Valg af printer
Fra : Jimmy

Dato : 26-10-04 17:49

Hey

Jeg leder efter en printer til mit kontor. Det jeg skal kunne er at printe
marketing materiale ud i form af brochurer i farver som kan sendes til mine
eksisterende kunder. Det skal se rigtig godt ud.

Jeg har ingen krav ud over det.

Hvad er for øvrigt bedst når man skal printe i farver. Laser eller blæk?

Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg bør vælge?

--

Jimmy

Fra : René Jensen

Dato : 26-10-04 19:06

Jimmy wrote:
> Hvad er for øvrigt bedst når man skal printe i farver. Laser eller blæk?

Jeg ville vælge en farvelaser, og så nu hvor priserne er kommet ned i et
fornuftigt niveau. Husk også at kig på priserne til printerens
forbrugsstoffer før du tager en endelig beslutning.

På mit arbejde har vi en Epson AcuLaser 1000 stående, den printer fint
farvemateriale ud, men den er ikke speciel populær i Danmark, hvilket
gør at det er en anelse svær at få support til den. Min egen teori er at
min chef har købt den i Sverige, men det er så en anden historie.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Anders F

Dato : 26-10-04 19:16

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> wrote in message
> [...]
mine
> eksisterende kunder. Det skal se rigtig godt ud.

Men hvad er det der skal se godt ud? Hvis det er fotos /er/ inkjetterne
bedst. Men de spiser jo altså også dyrt papir - og er som regel ikke så
hurtige...

Som René nævner: Check forbrugsstoffer. Og husk de i reglen er opgivet ved
urealistiske lave dækningsgrader. Hvis du skal lave mange print, så husk
også at få een hvor der er separate beholdere til hver farve blæk/toner...
Det er i reglen de dyrere "professionelle" modeller - men det sparer sig ind
i længden.

/A

Fra : Kristian Andersen

Dato : 26-10-04 19:29

> - og er som regel ikke så hurtige...

Det er de billigste farve laser printere heller ikke til farve udskrift.

--
Kristian

Fra : Jimmy

Dato : 27-10-04 09:42

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> skrev i en meddelelse
> "Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> wrote in message

> mine
>
> Men hvad er det der skal se godt ud? Hvis det er fotos /er/ inkjetterne

Det er en kombination af fotos og grafik. Jeg skal lave enkeltsidede
brochurer som jeg skal sende ud til en masse kunder, og det skal helst se
professionelt ud. Brochurerne vil som regel være en enkelt side i farver
lavet i en kombination af Photoshop og Illustrator (evt. InDesign).

> bedst. Men de spiser jo altså også dyrt papir - og er som regel ikke så
> hurtige...

Ingen krav til hastighed, og prisen på forbrugsstofferne må gerne være
dyrere, hvis kvaliteten er bedre.

> [...]
> Det er i reglen de dyrere "professionelle" modeller - men det sparer sig

Jeg skal vel printe nogle 100 stykker ud af gangen.

Jimmy

Fra : Kristian Andersen

Dato : 26-10-04 19:25

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad er for øvrigt bedst når man skal printe i farver. Laser eller blæk?
>
> Nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg bør vælge?

Det er et noget tyndt grundlag at rådgive ud fra.

Hvis dit udskrift behov er begrænset er svaret måske en af de bedre blæk
printere, men er der tale om en større mængde udskrifter skal du nok gå
efter en farve laser eller led printer.

Du skal huske på at producenternes oplysninger om antal sider pr
blækpatron eller tonerpatron er baseretpå ca. 4 - 5 % dækningsgrad, når du
printer brochurer vil dækningsgraden typisk være meget højere.

Hvis det er i firma sammenhæng skal du nok se lidt professionelt på det, og
evt.gå ind til en forhandler der kan rådgive og demonstrere. Hvis du er til
en mellem klasse farve laser kan du sikkert også få udleveret
udskriftprøver.

Prøv at gøre dig tanker om hvad den skal kunne, det kunne f.eks. være.:

Hastighed - farve

Hastighed - sort/hvid

Skal den også bruges som almindelig kontorprinter

Duplex

Hæfte udskrivning

Efterbehandling (hulning / hæftning)

Medie typer (kraftigt papir, bannere, visitkort m.m.)

Computer / Operativsystem (PC/windows eller Mac)

PostScript

Farve profiler / Pantone farver

Netværk

--
Kristian

Fra : Jimmy

Dato : 27-10-04 09:51

"Kristian Andersen" <kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:417e9696$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> Hvis dit udskrift behov er begrænset er svaret måske en af de bedre blæk
> printere, men er der tale om en større mængde udskrifter skal du nok gå

Nogen 100 stykker ad gangen ca. 1 gang om måneden vil jeg tro.

