, og nu kører det igen deruda'.

mvh
Bri@n