Gamel PSU til nyt system?
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-10-04 20:23

Svende på dk.edb.hardware,

Jeg har en "gammel" PSU som fungerer fint (ingen støj) og jeg står og
skal købe nyt hardware - skal jeg skifte PSUen ud?

Jeg mener den er 350W. Har nu AMD Athlon 700, 256 MB RAM, 2 HDDs,
CD-brænder og DVDdrev.

Jeg køber nok Athlon 64 3200+, 1 GB RAM og et ASUS K8V MB. Beholder mit
Matrox G550.

Derudover køber jeg en SATA disk (sikkert Seagate - de har nu fået 5
års garanti) - i stedet for de 2 gamle HDDs - og måske en DVD-brænder.

Skal jeg skifte PSUen? Virker mit nye system fornuftigt? Jeg gider (som
det kan ses) ikke skifte PC så ofte - det sidste var fra '00 - så
spiller mit valg OK sammen? Flaskehalse?

Ingen spil: officeprogrammer med en smule multimedie.

PFT.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Leony

Dato : 18-10-04 21:10

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal købe nyt hardware - skal jeg skifte PSUen ud?
> Jeg mener den er 350W. Har nu AMD Athlon 700, 256 MB RAM, 2 HDDs,

Måske, måske ikke.
Det er svært at sige. En psu af god kvalitet på 350w, kan måske yde det
samme som en 450w af dårlig kvalitet.
Prøv at køre med den. Hvis dit system er ustabilt, så prøv med en anden
psu.

> Virker mit nye system fornuftigt?

Til det behov du skriver du har, så virker dit system som vildt
overkill - bare min ærlige mening.

Hvorfor ikke købe et bundkort med Nforce2 og en T-Bred 2200+ kølet af en
Spire Whisperrock (det bliver omkring 1 tusse). Tilsæt selv passende
mængde pc3200 RAM.
Det vil kører cirkler om dit gamle system og du slipper for at sidde med
et forældet system, når Windows 64 bit kommer på gaden medio 2006.

Som sagt, så er det bare min ærlige mening og du spurgte selv, så tag
det ikke ilde op.

De penge du sparer kan du evt sætte i banken, så de kan trække renter
til du skal købe et 64 bit system.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 18-10-04 21:58

Leony skrev i Message-ID:
<YpVcd.58784$Vf.2787326@news000.worldonline.dk>:

> Det er svært at sige. En psu af god kvalitet på 350w, kan måske yde
> det samme som en 450w af dårlig kvalitet.

Det er en speciel low-noise fra Pabst, mener jeg. Jeg har ingen
problemer med ustabilitet nu. Bruger moderne pc'er mere strøm.

> Til det behov du skriver du har, så virker dit system som vildt
> overkill - bare min ærlige mening.

Jeg ved - det, men som sagt gider jeg ikke købe nyt om 2 år.

> Hvorfor ikke købe et bundkort med Nforce2 og en T-Bred 2200+ kølet af en
> Spire Whisperrock (det bliver omkring 1 tusse). Tilsæt selv passende
> mængde pc3200 RAM.

Er NForce2 det chipset man bør gå efter ved mindre systemer?

Lav støj er en meget vigtig parameter for mig - uden jeg gider at døje
med de helt store kølingssystemer.

> Som sagt, så er det bare min ærlige mening og du spurgte selv, så tag
> det ikke ilde op.

Det gør jeg heller ikke - flere har sagt jeg hellere skulle spare nogle
penge og købe et knapt så voldsomt system.

> De penge du sparer kan du evt sætte i banken, så de kan trække renter
> til du skal købe et 64 bit system.

:)

Fra : Brian Lund

Dato : 19-10-04 00:59

> Det er en speciel low-noise fra Pabst, mener jeg. Jeg har ingen
> problemer med ustabilitet nu. Bruger moderne pc'er mere strøm.

Så skulle man jo tro at det var noget der dur ;)

Jeg har selv kørt med en 300W no-name PSU i mit 2200+/Radeon 9500 Pro system
med 2 CD-ROM drev og 2 harddiske uden problemer (indtil jeg blev træt af
støjen)

> Er NForce2 det chipset man bør gå efter ved mindre systemer?

Det er det bedste chipset til Socket A.

