Er der forskel på parallel-porte ?
Fra : JSM

Dato : 18-10-04 19:38

Jeg ved godt at der er forskellige modes. F.eks EPP, ECP o.s.v. Men,
forudsat at portene er sat til samme mode, er der så forskel der ud over ?
Når jeg spørger skyldes et spooky lille problem en af vores kunder har med
en Epson EPL5000 laserprinter. Den er tilsluttet en 2PC>2printere switchbox
med et 2mtr. std. par.kabel. Switchboxen er så tilsluttet PC'en med et 6
mtr. par.kabel. Hans "gamle" PC (en PII-450 med Win2k) printede med de samme
kabler uden problemer. Men med hans nye PC (en Asus Terminator med Win XP)
er der problemer. Skriver du eksempelvis 5 sider tekst ud er første side
næsten fejlfri. Kun få tegn og bogstaver ser lidt underlige ud. Side 2 har
lidt flere fejl o.s.v. og sidste side er ren volapyk. Port-mode på de 2
maskiner er ens (og de forskellige port-modes på begge maskiner er prøvet
uden at det ændrede noget). Da den kollega som var ude hos kunden fortalte
om problemet var mit eget bud at det er kablet som er for langt. 6+2 mtr
par. kabel er liiige i overkanten efter min mening. Og i morgen vil han da
også prøve med et kortere kabel.
Men som han korrekt påpegede så havde den gamle PC ingen problemer med at
skrive ud. Kundens anden PC (en PIII-600 som kører w2k) udskriver gennem
kabler i præcis samme længde uden problemer. Man har selvfølgelig prøvet at
bytte kablerne om mellerm terminatoren og PIII-600'eren. Problemet følger
Asus Terminatoren. Terminatoren printer, via par.porten og et 5 mtr. kabel,
perfekt ud på et kundens anden printer - en Deskjet 895. Ligeledes har min
kollega haft den med ud i firmaet hvor den uden problemer printede ud på 3
forskellige printere. Så porten virker for så vidt godt nok.
Men mit spørgsmål er nu : Er der forskel på parallelporte med hensyn til
hvor lange kabler de kan trække ?

mvh
Jesper

[1] Når jeg nævner maskinernes OS er det fordi den PC som har problemet, som
den eneste på lokationen kører XP - kan det virkelig være årsagen. Det er
samme driver til både XP og 2k.

Fra : Kristian Andersen

Dato : 18-10-04 22:31

"JSM" <sevelsted@spamnejtakpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> den eneste på lokationen kører XP - kan det virkelig være årsagen. Det er

Jeg tror godt der kan være forskel på parallel porte hardware mæssigt, og
dermed også på hvor lange kabler de kan trække.

Jeg ville starte med at koble printeren direkte til Asus´en udenom switchbox
´en med et passende kort kabel (ca. 1,5 - 2 m) for at se om problemet så
forsvinder.

Jeg ved ikke lige hvor gammel Epson EPL5000 er, men der kan godt være en
tendens til at ældre printere ikke kan følge med til hastigheden på nye
hurtige maskiner, jeg ved ikke nøjagtigt hvad det skyldes men det er måske
noget med at valid data er tilstede i for kort tid til at den kan nå at læse
dem.

Nogle printere har en indstilling for hastigheden på parallel porten samt en
indstilling for bi-direktional kommunikation, det kan somme tider hjælpe at
vælge mellem eller lav hastighed samt at slå bi-direktional kommunikation
fra (set på Oki printere).

Du kan også prøve at gå i kommando prompt og sende data til printeren udenom
windows driveren (kommandoprompt ligger under tilbehør).

Tast "edit"
Skriv noget tekst i DOS editoren
Klik på Filer og Udskriv

--