RAM ? CAS2, 2,5 eller 3, Single eller Dual~
Fra : Peter

Dato : 18-10-04 20:55

Hej.

Jeg søger et par gode råd her i NG, da jeg lige skal have sat noget på
plads.

1. Hvad er CAS ??
Jeg står for at skal købe noget ram til en maskine jeg vil bygge, det skal
være PC3200, men det fås i både CAS 2,5 og CAS 3, hvad er forskellen ??
Og hvad skal jeg gå efter ??

2. På det bundkort jeg har valgt som er fra MSI, er der ikke nogen
"approved" liste over ram, betyder det så at alt kan sættes i ??
Jeg har hørt rygter om at ram kan være et rimeligt ømtåleligt emne, og at
ikke alt ram fungere i alle bundkort.

3. Single eller Dual channel ??
Jeg kan enten købe 1x512Mb eller 2x256Mb til ca. samme pris, men vinder jeg
reelt noget ved at køre dualchannel ??

Maskinen skal ikke bruges til store nye spil, faktisk mest til divx, dvd,
internet og kontorbrug...

Jeg vil blive meget glad for at få nogle svar på ovenstående, da jeg ikke
har kunne finde ud af dette selv.

Det bundkort jeg vil have er et MSI KT880 Delta-FSR
http://www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=KT880_Delta-FSR&class=mb

Og rammen er eks en Kingston
512 MB PC3200 DDR400 - KVR400X64C25/512

Eller måske denne Dane-Elec
Dual Channel 2x256 MB PC3200 DDR400

(Alle dele er btw. fra en og samme internetbutik, da jeg ikke gider at
skulle købe fra flere steder samtidig....)

Mvh.
Peter

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 18-10-04 21:25

Den Mon, 18 Oct 2004 21:55:16 +0200, "Peter" <1@a.dk> skrev:

>2. På det bundkort jeg har valgt som er fra MSI, er der ikke nogen
>"approved" liste over ram, betyder det så at alt kan sættes i ??

Prøv at kigge til venstre på den side du henviser til. Der er der
angivet en "Supported Memory" liste, hvor Kingston er blandt.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Peter

Dato : 18-10-04 21:32

Hej......

> Prøv at kigge til venstre på den side du henviser til. Der er der
> angivet en "Supported Memory" liste, hvor Kingston er blandt.

Det er forfærdeligt så blind man kan stirre sig på sådan noget......
Undskyld, jeg må indrømme at jeg ikke havde set det...... flovt.....

Tusind tak for hjælpen......

Mvh.
Peter

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 19-10-04 06:57

"Peter" <1@a.dk> skrev:

>Hej......

>Det er forfærdeligt så blind man kan stirre sig på sådan noget......
>Undskyld, jeg må indrømme at jeg ikke havde set det...... flovt.....

Det er øjnene man først bliver blind på. ; - )

>Tusind tak for hjælpen......

Velbekom, det var så lidt. : - )

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 19-10-04 06:55

"Peter" <1@a.dk> skrev:

> [...]
>være PC3200, men det fås i både CAS 2,5 og CAS 3, hvad er forskellen ??

Det er noget ram-timing. Jo lavere jo bedre (og dyrere). Teknisk
forklaring undladt bevidst.

>3. Single eller Dual channel ??
>Jeg kan enten købe 1x512Mb eller 2x256Mb til ca. samme pris, men vinder jeg
>reelt noget ved at køre dualchannel ??

Jeg tvivler på du vinder noget særligt på det. Der er en smule at hente
på Intel-systemer (ca 5%) og mindre på AMD.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard