ny computer med opgraderingsmuligheder?
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 25-10-04 17:06

Jeg har altid ligget og rodet med hardware.Men de sidste par år har det gået
mere ud på
at Linux , støjniveue ned og den slags ting .
Så spurgte et familiemedlem " hvad skal jeg købe der ikke er alt for
forældet fra starten."
Og jeg aner det ikke! hvad sokkel skal man vælge hvis man gerne vil
opgradere om et år
eller to. PCI express er der også nævnt rundt omkring.
Jeg selv er hele tiden 2 år bagud, det er billigt og fungerer fint til mit
behov.
Han vil ofre 10K deraf de 3 på skærm (TFT) Så der er 7 K til at købe noget
ikke hightech, men dog noget der kan følge med i de fleste spil (altså et ok
grafikkort).
Er der nogle der gider bruge lidt tid på at lægge et link til en billig
maskine hvor man
få en pc der kan følge med de næste 2-3 år med lidt opgradering.
Hvad er den mest sikre hest at spille på?
64 bit AMD eller noget helt andet.?
Tak for hjælpen.

hilsen fra Jesper

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-10-04 17:57

Jesper Pedersen skrev:

> Jeg selv er hele tiden 2 år bagud, det er billigt og fungerer fint til
> mit behov.

Det kan jeg godt forstå. Jeg har lige købt ny computer til konen. 2500,-
dask uden skærm, harddisk og dvddrev. (det blev genbrugt)

Se den her:
http://tuxx.dk/computers.htm#butterfly

Den er ikke sikret med PCI Express og så videre.. men hallo.. bruger man
7-10kkr på ny PC i dag og får alt det med.. så er det alligevel
forældet om 3 år (hendes ligeså).. forskellen er bare at hvor hun har
brugt 2500,- her og nu istedet for 10kkr så kan hun om 3 år købe
dagsdato hitech.. ja for det samme hvor ham som har brugt de 10kkr har
tabt en helvedes masse penge på at være up-front.

Hvem kan række hånden op og sige de virkelig ikke kan leve uden en 3GHz.
med grafikkort i 5kkr-klassen??

Selv på min tudsegammel aldrende http://tuxx.dk/computers.htm#portrica
kan jeg fint køre UT2004 uden hak og med flot grafik.

Den klarer nok ikke Doom 3 men ofrer jeg et lidt bedre grafikkort og
måske lidt mere ram (plus måske en AMD 2500+) så kan den såmend også
det - og det til småpenge.

Jeg vil 10 gange hellere ofre pengene på den så den er max støjsvag og
falder godt ind i husmiljøet end jeg vil ofre pengene på at naboens
knægt står og savler over den.

Nå tilbage ontopic.. jeg kan desværre ikke guide dig til hvad man skal
vælge for at være up-front men det havde du nok gættet efter
ovenstående smøre

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 25-10-04 21:20

Hej

Jesper Pedersen wrote:
> Han vil ofre 10K deraf de 3 på skærm (TFT) Så der er 7 K til at købe noget
> ikke hightech, men dog noget der kan følge med i de fleste spil (altså et ok
> grafikkort).

Jeg gør altid det, at jeg sikrer mig at bundkortet har så nye
specifikationer som muligt. Det vil sige den nyeste type ram, nyeste
type porte, hurtigste CPU'er osv.

Så starter jeg bagfra med at købe tingene:
10k - skærm = 7k

Tastatur ca 150,- Keytronic KT2001

Mus ca 300,- Logitech MX510

Kabinet ca 500,- (Chieftec, 300watt)

Grafikkort ca 1500,- Radeon X600 XT

Bundkort ca 1000,- fx Intel

Harddisk 200GB ca 1000,- fx Seagate 7200.7 Plus

Ram ca 1000,- 512Mb DDR2/533Mhz

DVD-brænder ca 550,- NEC 3500A

CPU ca 950,- Celeron 2,93Ghz

Begrundelsen for valgene er: Bundkortet er af nyeste afstøbning og det
samme gælder grafikkortet. Der er valgt Radeon grafikkort da de normalt
bruger mindre strøm en GeForce. X600XT grafikkortet skal nok trække alle
de tilgængelig spil i dag. Rammen er allerede nu forberedt til en
1066Mhz bus, så den kan eventuelt senere flyttes med over i noget nyt.
CPU'en er den mindste tilgængelige, men bestemt ikke langsom. Senere kan
en ægte Pentium 3,8Ghz sættes i eller noget andet når de bliver
billigere. Der er valgt Pentium fordi de ligesom grafikkortet som regel
bruger mindre strøm og kræver mindre køling. DVD-brænderen læser og
skriver alt der er på markedet lige nu undtagen DVD-ram, så den skulle
nok klare alle opgaverne. Ved at fokusere på enheder som har et lavt
strømforbrug og samtidig holde antallet af komponenter nede, så skulle
de 300watt være rigeligt. Også ved en senere opgradering af tingene.

Forslag til senere opgradering: Nyt grafikkort om et par generationer,
ny CPU når den hurtigst mulige CPU til det angivne bundkort er nede i ca
1500,-. 512Mb mere ram. Om 5-6 år skal hele maskinen nok skiftes igen,
hvis man vil følge lidt med.

** Hvis jeg står i din adressebog og du ikke kender mig, **
** så slet mig venligst. Mange tak. **

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 26-10-04 19:24

Hej Martin og karsten for jeres kloge ord.
Det bliver nok det Karsten foreslår, da den kan køre spil
selv om Martins filosofi ligger tæt op af min egen.
Men Karsten, er Celeron ikke noget crab i forhold
til de fleste andre cpu'er? Det var de på et tidspunkt.
Dit grafikkort valg er helt fint og det jeg søger.
Tak for rådene begge to og tak for den tid I var venlige
at bruge på spørgsmålet

hilsen fra Jesper

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-10-04 21:09

Hej

Jesper Pedersen wrote:
> Men Karsten, er Celeron ikke noget crab i forhold
> til de fleste andre cpu'er? Det var de på et tidspunkt.

En rigtig Pentium 4 er selfølgelig bedre. Det var blot for at holde
prisen nede. Lige netop den angivne Celeron er ikke så slem, men de
ekstra 300,- til en P4 2,8Ghz er bestemt godt givet ud.

Forskellen er grundlæggende at Celeron kører 533Mhz på bussen, mens
P4'eren kører 800Mhz. Celeron'n har 256kb cache, mens P4'eren har 1Mb.
P4'eren har desuden HyperThreading hvilket Celeron'n ikke har. Så alt i
alt bestemt et god merinvestering. Til gengæld tror jeg ikke, at du kan
mærke nogen forskel ved at gå op i en 3Ghz til 150,- mere.