Jeg ville nok vælge en Barton 2500/2600+ - den koster ca. det samme som en
2200+ men har FSB 166/DDR 333 (fremfor 133/266 på tbred) og yder også en del
mere (bla. pga 512 KB cache fremfor 256)!
Og hvis du engang mener du får brug får mere CPU power så kan de fleste
2500+ overclockes (temmeligt nemt endda) til en 3200+ hastighed bare ved at
sætte FSB til 200 MHz (DDR 400)!

> Lav støj er en meget vigtig parameter for mig - uden jeg gider at døje
> med de helt store kølingssystemer.

Så burde du måske købe en XP-M (mobile CPU), de kan fås i meget strømsvage
(varmesvage) modeller, en 2200+ mobile kan fås helt ned til 35W (Som er
næsten halvdelen af min alm. 2200+), du skal bare huske at købe en af dem
med 512KB cache, og du skal ikke vælge XP-M 2800+ eller 3000+ da de bare er
alm. desktop CPU'er, dvs. højt strømforbrug og varmeudvikling...

Som en bonus er XP-M nærmest udviklet til overclocking, mange af dem kan
overclockes "helt vildt" - dvs. til FSB over 200 MHz, fremfor 133 som de
kører standard... Tror jeg har set en skrive om at han nåede over 220 MHz
stabilt...

Du kunne jo så bare køre den som standard, og når du fik brug for mere power
sætte FSB højere op, temmeligt nemt...

> Det gør jeg heller ikke - flere har sagt jeg hellere skulle spare nogle
> penge og købe et knapt så voldsomt system.

Jeg ville nok gå med en 2500+ eller 2600+, eller hvis du har "modet" - en
XP-M 2400+ 35W udgave... (SHG skriver bla. hvor mange Watt deres forksllige
CPU'er er rated til)

Helt til sidst, hvis du virkelligt gerne vil have en Athlon 64 så er det da
også et ganske udemærket system, jeg har en ven der selv har sådan et system
og det er virkelligt et rent regnekraftsvidunder ;)

Brian

Fra : Leony

Dato : 19-10-04 13:58

> Det er en speciel low-noise fra Pabst, mener jeg. Jeg har ingen
> problemer med ustabilitet nu. Bruger moderne pc'er mere strøm.

Er det et bryggeri der har lavet din PSU?
Ofte set fejl og hermed spøg til side.

Papst har vist kun fabrikeret blæseren.
Svjh er det vist Enermax der står bag elektronikken (er den fra
webconsult?).

Enermax er en glimrende PSU.

> Jeg ved - det, men som sagt gider jeg ikke købe nyt om 2 år.

Dit nuværende system har du haft i 4 år, hvad får dig til at tro at du
bliver træt af et system som er 8 gange hurtigere end dit nuværende på
den halve tid?

> Er NForce2 det chipset man bør gå efter ved mindre systemer?

Det er chipsettet når der tales 32 bit AMD.

> Lav støj er en meget vigtig parameter for mig - uden jeg gider at døje
> med de helt store kølingssystemer.

Pris/ydelse/støj er helt i top på en Spire Whisperrock.
Bedre køler fåes simpelthen ikke til 109 kr.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-10-04 22:17

Peter Fjelsten wrote:

> Skal jeg skifte PSUen? Virker mit nye system fornuftigt? Jeg gider

Måske, måske ikke. Hvad kan PSU'en levere?
Hvad kræver det nye setup?

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-10-04 20:55

Leony wrote in Message-ID:
<ub8dd.58899$Vf.2788984@news000.worldonline.dk>:

> Er det et bryggeri der har lavet din PSU?
> Ofte set fejl og hermed spøg til side.

Ups. PaPst! :)

> Papst har vist kun fabrikeret blæseren.
> Svjh er det vist Enermax der står bag elektronikken (er den fra
> webconsult?).

Nemlig - den er fra Webconsult. Derfra har jeg også et maxitower med
kortbeklædning.

> Det er chipsettet når der tales 32 bit AMD.

OK. Jeg har besluttet mig - det bliver et mindre system! Gider I hjælpe
med konkrete anbefalinger til et system, der "hænger sammen"?

CPU Jeg vil gerne købe det samlet ved (SHG) ligger i Århus hvor jeg
bor. Hvad vinder jeg i ydelse ved at vælge Athlon Barton XP
2800+ frem for Athlon Thoroughbred XP 2200+? Sidstnævnte vil
ikke være en flaskehals ved normalt brug?

