Pris forskel SATA / PATA
Fra : Henrik Madsen

Dato : 13-10-04 20:42

Hej

Har købt en netdisk, købte den billigste model med kun 80 GB harddisk
fordi det bedre kunne betale sig at købe den billigste og så købe en
stor hardisk at smide i, det bliver stadigvæk billigere..

Well netdisken er med PATA interface og tænkte på at købe en 300 GB
til at smide i..

Men så er det jeg undrer mig lidt, hvorfor er der SÅ stor prisforskel
på SATA og PATA harddiske, det virker urimeligt at en Maxtor
Diamondmax 10 på 300 GB ifølge edbpriser koster 1459 med SATA mens den
tilsyneladende samme disk koster 2334 kroner med PATA ??

Nogen der kan anbefale en disk hvis den skal være 300GB+ og med PATA
interface..(Kan i sagens natur ikke bare købe en controller til PCI da
disken jo sidder i en hardware application og ikke en computer..)...

Henrik

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 13-10-04 22:40

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in message

> Diamondmax 10 på 300 GB ifølge edbpriser koster 1459 med SATA mens den
> tilsyneladende samme disk koster 2334 kroner med PATA ??

Hos SHG koster SATA 1619 mod 1759 for PATA, så der er forskellen ikke så
stor.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Henrik Madsen

Dato : 14-10-04 05:18

On Wed, 13 Oct 2004 23:39:54 +0200, "Ole Frederiksen"
<baltzerFJERN_DETTE@mail-online.dk> wrote:

>Hos SHG koster SATA 1619 mod 1759 for PATA, så der er forskellen ikke så
>stor.

Hej Ole

Har lige kigget og du har ret i at forskellen hos dem ikke er så stor
men på den anden side, det billigste sted iflg. edbpriser for SATA er
stadigvæk 1459 og så hos shg koster den samme i PATA 1759, det er
immervæk stadigvæk 300 i forskel.

Ved selvfølgelig ikke om shg er de billigste med PATA disken men
undrer mig over der skal være så stor forskel, det er så vidt jeg er
orienteret kun printpladen der er forskellig og endda kun controller
delen af printet der er forskellig, syntes det lyder voldsomt at man
har fundet en besparelse på 300 kroner på fremstilling af SATA
controller..

Henrik

Fra : Anders F

Dato : 14-10-04 09:24

> [...]
> delen af printet der er forskellig, syntes det lyder voldsomt at man
> har fundet en besparelse på 300 kroner på fremstilling af SATA

"Volume is king!"

/Anders =)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-10-04 10:56

"Ole Frederiksen" <baltzerFJERN_DETTE@mail-online.dk> wrote in message

> Hos SHG koster SATA 1619 mod 1759 for PATA, så der er forskellen ikke så
> stor.

hm, hvornår er den prisomrykning sket? da jeg købte S-ata var alle S-ata
harddiske da dyere end det normale P.ata

Fra : Henrik Madsen

Dato : 14-10-04 13:33

On Thu, 14 Oct 2004 11:55:35 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>hm, hvornår er den prisomrykning sket? da jeg købte S-ata var alle S-ata
>harddiske da dyere end det normale P.ata

Ja det syntes jeg også er mærkeligt.

Ok, godtnok er alle nye motherboards da med SATA men det er sgu ikke
SÅ længe siden SATA kom på markedet for alvor og jeg kan da ikke
forestille mig at salget af SATA allerede har overhalet salget af PATA
??

Well, må vel bare bide i det sure pæretræ og købe en dyr PATA og så
leve med det...

Henrik

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-10-04 10:59

Henrik Madsen wrote:

<KLIP>

> [...]
> Diamondmax 10 på 300 GB ifølge edbpriser koster 1459 med SATA mens den
> tilsyneladende samme disk koster 2334 kroner med PATA ??

Udbud og efterspørgsel.
Prisdannelse i markedsøkonomi.

<KLIP>

--