USB-spørgsmål
Fra : Torben Brøndum

Dato : 20-10-04 23:09

Hej,

Hvordan kan man under henholdsvis WinXP og Win2000 se om det er en USB2,0
eller 1.1 man har på sin pc?

Hvad skal man vælge til en ekstern harddisk: USB2.0 eller firewire - hvor
stor er hastighedsforskellen? Kan man bruge USB ver1.1 til ekstern
harddisk - hvordan er hastigheden her?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Jesper

Dato : 21-10-04 07:59

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote in message news:<4176e209$0$14224$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
> [...]
>
> Hvad skal man vælge til en ekstern harddisk: USB2.0 eller firewire - hvor
> stor er hastighedsforskellen? Kan man bruge USB ver1.1 til ekstern

Hej Torben

Firewire minder på mange måder om USB. Hastigheden på Firewire er 50
MB/s (400Mbit/s), hvilket er langsommere end USB 2.0(480Mbit/s), men
stadig meget hurtigere end USB 1.1, som kører 12 MB/s.

Det fungerer i princippet meget ens.

Hvis du har mulighed for USB 2.0 vil det fremgå af manualen til dit
bundkort. Ellers kan du formentlig slå det til/fra i Bios. Under
enhedshåndtering i windows, vil det under USB Controller også fremgå,
at du har en "Enhanced USB Controller", hvis du kører USB 2.0.

Mvh
Jesper

Fra : Kim

Dato : 21-10-04 08:39

On 20 Oct 2004 23:58:34 -0700, dalgaard@mailme.dk (Jesper) wrote:

>Firewire minder på mange måder om USB.
>Hastigheden på Firewire er 50 MB/s (400Mbit/s),

Ja, hvis der er tale om IEEE-1394a.

IEEE-1394b er = max. 800 Mbps.

>hvilket er langsommere end USB 2.0(480Mbit/s), men
>stadig meget hurtigere end USB 1.1, som kører 12 MB/s.

>Det fungerer i princippet meget ens.

Men i praksis er Firewire ( både 1394a & b ) hurtigere end USB 2.0.

--
Kim

Fra : Torben Brøndum

Dato : 21-10-04 15:38

"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis der er tale om IEEE-1394a.
>
> IEEE-1394b er = max. 800 Mbps.

> Men i praksis er Firewire ( både 1394a & b ) hurtigere end USB 2.0.

Tak for svar begge to.

Kan man se forskel på de to USB muligheder på stikkene ?

Jeg skal have skaffet mig en en ekstern boks til harddisk som jeg gerne vil
kunne boote
fra, når jeg vil lave en ny installation. Imens jeg laver den installation
vil jeg gerne kunne vende tilbage
til den oprindelige harddisk ind i mellem - uden at skulle skifte rundt på
diskene. Gør ikke noget at jeg skal
skofte boot device i biossen.

Hvor ny skal bundkort ca. være for at man kan boote via USB - tror I?
Findes der bundkort, der kan boote via Firewire?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Anders F

Dato : 25-10-04 14:36

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> wrote in message

> Tak for svar begge to.
>
> Kan man se forskel på de to USB muligheder på stikkene ?

Nej. Og faktisk er det ikke nok at der står USB 2.0. Der skal helst være
nævnt 480Mbit/s eller "high speed"... (fanden tage dem der nossede i
spec'en - og de usilinge, der udnyttede det til at sælge langsomme USB2.0
stumper)

> Hvor ny skal bundkort ca. være for at man kan boote via USB - tror I?

Check producenternes hjemmesider (evt. release noter på BIOS
opdateringer)...

Mvh.
Anders