Køler Whisperrock til køling (der er kabinetkøler i kabinettet).

MB Jeg har tidligere været meget tilfreds med ASUS. SHG har et
A7N8X-E Deluxe med alle lækkerierne - det er vel et fint MB?

RAM Jeg overvejer Dane-Elec Dual Channel 2x512 MB PC3200 DDR400 RAM
- er det i orden? Jeg vil have 1 GB, men vil ikke betale _alt_
for meget for RAM. Er det bedst med én blok eller to?

HDD Jeg synes jeg har læst at Seagate nu giver 5 års garanti,
men på SHGs hjemmeside står der kun 24 mds reklamationsret. Har jeg
misforstået noget mht Seagate? Jeg skal have mindst 140 GB, SATA og
hurtig. Gerne uden larm.
Western Digital giver ifølge edbpriser.dk 3 år og er dermed de
bedste. Det er min erfaring at HDDs ikke er ret holdbare. Hvad
med en Western Digital Caviar SE WD2000JD med 200 GB?

På forhånd tak!

Fra : Leony

Dato : 19-10-04 21:45

> Nemlig - den er fra Webconsult. Derfra har jeg også et maxitower med
> kortbeklædning.

Svjh, så er det en Enermax. Den burde ikke have problemer med at trække
det system du sætter sammen nu.

> OK. Jeg har besluttet mig - det bliver et mindre system! Gider I
> hjælpe med konkrete anbefalinger til et system, der "hænger sammen"?

Vi skal prøve.

> [...]
> XP 2800+ frem for Athlon Thoroughbred XP 2200+? Sidstnævnte
> vil ikke være en flaskehals ved normalt brug?

Du vil vinde lidt, men jeg mener ikke det er de 300 kr værd. Ikke set i
forhold til hvad du skal bruge den til.

I et system hvor surf, mail og tekstbehandling er hovedopgaverne, så vil
T-bred ikke være en flaskehals.

> MB Jeg har tidligere været meget tilfreds med ASUS. SHG har et
> A7N8X-E Deluxe med alle lækkerierne - det er vel et fint MB?

Det skulle jeg mene. Jeg ville ikke have problemer med at købe dette
board.
Abit's NF7 serie er rigtig populær og lidt billigere.

Hvis man ville "fremtidssikre", så kunne det være en ide at tjekke
hvilket board der havde understøttelse for den største processor (ved
ikke om de har samme potentiale).

> RAM Jeg overvejer Dane-Elec Dual Channel 2x512 MB PC3200 DDR400
> RAM
> - er det i orden? Jeg vil have 1 GB, men vil ikke betale
> _alt_ for meget for RAM. Er det bedst med én blok eller to?

2 blokke vil være bedst. Du har mulighed for dual-channel.
Hvis du skal af med dem igen, så vil de sikkert være nemmere at sælge
2x512 fremfor 1x1024.

> HDD Jeg synes jeg har læst at Seagate nu giver 5 års garanti,
> men på SHGs hjemmeside står der kun 24 mds reklamationsret.
> Har jeg misforstået noget mht Seagate?

De sidste 3 år gives af Seagate - med de 24 måneder overholder SHG deres
forpligtelser i forhold til den danske købelov.

Ovenstående er blot min personlige mening og ikke det endegyldige svar.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 20-10-04 19:28

Leony wrote in Message-ID:
<d1fdd.59007$Vf.2792257@news000.worldonline.dk>:

> [...]
> forhold til hvad du skal bruge den til.

> I et system hvor surf, mail og tekstbehandling er hovedopgaverne, så vil

OK, tak.

> Det skulle jeg mene. Jeg ville ikke have problemer med at købe dette
> board.
> Abit's NF7 serie er rigtig populær og lidt billigere.

OK, jeg må undersøge hvilket board har de bedste "features".

> De sidste 3 år gives af Seagate - med de 24 måneder overholder SHG deres
> forpligtelser i forhold til den danske købelov.

Så er det vel med at købe Seagate?

> Ovenstående er blot min personlige mening og ikke det endegyldige svar.

Det er altid rart med input, når nu man selv ikke "følger så meget med".

Fra : Leony

Dato : 22-10-04 08:37

> OK, jeg må undersøge hvilket board har de bedste "features".

Det er det.

> Så er det vel med at købe Seagate?

Jeg har selv Seagate og er umådeligt tilfreds.