TFT, LCD, whatever
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 24-10-04 09:28

Hej

I mit nye hus har jeg planer om at hænge en fladskærm op i
køkken-alrummet, som både kan vise tv og computer. Men hvad skal jeg
købe for at få en rimelig kvalitet for det mindst mulige beløb?

Med venlig hilsen
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : JK

Dato : 24-10-04 09:52

On Sun, 24 Oct 2004 10:28:22 +0200, Bo Kamp Dudek <bo@bodudek.dk>
wrote:

> [...]
>køkken-alrummet, som både kan vise tv og computer. Men hvad skal jeg
>købe for at få en rimelig kvalitet for det mindst mulige beløb?

F.eks. sådan en løststående tuner:

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=130735

så er pc'en ikke helt nødvendig. 800 kr. koster den, så her er nogle
penge sparet på PC.

Kombineret med f.eks. en 17" LG 1710M
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=125707

(skærmen er billigere andre steder).

Så er der så det med skærmen. Skal den være vide-screen, så findes der
næsten ingen egnede skærme. De er alle cirka 5:4 format.

F.eks. opløsningen 1280x768 er ret tæt på 16:9.

men det normale for 17" og 19" skærme er jo 1280x1024.

Hvis du skal se hurtig sport uden slørhaler, så er en responstid på
12-16 msec at anbefale.

Til et LCD TV skal TV-signalet efter sigende være ekstra godt, for
tekniken har ingen efterglød indbygget, som et gammeldags fjernsyn
har. Hurtig jitter i signalet vil give et elendigt billede.

Jeg ville gå forbi Hifiklubben og se NADs nye, hundedyre LCD TV for at
vurdere om teknikken er god nok.

mvh

John

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 24-10-04 14:26

"JK" <johnknuhtsen@mailREMOVE.dk> skrev i en meddelelse

> men det normale for 17" og 19" skærme er jo 1280x1024.

Min skærm er 40,4cm i breddenog 30,2cm i højden. Det giver et forhold 4:3.
Er det mere normalt for PC-skærme at være 5:4?

Fra : Zulu

Dato : 24-10-04 14:52

Brian Axelgaard wrote:
> "JK" <johnknuhtsen@mailREMOVE.dk> skrev i en meddelelse

> Min skærm er 40,4cm i breddenog 30,2cm i højden. Det giver et forhold
> 4:3. Er det mere normalt for PC-skærme at være 5:4?

17, 18 og 19" TFT skærme med 1280x1024 er altid i 5:4 format for ikke at
fovrænge billedet.

15, 20, 21" mfl. er i 4:3 format som gammeldags CRT-skærme.

Zulu

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 24-10-04 17:45

wrote:

> [...]
>køkken-alrummet, som både kan vise tv og computer. Men hvad skal jeg
>købe for at få en rimelig kvalitet for det mindst mulige beløb?

Det er smartest at købe en med indbygget tuner efter min mening, så
kan man placere den uden hensyntagen til en ekstern tunerboks.

Bilka har en 15" tv-fladskærm m. indbyggede højttalere og tekst-tv i
næste uge til 2779 kr. Mærket fremgår ikke af brochuren.

ComputerCity har en 17" Samsung m. indbygget TV til 3.700 kr. - men jo
større skærm jo mere udpræget vil eventuelle mangler fremstå. Den har
et standard VESA-fæste til evt. vægophæng. Jeg har set den i funktion
og det er en okay skærm, selv om TV'et ikke er det bedste efter min
mening - men til at se nyheder o.lign. på er den udmærket. Og med en
opløsning på 1280x1024 kan den også sagtens bruges som computerskærm.

Tag ud alle omstændigheder og se på dem før køb - det er den bedste
måde at vurdere kvaliteten på og finde ud af, hvad man kan leve med.

Prøv bl.a. både at sidde ned og stå op, når du ser på skærmene -
betragtningsvinklen nedenfra og ovenfra er som regel noget dårligere
end fra siderne

Lars

Fra : LazyBoy

Dato : 25-10-04 21:53

Netto har en 17" LCD TV 2999-

Fandt samme skærm hos BJ.Trading !!! Åbenbart en Orion skærm
Der står lidt mere data.

Eller her : http://www.mariendals.dk/shop/item.asp?id=1385

Fra : Bo Dudek

Dato : 27-10-04 07:08

>Netto har en 17" LCD TV 2999-
>
>Fandt samme skærm hos BJ.Trading !!! Åbenbart en Orion skærm
>Der står lidt mere data.
>
>Eller her : http://www.mariendals.dk/shop/item.asp?id=1385

så den også lige i går.. og købte den.. ehm.. har ikke det store
forstand på skærme, men det ser pænt ud på tv, og pc.. well, der var
ikke noget kabel med til pc, så det skal jeg lige have købt i dag..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk