Machine_check_exception
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-10-04 22:59

En helt ny pc kommer med ovenstående fejl. Indtil videre har det kun været i
forbindelse med spil. Til gengæld kommer fejlen i flere spil. Spillet lukker
øjeblikkeligt og den blå skærm kommer frem.
Den har så efterfølgende fejl kode

Stop: 0x0000009C (0x00000000, 0x8054DA70, 0xC4104000, 0x00000136)

Jeg har søgt hos MS og fundet følgende forklaring:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;329284

koden i parantes forekommer ikke i artiklen, men denne kode beskrives også
som værende variabel.

Det beskrives at det er en hardwarefejl, som kan skyldes flere forskellige
ting. De henviser til forhandleren eller processor fabrikanten.

Kender nogen fejlen og evt. nærmere om, hvad det sandsynligvis kan være.

Den virker ellers på alle måder meget tilfredsstillende. Jeg startede bl.a.
36 programmer på den og oveni blev medal of Honor så startet og kørte
upåklageligt.

Men i visse spil varer glæden typisk kun 10-20 min.

Der anvendes win xp.

Der nævnes flere fejlmuligheder, men hvorleds finder jeg frem til, hvilken
af dem, som det måske er der giver fejlen.

Kurt

Fra : Leony

Dato : 12-10-04 00:36

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

> Der nævnes flere fejlmuligheder, men hvorleds finder jeg frem til,
> hvilken af dem, som det måske er der giver fejlen.

Starter fra en ende af. MS giver en række forslag.

Hvad består computeren af?
Hvilken strømfrosyning, hvilket grafikkort?

Lån en strømforsyning og prøv med den.
Lån nogle RAM og prøv med dem.

Tjek temperaturen med Speedfan:
http://www.almico.com/speedfan.php
belast processor med Prime95:
http://www.mersenne.org/freesoft.htm
hvad sker der?

Alternativt smid maskinen ind til forhandleren (hvis det ikke er en
selvbygger).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-10-04 21:21

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.mersenne.org/freesoft.htm
> hvad sker der?
>
> Alternativt smid maskinen ind til forhandleren (hvis det ikke er en

Forslag fra MS
System bus errors
. Memory errors that may include parity or Error Correction Code (ECC)
problems
. Cache errors in the processor or hardware
. Translation Lookaside Buffers (TLB) errors in the processor
. Other CPU-vendor specific detected hardware problems
. Vendor-specific detected hardware problems

Memory kan jeg teste med memtest86, men hvorledes med resten? Systembus,
cache, osv.??
Temperaturen kan jeg se i bios, og uanset hvor meget jeg belastede den steg
den kun 3 grader på cpu til 56, hvilket jo ikke er så usædvanligt på en
barton 3000.
Belastning af processoren vil jeg så prøve, men der er det lille problem, at
den står 30 km væk, men det må jeg jo så løse. Det er også derfor jeg
efterlyser løsningsforslag, så jeg evt. kan afprøve den en gang for alle på
stedet, eller så jeg præcis ved, hvad jeg skal prøve, når jeg evt. tager den
hjem.
Det er ikke en selvbygger, men den skal sendes fra den ene ende af landet
til den anden, så jeg kunne godt tænke mig at have en rimelig sikkerhed for,
at fejlen også findes, hvis den evt. returneres. Det med fejl i spil, har
jeg ikke så god erfaring med, når man meddeler om mulige fejl.
Endelig ville det være billigere, hvis jeg kunne nøjes med at sende noget af
indholdet

Kurt

Fra : Leony

Dato : 14-10-04 17:20

> Memory kan jeg teste med memtest86, men hvorledes med resten?
> Systembus, cache, osv.??

Bid mærke i at Memtest86 desværre ikke er fejlfri. Den kan godt lade en
fejlbehæftet stang RAM passere som 100% i orden. Derfor prøv med andre
RAM.

Du kan prøve at teste så meget du kan i et bundkort du ved er 100% i
orden.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-10-04 23:54

> [...]
> RAM.
>
> Du kan prøve at teste så meget du kan i et bundkort du ved er 100% i

Ja, jeg kommer nok til at tage den hjem og afprøve den her, for at se om jeg
kan finde nogle gennemgående fejl, som kan få den til at gå ned.

Kurt