PSU der sveder bundkort
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-10-04 21:34

Godt, nu skal jeg bare lige have på plads jeg ikke er fuldstændig idiot.

Købte en lækker TT PurePower 480W PSU fordi jeg havde fået lidt mere
hardware end min 300W kunne klare.

Samlede maskineriet, kørte maskinen op men fik under lockups. De kom oftere
og oftere over en peridoe af ½ time (så der gik ikke flere dage), så
maskinen fik lov til at køre en memtest86.

Først frøs denne bare uden at skrive noget som helst, testede så rammen
klods for klods, ingen fejl. Undrede mig lidt over at klodserne var rimelig
varme (mere end lun), men testede videre.

De enkelte klodser fejlede intet, men så snart jeg satte mere end 1 i, så
var der ramfejl og mange af dem. Enkelte gange bestemte områder andre gange
på nærmest hele rammen. Skal siges alle klodser er ens modeller.

Nå jeg gik så og tænkte lidt om portene på bundkortet (Soltek SL75-KAV) var
røget og sad lidt tænkende og kiggede på bundkortet. Her opdagede jeg så at
elektrolytterne (ikke teknik ferm, men de cylinder formet lakridser der
står lodret, med lille kryds på toppen. Her var en del som bulede
mistænkeligt opad og nogen af dem havde en størknet brun væske på toppen.

Hmmm tja boardet var jo gammelt (fra 98) så måske for gammelt. Men over i
markedsgruppen og finde et brugt tilsvarende board.
Jeg var heldig, idag kunne jeg hente et brugt board, som iflg. sælger
virkede fint sidst han testede.

Nå gennemtjek af board for bulede elektrolytter, der var nada, samle
maskinen og igang med memtest86. Dong, linje med "Request Interupted,
halted!", reboot, ram fejl i stor stil igen og så frøs masakinen midt i
søgningen *suk* måske var det alligevel rammen som fejlede, nå ville så
teste klods for klods, men hov der var jo lige en elektrolyt som bulede og
afgav brun væske, desuden var rammen igen mistænkelig varm, hmmm så kan det
vel kun være PSUen som giver alt for meget strøm til rammen og andre dele
på bundkortet?!

Test af enkelte klodser igen, viste at klodserne ingen fejl havde, men igen
de bliver meget meget varme og der lugter lidt svedent fra kabinettet.

Så det dumme spørgsmål, man skal da ikke afstemme en ATX PSU om den nu
leverer et bestemt strømnivaeau til éns bundkort, det afstemmer den da
selv.

Og så det juridiske, tror I jeg har krav på at få erstattet mit bundkort
grundet en defekt PSU?

Det var lidt smøre, håber I gad læse og giver lidt svar, inden jeg tropper
op hos Studidata imorgen og klager min nød.

--
Bjarke Andersen

Fra : Leony

Dato : 26-10-04 13:47

> Og så det juridiske, tror I jeg har krav på at få erstattet mit
> bundkort grundet en defekt PSU?

I så fald skal du nok få PSU-fabrikanten til at erstatte.
Det er jo ikke bundkortsfabrikantens skyld at du tilslutter en defekt
PSU.

Jura-gruppen ved garanteret mere om den sag.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-04 14:03

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Og så det juridiske, tror I jeg har krav på at få erstattet mit bundkort
>grundet en defekt PSU?

Måske, Du kan forelægge problemet for sælgeren....

Men siger han utvetydigt nej synes jeg du skal lade sagen ligge. Det kan
ikke betale sig at spilde tid og energi på den sag.

Det skal nærmest dreje sig om en årsløn før det er værd at rode med den
slags....

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-10-04 15:29

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> crashed Echelon writing

> Det skal nærmest dreje sig om en årsløn før det er værd at rode med den
> slags....

For en studerende kan det næsten osse blive en årsløn :)

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-04 16:12

>For en studerende kan det næsten osse blive en årsløn :)

Tja, jeg havde mere til mig selv da jeg studerede. Nu tager kone og
unger hele månedslønnen

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-10-04 15:28

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> crashed Echelon writing

> Det var lidt smøre, håber I gad læse og giver lidt svar, inden jeg
> tropper op hos Studidata imorgen og klager min nød.

Lige kommet hjem, Studiedata er som altid flinke, de har taget "lortet"
ind.

12V'en gav næsten 13V og så var der enten noget med 7V osse gav for meget
eller så var det 5V som gav 7V.

Nu må jeg så afvente dom på med bundkortene.

--
Bjarke Andersen

Fra : Anders F

Dato : 26-10-04 15:43

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message > >12V'en gav
næsten 13V

Suspekt - men ikke kritisk...

> og så var der enten noget med 7V osse gav for meget
Næe, men:
> eller så var det 5V som gav 7V.

Det kan tilgengæld let være noget skidt!

> Nu må jeg så afvente dom på med bundkortene.

Producenter fralægger sig i reglen ansvar for andet udstyr end deres eget.
Og kan ikke holdes ansvarlige for misbrug af deres eget.

Mange ville nok blot skrive en fejlbeskrivelse efter at have skiftet
forsyningen... (=fusk!) Så er det spørgsmålet om producent/importør gider
have besværet med at afvise en garanti rep...

/Anders

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-11-04 13:20

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> crashed Echelon writing

> Og så det juridiske, tror I jeg har krav på at få erstattet mit
> bundkort grundet en defekt PSU?

Nå, followup er at Studiedata self. erstatter PSU'en eller giver pengene
retur, men ikke kan erstatte følgevirkningerne af defekt vare.

--
Bjarke Andersen