> [...]

> til
> en mellem klasse farve laser kan du sikkert også få udleveret

Lyder som en god ide, men hvor går man hen og kigger på sådan noget her. De
eneste steder jeg kender er computer city og den slags, og jeg tror ikke de
gør sig så meget i farve laser printere. Så grundlaget at vælge ud fra
bliver lidt spinkelt der.

> Prøv at gøre dig tanker om hvad den skal kunne, det kunne f.eks. være.:
>
> Hastighed - farve

Ingen krav

> Hastighed - sort/hvid

Ingen krav

> Skal den også bruges som almindelig kontorprinter

Ja helst. Til udskrivning af sort hvid dokumenter fra Word, pdf m.m.

> Duplex

Ved ikke hvilken betydning dette har?

> Hæfte udskrivning

Det vil typisk være enkelte sider jeg printer ud. Selvom tanken tiltaler mig
kunne jeg snildt forestille mig at prisen stiger gevaldigt, hvis jeg også
skal kune dette.

> Efterbehandling (hulning / hæftning)

Hulning ville være genialt, men igen kunne jeg forestille mig at prisen
stiger gevaldigt.

> Medie typer (kraftigt papir, bannere, visitkort m.m.)

Hovedsageligt enkeltsider i god kvalitet med præsentation af forskellige
ting, jeg sælger eller vil gøre opmærksom på. Visitkort ville være rigtig
godt, da jeg nu får lavet dem ude i byen. Må gerne kunne tage mere end alm.
80g papir, men der er ikke nogen specielle krav til dette. Ved ikke rigtig
hvad der ser mest professionelt ud af disse papirtyper der er at vælge
imellem.

> Computer / Operativsystem (PC/windows eller Mac)

Windows

> PostScript

Ved ikke hvad det betyder.

> Farve profiler / Pantone farver

Kunne forestille mig at det bliver rigtig dyrt når vi taler Pantone.
Umiddelbart er CMYK og RGB de farve profiler jeg nok kommer til at arbejde
mest med, men hvis Pantone kan blive inkluderet til en fornuftig pris, så er
jeg meget åben for dette.

> Netværk

Printeren behøver ikke at kunne sættes på netværk. Jeg har en masse print
servere, som jeg vil bruge i stedet, men selvfølgelig er det nemmere hvis
printeren har netværk fra starten. Dog intet krav.

Håber at du på baggrund af disse oplysninger kan hjælpe mig?

Tak indtil videre. :)

Jimmy

Fra : Kristian Andersen

Dato : 27-10-04 19:43

> Nogen 100 stykker ad gangen ca. 1 gang om måneden vil jeg tro.

Jeg tror jeg vil råde dig tilat købe en farve laser/led printer. Spørgsmålet
er bare hvor højt op du skal gå i prisniveau.

Hvis du er til en forholdsvis begrænset investering kunne jeg være fristet
til at sende det link jeg sendte tidligere i denne gruppe til Thomas

http://www.hardwarezoom.com/viewcontent.jsp?ReviewID=224

> [...]
de
> gør sig så meget i farve laser printere. Så grundlaget at vælge ud fra

Det skal nok være en kontorforsyning el. lign. Hvor i landet er det ?

> Ja helst. Til udskrivning af sort hvid dokumenter fra Word, pdf m.m.

Nogle producenter reklamerer med at deres farve laser er lige så billig i
drift til sort/hvid som en dedikeret sort/hvid printer. Det er noget med at
den sorte toner er billigere og indeholder mere toner end farve toner
patronerne - men check det før du køber.

Der er også normalt mindre toner i de toner patroner der følger med
printeren end dem du køber senere. Du skal også regne med at printeren ikke
kan tømme toner kammeret helt, så de første toner patroner varer ikke ret
længe, det kan godt være en stor overraskelse for nogle.

> Ved ikke hvilken betydning dette har?

Duplex og hæfte udskrivning er f.eks. en fordel hvis du vil fremstille små
A5 foldere. De kan så printes på begge sider og i hæfte udskrivning så de
lige er til at folde - ret smart hvis man har brug for det.

> [...]
mig
> kunne jeg snildt forestille mig at prisen stiger gevaldigt, hvis jeg også

Duplex er i nogle tilfælde ekstra udstyr og i andre tilfælde standard
udstyr, og ja det fordyrer nok printeren lidt.

Hæfte udskrivning er bare et spørgsmål om driveren har den facilitet. Du kan
måske finde print utilities på nettet som kan gøre det (muligvis
"FinePrint"), men det er først rigtigt smart hvis printeren har duplex.

> Hulning ville være genialt, men igen kunne jeg forestille mig at prisen
> stiger gevaldigt.

Her har du helt ret, en efterbehandlings enhed er forholdsvis kostbar, og
det fås nok kun til printere i den lidt tungere ende.

> [...]
> 80g papir, men der er ikke nogen specielle krav til dette. Ved ikke rigtig
> hvad der ser mest professionelt ud af disse papirtyper der er at vælge

Banner print er en feature som kun nogle printere kan klare.

Visitkort er kun et spørgsmål om printeren kan håndtere det kraftige papir.

> Ved ikke hvad det betyder.

Postscript er et printersprog udviklet af Adobe. Jeg ved ikke så meget om
det, men jeg mener det er det mest benyttede printer sprog i den grafiske
industri, og det er ofte det bedste til at udskrive diagrammer og tegninger.
For at kunne benytte PostScript skal printeren have en PostScript fortolker,
det fås til nogle printere som en option (et SIM kort man monterer i en
sokkel), andre har det som standard. Gå ind på Adobe´ s hjemmeside hvis du
vil vide noget mere om det.

> [...]
> mest med, men hvis Pantone kan blive inkluderet til en fornuftig pris, så

Pantone er et spørgsmål om printeren er pantone certificeret, det kan du se
i specifikationerne. Der er næppe nogen af de billige farve laser printere
der er pantone certificeret. Hvis det er noget du har brug for ved du det
nok bedst selv.

**

Prøv at gå ind på EDB priser, søg på printere avanceret vælg max beløb
f.eks. = 8000,- og teknologi = Laser - prøv også at vælge teknologi = LED
så får du også Oki printerne.

Her får du en oversigt over de fleste laser/LED printere i dette område, du
skal så gøre op med dig selv hvilke krav du vil stille - om f.eks. 600 DPI
er tilstrækkeligt, tror du at du skal op på 1200 DPI har du allerede
fravalgt nogle stykker. Du kan også prøve at se på hvad forbrugs stoffer
koster, - men det er meget svært at udregne side priser ud fra de
tilgængelige data.

De billige printere er værts-baserede (windows GDI), dvs. printeren har
ingen intelligens - al print processing foregår i PC´en. Printjob belaster
PCén så længe de behandles der og det kan være svært at arbejde videre på
PC´en medens der printes. Den eneste grund til at lave værts baserede
printere er at billiggøre dem. Personligt ville jeg nok foretrække en
printer med PCL og PostScript printer sprog - det kunne f.eks. være en af
følgende:

OKI C 5400 som er en LED printer med PCL5C, PCL6 og PostScript3. Selvom jeg
kun kender forgængeren C5300 er jeg ikke i tvivl om at det er en fin printer
(den er ikke på EDB priser endnu, se - www.oki.dk ).

Samsung CLP-550 som er en laser printer også med PCL5C og PostScript3. Den
er noget billigere end Oki´en - jeg kender ikke lige CLP-550, men jeg har et
godt indtryk af Samsung printere.

--
Kristian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-10-04 20:05

"Kristian Andersen" <kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> wrote:

>Samsung CLP-550 som er en laser printer også med PCL5C og PostScript3. Den
>er noget billigere end Oki´en - jeg kender ikke lige CLP-550, men jeg har et
>godt indtryk af Samsung printere.

Samsungs farvelæser er særdeles aggressivt prissat: 2900 for standard
udgaven og kun 3400 for CLP-500N med indbygget netkort.

Den fik lidt blandet omtale i AOD's printertest fornylig. Jeg opfattede
det primært som et driverproblem, og forventer det bliver rettet. Så jeg
har bestilt en N'er. Men det er der åbenbart mange andre der også har
gjort. Man har i hvet fald meddelt at der er 3-4 ugers levering

<mlr>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-10-04 12:12

Michael Rasmussen wrote:

> Den fik lidt blandet omtale i AOD's printertest fornylig. Jeg

Fra hvilket nummer/dato?

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-10-04 21:08

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Fra hvilket nummer/dato?

Alt om Data nummer 8 (August) 2004 - Artiklen kan købes her

http://www.itsvar.dk/articles/publish.aspx?idPublish=410

eller bedre endnu, findes på det lokale bibliotek

<mlr>

Fra : Jimmy

Dato : 28-10-04 12:10

"Kristian Andersen" <kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:417fec4a$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg tror jeg vil råde dig tilat købe en farve laser/led printer.
> Spørgsmålet
> er bare hvor højt op du skal gå i prisniveau.

Hvad er forskellen på laser og LED?

> Hvis du er til en forholdsvis begrænset investering kunne jeg være fristet
> til at sende det link jeg sendte tidligere i denne gruppe til Thomas
>
> http://www.hardwarezoom.com/viewcontent.jsp?ReviewID=224

Taler varmt for Samsung. Kan godt lide Duplex funktionaliteten i den
printer.

Der er en sammenligning af specifikationer. Der står bla. toner yield. Det
er hvor mange sider man regner med at der kan printes fra hver toner,
formoder jeg. Så er der en der hedder imaging unit, som er 50000 for Samsung
og 17000 for Oki. Hvad er dette?
Waste Toner Box. Hvad er det?

> De
> de
>
> Det skal nok være en kontorforsyning el. lign. Hvor i landet er det ?

Bare på Sjælland et sted, KBH eller syd for.

Tak for hjælpen indtil videre. Tror at jeg må ind forbi en kontorforsyning
et eller andet sted. :)

Jimmy

Fra : Kristian Andersen

Dato : 28-10-04 20:52

> Hvad er forskellen på laser og LED?

Print processen foregår ved at der overføres toner til en lysfølsom tromle,
tromlen overfører derefter toneren til papiret og til slut varmes toneren
fast på papiret i en fikserings enhed (fuser). Forskellen på laser og LED er
kun den måde tromlen bliver belyst på. I en laser printer er det en laser
stråle og i en LED er det er række lysdioder. Laser strålen afbøjes ved
hjælp af et sekskantet spejl som roterer med stor hastighed, hastigheden
skal afpasses nøje til tromlens rotation. LED enheden står helt stille, det
er kun de enkelte lysdioder der tændes og slukkes.

www.hardwarezoom.com/viewcontent.jsp?ReviewID=224

> Taler varmt for Samsung. Kan godt lide Duplex funktionaliteten i den
> printer.

En duplex enhed er smart hvis man har brug for den, men du kan med lidt god
vilje lave en manuel duplex hvis der ikke er duplex enhed i printeren.

> Der er en sammenligning af specifikationer. Der står bla. toner yield. Det
> er hvor mange sider man regner med at der kan printes fra hver toner,
> formoder jeg.

Ja det er korrekt (tallet gælder dog ikke den første toner som følger med
printeren).

>Så er der en der hedder imaging unit, som er 50000 for Samsung
> og 17000 for Oki. Hvad er dette?

Man skifter kun toner boksen når den er tom for toner, tromlen skiftes efter
et specificeret antal sider det er det tal der henvises til. Grunden til at
der er så stor forskel på Samsung og Oki er sikkert at Oki har en tromle for
hver farve (4 ialt), medens Samsung har en fælles tromle.

Jeg er ikke helt klar over hvordan Samsung lægger toner på tromlen men en
eller anden form for mekanik må der til. De fleste billige farve laser
printere benytter det er det såkaldte revolver princip hvor tonerne kører
rundt nærmest som i en tromle revolver og lægger toner på tromlen en af
gangen. Det kan bl.a. ses på hastigheden ved farve udskrift som er væsentlig
lavere end ved sort/hvid. Personligt er jeg ikke så meget for dette princip,
der jo er en masse sårbar mekanik blot for at spare 3 tromler, men vi er jo
her i et marked hvor prisen spiller en stor rolle.

> Waste Toner Box. Hvad er det?

En waste toner box en en beholder der opsamler ubrugt toner fra processen
(der er et vist spild af toner i processen) , det kan ikke så godt
genanvendes da det er en blanding af flere farver. Så vidt jeg husker har
Oki´en integreret wasteboks i toner kasetten.

--
Kristian

Fra : Jimmy

Dato : 29-10-04 07:18

"Kristian Andersen" <kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:41814dec$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> genanvendes da det er en blanding af flere farver. Så vidt jeg husker har
> Oki´en integreret wasteboks i toner kasetten.

Tak for hjælpen. Jeg tror at jeg vil gå efter en Samsung. Har været nede i
et kontorcenter i går, men de ved ikke rigtig noget om det, så jeg prøver
nok et andet, men jeg vil starte med at kigge efter Samsungen.

Atter en gang tak :)

Jimmy

Fra : Kristian Andersen

Dato : 27-10-04 20:02

Jeg glemte lige at nævne at du på www.edbpriser.dk også kan læse andres
mening om nogle af printerne. Du skal bare huske at hvis nogen skam-roser en
bestemt printer kan det være fordi han vil retfærdiggøre sin investering, du
skal læse lidt mellem linierne og prøve at bedømme om han reelt ved noget.

--
Kristian